Opleiding OvD-G

Auteur Topic: Opleiding OvD-G  (gelezen 28638 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Casbuur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Gepost op: 9 juli 2008, 22:52:52
Ik zou graag willen weten wat je er allemaal voor hebt gedaan om OvD-G te worden. En wat de taken van de OvD-G inhoudt. Want ik ben nu bezig om me op de HBO-V opleiding in te schrijven. En door alvast een beeld te krijgen weet ik al wat meer.




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2008, 08:43:06
Om ovdg te worden zul je eerst een paar jaartjes in de ambulancewereld moeten meedraaien.
De ovdg heeft een coördinerende taak, bij de grote inzetten. De inzetcriteria voor een ovdg verschillen iets per regio (is daar nog wel een topic over).
De opleiding is deels intern en wordt ook verzorgd door de ghor-academie www.ghoracademie.nl

Citaat
"Wilt u meer weten over deze opleiding, dan kunt u nu de brochure ‘Opleiding OVD-G’ opvragen bij de GHOR Acacemie via ovdg@nifv.nl."


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2008, 08:47:04
Om ovdg te worden zul je eerst een paar jaartjes in de ambulancewereld moeten meedraaien.

Hoe bedoel je dit? Als je bedoelt dat je op de ambu moet hebben gewerkt, dan is dat onjuist: er is/zijn OvDG's, al zijn ze zeldzaam, die bijv een opleiding Veiligheidskunde hebben gestudeerd en zodoende als officier zijn gaan werken.

gr. Michel


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2008, 08:59:55
OK, wist ik niet weer wat geleerd.
Zijn die mensen dan fulltime als ovdg in dienst van de GHOR?


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2008, 09:41:34
OK, wist ik niet weer wat geleerd.
Zijn die mensen dan fulltime als ovdg in dienst van de GHOR?

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij werken zij in inderdaad in dienst van het bureau Ghor, maar niet fulltime als OvDG (andere vaste functie). Zal het nog eens navragen voor de zekerheid  :)

gr. Michel


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2008, 10:41:08
Hoe bedoel je dit? Als je bedoelt dat je op de ambu moet hebben gewerkt, dan is dat onjuist: er is/zijn OvDG's, al zijn ze zeldzaam, die bijv een opleiding Veiligheidskunde hebben gestudeerd en zodoende als officier zijn gaan werken.

gr. Michel

Maar als dat persé een goede ontwikkeling is... Ik denk dat om als geneeskundig OVDG goed te kunnen functioneren het een meerwaarde heeft wanneer je wel wat jaren ervaring op de ambulance hebt.
Zodat je meer weet hebt van de complexe situaties waar jij en de teams zich in kunnen bevinden.

Overigens moet hier in de regio ook beschikken over een motorrijbewijs  ^-^
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Casbuur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2008, 13:23:38
Met deze informatie weet ik al wat meer om te gaan proberen om verder te komen. Ik probeer ook om eerst ambu pleeg te worden. En daarna weer verder te gaan.

Maar in welke regio moet je dan je A hebben? Meestal rijden ze in auto's volgens mij.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2008, 14:05:23
In ieder geval in Haaglanden.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2008, 16:16:05
In Kennemerland is de richtlijn dat een OvDG een verpleegkundige achtergrond moet hebben, althans dat is mij enige tijd geleden verteld.
Motorrijbewijs hoeft men niet te hebben hier geloof ik, maar de motorambulances in Kennemerland worden ook niet als OvDG ingezet.
Zo zie je maar, elke regio vult de functie op zijn eigen manier in. O0
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Bart S

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2008, 02:18:08
Zo ook in Amsterdam e.o... maar aan het OVD-Gen heb je echt geen dagtaak hoor (inzetcriteria liggen vrij hoog). Hier is de functie in principe gekoppeld aan een bureaufunctie, zoals werkbegeleider/instructeur of teamleider. En dat zijn vrijwel allemaal verpleegkundigen. Op de dagen dat je dan kantoordienst hebt doe je ook je OVD-G piket. In Flevoland is de OVD-G functie gekoppeld aan de Rapid Responder functie. Dus ook een verpleegkundige.