Opleiding OvD-G

Auteur Topic: Opleiding OvD-G  (gelezen 28637 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #40 Gepost op: 21 oktober 2008, 09:20:18
Kunnen GGD, GHOR en ambulancedienst niet gewoon een organisatie worden; dat praat een stuk makkelijk >:D

In jouw woonregio is dat het geval.  ;D
De RDOG (regionale dienst openbare gezondheid) is het overkoepelende orgaan van GGD, GHOR en RAD in Hollands Midden
www.rdoghm.nl


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #41 Gepost op: 21 oktober 2008, 22:37:18
In jouw woonregio is dat het geval.  ;D

Dat las ik laatst op internet ja :) Hollands-Midden is wat dat betreft helaas wel een van de weinigen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #42 Gepost op: 22 oktober 2008, 08:50:42
Ik begrijp uit dit topic dat er in den lande toch wel aardige verschillen zijn in de invulling van de OvD-G functie.


In mijn optiek moet een OvD-G een GHOR functionaris zijn, die (in de dagelijkse werkzaamheden) op tactisch niveau opereert, bijvoorbeeld als beleidsmedewerker. Wanneer je kijkt naar OvD's van politie en brandweer, dan zijn dat ook geen functionarisssen op operationeel niveau, maar officieren of chefs met in de dagelijkse praktijk ook een leidinggevende- of beleidsfunctie.
Waarom moet dat dan volgens jou?    ;)

Als je hier in de regio dus kijkt, en wat ik zoal lees uit andere regio's.....zijn de ovd-g's mensen uit de praktijk, die door gaan zijn voor of GHOR medewerker, teamleider of geen zins, gewoon bij een ambu dienst werken
daar bij dus een aanvullende opleiding hebben gevolgd specifiek dat waar ze voor zijn aangenomen ;)

dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de gedachte gang is achter dat het juist iemand moet zijn die alleen maar achter het bureau zit................. :)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #43 Gepost op: 22 oktober 2008, 13:44:05
Mijn gedachtegang erachter is enerzijds een stukje 'vanzelfsprekend' leiderschap.
Een teamleider van de ambulancedienst heeft bijvoorbeeld al een leidinggevende functie in de dagelijkse praktijk. Daar horen bepaalde verantwoordelijkheden bij en daar is deze persoon ook op af te rekenen. Dit leidershap is bij iedereen bekend en (als het goed is) ook geaccepteerd.
Een functionaris die in de dagelijkse praktijk op de ambulance zit en geen leidinggevende functie heeft, staat 'van nature' niet boven de rest. 'Boven' iemand staan vind ik altijd wat betrekklijk (alsof je beter bent dan de ander), maar dit bedoel ik puur hiërarchisch gezien. Pas in voorkomende gevallen zwaait deze persoon de scepter als OvDG.

Anderzijds de betrokkenheid bij planvorming. Een beleidsfunctionaris die bijvoorbeeld preparatiemedewerker is en zich dagelijks bezighoudt met planvorming t.a.v. rampenbestrijding, zal als geen ander weten welke processen doorlopen moeten worden. Maar zoals in dit topic al werd aangegeven is dat misschien meer van belang op strategisch niveau (zoals HS-GHOR) en is op operationeel niveau praktijkkennis juist belangrijker. En natuurlijk denk ik niet dat ambulancebemanning lukraak als OvD-G wordt aangewezen zonder aanvullende opleiding ;)

dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de gedachte gang is achter dat het juist iemand moet zijn die alleen maar achter het bureau zit :)

Ik hecht veel belang aan praktijkkennis en praktijkervaring, dus wil ik er zeker niet voor pleiten dat het iemand is die alleen maar achter het bureau zit. Ik ben overigens wel in de veronderstelling dat GHOR functionarissen en teamleiders mensen uit de praktijk zijn die zelf met de poten in de blubber hebben gestaan en weten hoe het in de praktijk in z'n werk gaat. Dus ook bovengenoemde beleidsfunctionaris ;)
But I could be wrong... 8)


Van mij uit is het vooral kennis van papier en in mindere mate kennis uit de praktijk. Daarom stelde ik het ook aan de orde en ik vind het leuk om te zien dat er aardig wat reactie op komt.
Ik was niet op zoek naar bevestiging van m'n ideeën maar naar verduidelijking van, en de gedachtegang achter de werkwijze. Dat heb ik gekregen :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #44 Gepost op: 22 oktober 2008, 19:15:59
Leuk hè...zo nadenken ;)
(krijg je leuke discussie's van cq andere visie)
(dat was dus even off topic)

Ik vind dat je juist de kwaliteiten van je personen binnen je team juist moet gebruiken.
Dus als er een ambu ch. is met die kwaliteiten, waarom niet?
(al eerder beschreven...het is een aparte extra aanvullende opleiding)
Het inschakelen van een ovd-g gebeurd op basis van gegevens die een bemanning door geeft en zo wordt het keten een cirkeltje---> GHOR  etc etc.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #45 Gepost op: 22 oktober 2008, 20:21:54
Mijn gedachtegang erachter is enerzijds een stukje 'vanzelfsprekend' leiderschap.
Een teamleider van de ambulancedienst heeft bijvoorbeeld al een leidinggevende functie in de dagelijkse praktijk. Daar horen bepaalde verantwoordelijkheden bij en daar is deze persoon ook op af te rekenen. Dit leidershap is bij iedereen bekend en (als het goed is) ook geaccepteerd.
Een functionaris die in de dagelijkse praktijk op de ambulance zit en geen leidinggevende functie heeft, staat 'van nature' niet boven de rest. 'Boven' iemand staan vind ik altijd wat betrekklijk (alsof je beter bent dan de ander), maar dit bedoel ik puur hiërarchisch gezien. Pas in voorkomende gevallen zwaait deze persoon de scepter als OvDG.

Ten eerste leuk dat je zo je eigen gedachtengang toetst, zouden meer mensen moeten doen.
Nog een laatste inhoudelijke opmerking, Wat betreft het het leidinggeven, de leiding die een team leider aan zijn team geeft is van een heel ander kaliber dan wat de OvdG doet.  De ambulanceverpleegkundige is dan wel geen leider volgens jouw, maar juist in de praktijk stuurt hij ontzettend veel aan als leider, zijn collega, omstanders, politie, brandweer via de bevelvoerder, familie, andere ambulanceverpleegkundige (de eerste is de baas).
En als ovdg is dat nu juist de bedoeling naast natuurlijk het overleg met de OVDP en OVDB (wat over het algemeen ook mensen uit de directe praktijk zijn)

gr. Paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #46 Gepost op: 22 oktober 2008, 23:42:48
Wat betreft het het leidinggeven, de leiding die een team leider aan zijn team geeft is van een heel ander kaliber dan wat de OvdG doet.  De ambulanceverpleegkundige is dan wel geen leider volgens jouw, maar juist in de praktijk stuurt hij ontzettend veel aan als leider, zijn collega, omstanders, politie, brandweer via de bevelvoerder, familie, andere ambulanceverpleegkundige (de eerste is de baas).

Zo had ik het inderdaad nog niet bekeken :)

Toch wel leuk (en leerzaam) toch zo'n multidisciplinair forum ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #47 Gepost op: 10 januari 2009, 23:32:25
Ik begrijp uit dit topic dat er in den lande toch wel aardige verschillen zijn in de invulling van de OvD-G functie.


In mijn optiek moet een OvD-G een GHOR functionaris zijn, die (in de dagelijkse werkzaamheden) op tactisch niveau opereert, bijvoorbeeld als beleidsmedewerker. Wanneer je kijkt naar OvD's van politie en brandweer, dan zijn dat ook geen functionarisssen op operationeel niveau, maar officieren of chefs met in de dagelijkse praktijk ook een leidinggevende- of beleidsfunctie.

Nu wil ik niet zeggen dat ambulancepersoneel niet kan coördineren of de verantwoordelijkheid niet aankan, maar het gaat wel om een verantwoordelijkheid die i.m.o. bij een hoger ingeschaalde functionaris thuishoort.
Dat ambulancepersoneel coordinerend optreedt bij 'eerste ambu tp' met de groene lamp, groene hesjes, enz., is een prima methode, maar tactisch overleg in het COPI en toch wel cruciale beslissingen horen bij een functionaris met meer 'bagage' en meer verantwoordelijkheid.


Voor de goede orde: ik wil niemand tegen het hoofd stoten ;) ik ben benieuwd waarom hier zo'n verschil inzit en wat jullie jullie mening is over de invulling van de OvD-G functie.

Hmm, volgens mijn assessment ben ik prima geschikt als OVDG hoor! Ondanks dat ik ook op het busje zit. daarbij, je wordt niet zo voor de leeuwen gegooid, er zit wel een opleidingstraject aan vast. Dus krijg ik meer bagage. En daar kom ik ook de ovd-en van politie en brandweer tegen.
Wat betreft het hoger inschalen ben ik het wel met je eens!  ;D


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #48 Gepost op: 11 januari 2009, 21:42:07
Wat betreft het hoger inschalen ben ik het wel met je eens!  ;D

Tsja, dat verbaasd me niet :D :P

Overigens stond in Vakblad Incident nummer 8 van 2008 een artikel over de invulling van de OvD-G functie. Is wel een aanrader m.b.t dit onderwerp :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s