Opleiding OvD-G

Auteur Topic: Opleiding OvD-G  (gelezen 29014 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 14 juli 2008, 12:22:57
Maar in welke regio moet je dan je A hebben? Meestal rijden ze in auto's volgens mij.
In Haaglanden moet je inderdaad over rijbewijs A en B beschikken. De functie van OvD-G wordt overdag (van 7:00 tot 23:00 uur) uitgevoerd door de ambulancemotor verpleegkundige. Van 23:00 tot 7:00 uur is er een piketfunctie en dan rijdt men met een auto.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2008, 17:00:03
Overigens kun je bij een aantal ambulancediensten in Nederland je motorrijbewijs gratis halen


Bart S

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 15 juli 2008, 00:40:11
Overigens kun je bij een aantal ambulancediensten in Nederland je motorrijbewijs gratis halen

Welke diensten? Kan me bijna niet voorstellen dat ze iemand met 0 motorervaring gelijk doorsturen naar de rijopleiding voor motorpleeg. De diensten die ik ken vragen allemaal om het rijbewijs A + aantoonbare relevante rijervaring.


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #13 Gepost op: 15 juli 2008, 00:59:42
Als Ovd-G moet je een motorrijbewijs bezitten. Ik heb het dan ook niet over de motorpleeg opleiding O0. Ongetwijfeld zul je dan ook rijervaring moeten hebben.
Op de dienst van o.a Barneveld is dit mogelijk. De andere diensten weet ik zo niet


Bart S

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 15 juli 2008, 01:15:15
Als Ovd-G moet je een motorrijbewijs bezitten. Ik heb het dan ook niet over de motorpleeg opleiding O0. Ongetwijfeld zul je dan ook rijervaring moeten hebben.
Op de dienst van o.a Barneveld is dit mogelijk. De andere diensten weet ik zo niet

Ik denk dat ik het niet begrijp. Waarom moet de OVD-G dan een rijbewijs A hebben? Als hij voor de dienst op een motor gaat rijden (dus ook met spoed) lijkt het me wel prettig als hij ook een aanvullende rijopleiding heeft gehad. Iemand zijn rijbewijs A laten halen, en dan direct door naar de voortgezette rijopleiding (dus zonder motor-rijervaring) om vervolgens met spoed op een motor door het verkeer te gaan.... ik heb er mijn twijfels bij.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #15 Gepost op: 15 juli 2008, 15:44:29
Alain,

zou ik mogen weten waar jij deze wetenschap op baseer?
ik denk niet dat je met 15 jaar al veel ervaring hebt / werkzaam bent bij een ambu dienst ;)

m.a.w. schoenmaker blijf bij u leest  O0


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #16 Gepost op: 17 juli 2008, 18:00:17
Maar als dat persé een goede ontwikkeling is... Ik denk dat om als geneeskundig OVDG goed te kunnen functioneren het een meerwaarde heeft wanneer je wel wat jaren ervaring op de ambulance hebt.
Zodat je meer weet hebt van de complexe situaties waar jij en de teams zich in kunnen bevinden.

Overigens moet hier in de regio ook beschikken over een motorrijbewijs  ^-^
In Haaglanden moet je inderdaad over rijbewijs A en B beschikken. De functie van OvD-G wordt overdag (van 7:00 tot 23:00 uur) uitgevoerd door de ambulancemotor verpleegkundige. Van 23:00 tot 7:00 uur is er een piketfunctie en dan rijdt men met een auto.

Gr. Ricardo

Ik had er even bij moeten zetten dat ik het had om een aantal regio's. Ook de vraag of je bij meer diensten in Nederland voor noppes je motorrijbewijs kan halen. In Barneveld kan al het ambulancepersoneel zijn/haar motorrijbewijs halen, of je nou OvD-G wil worden of niet.

En dat 'gezien je leeftijd' wordt ik werkelijkwaar KOTSmisselijk van. En om er iets van af te weten hoef je niet per sé ervaring te hebben, alleen wat huiswerk doen.

Even ter goed begrip:
- op de dienst van Barneveld kan je je motorrijbewijs halen, motorpleeg of niet, OvD-G of niet.
- Is dit op meerdere diensten zo? Ik kan me namelijk voorstellen dat dit mogelijk is vanwege de werving van OvD-G's.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #17 Gepost op: 17 juli 2008, 19:40:53
nou, vervelenend dat je er kots misselijk van wordt, maar
ik denk dat proffesioneel hulpverlenend nederland er misschien ook zo langzamerhand over gaat denken
dat er informatie verstrekt wordt door personen die er binnen die beroepsgroep niet
werkzaam zijn , dat er info gegeven wordt van horen zeggen  etc.

of kom met een duidelijke bronvermelding of zeg dat het binnen jouw dienst zo werk!
en dan...heel flauw.....gezien je leeftijd van 15 jaar geloof ik niet in dat laatste! ;)

zo...en nu weer on topic.

schroom niet te pm-en ;)


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #18 Gepost op: 18 juli 2008, 00:22:24
Volgens mij..................hebben ze in barneveld en omgeving OVD-G dienst op een gewone piket auto en niet op een motor.
Ik heb nog niet mee gemaakt dat daar in die regio een pleeg op een motor zijn dienst als OVD-G draait.


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #19 Gepost op: 30 september 2008, 16:33:32
Ik lees dat je bij de meeste diensten verpleegkundige moet zijn om OVD-G te kunnen worden. Bij ons zijn ze recent van dat principe afgestapt. Waarom zou een a-ch geen OVD-G kunnen zijn? Het gaat immers over een coordinerende taak. En, zowaar, de eerste ch is aangesteld als OVD-G. Er is maar 1 pleeg die daadwerkelijk met de motor dienst doet en dan alleen met mooi weer. De rest doet dienst met een auto. Overigens weet ik dat Noord en Oost gelderland meerdere ch's in dienst heeft zijnde OVD-G.