Opleiding OvD-G

Auteur Topic: Opleiding OvD-G  (gelezen 29035 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 30 september 2008, 17:46:25
Ik lees dat je bij de meeste diensten verpleegkundige moet zijn om OVD-G te kunnen worden. Bij ons zijn ze recent van dat principe afgestapt. Waarom zou een a-ch geen OVD-G kunnen zijn? Het gaat immers over een coordinerende taak. En, zowaar, de eerste ch is aangesteld als OVD-G. Er is maar 1 pleeg die daadwerkelijk met de motor dienst doet en dan alleen met mooi weer. De rest doet dienst met een auto. Overigens weet ik dat Noord en Oost gelderland meerdere ch's in dienst heeft zijnde OVD-G.

Ik denk dat dit een goed uitgangspunt is, het is namelijk het effectief in zetten van schaarse middelen en je maakt het vak van Chauffeur weer een stukje aantrekkelijker..


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 6 oktober 2008, 19:46:37
Is triage ook geen taak van de OVDG die niet toch beter door een verpleegkundige kan worden gedaan ?? Je kan moeilijk iets coordineren als je niet echt weet wat je precies coordineerd of zie ik dat verkeerd? Als je dit terugkoppeld naar het ziekenhuis wordt de dagcoordinatie ook door een gediplomeerd verpleegkundige gedaan en niet door bijvoorbeeld een ziekenverzorgende. In het verpleeghuis is vaak een gediplomeerde ziekenverzorgende de dagoudste en niet een helpende.

Heb ik een punt ofniet?

Groetjes


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 7 oktober 2008, 10:18:51
Triage is een taak van de eerste ambulance (vaak herkenbaar aan groen hesje en groene lamp op wagen), niet van de OvDG.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 7 oktober 2008, 10:48:23
Is triage ook geen taak van de OVDG die niet toch beter door een verpleegkundige kan worden gedaan ?? Je kan moeilijk iets coordineren als je niet echt weet wat je precies coordineerd of zie ik dat verkeerd? Als je dit terugkoppeld naar het ziekenhuis wordt de dagcoordinatie ook door een gediplomeerd verpleegkundige gedaan en niet door bijvoorbeeld een ziekenverzorgende. In het verpleeghuis is vaak een gediplomeerde ziekenverzorgende de dagoudste en niet een helpende.

Heb ik een punt ofniet?

Groetjes

Je hebt geen punt, je gebruikt zelfs een nonsens argument, die hellaas erg veel word gebruikt, er zijn zelfs mensen die beweren dat je dokterr moet zijn om prioriteiten te kunnen stellen..  En dat is net zo veel kolder..
Triage kan je iedereen leren, en daar hoef je geen absoluut geen verpleegkundige voor te zijn...  En de meeste ambulancechauffeurs kan je dat goed leren door hun proffessie houden zeer goed feeling met de materie..
De ambupleeg mag een aantal wettelijk voorbehouden handelingen doen, dus laat die doen waar hij/zij goed in is..


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #24 Gepost op: 7 oktober 2008, 11:28:23
Je hebt geen punt, je gebruikt zelfs een nonsens argument, die hellaas erg veel word gebruikt, er zijn zelfs mensen die beweren dat je dokterr moet zijn om prioriteiten te kunnen stellen..  En dat is net zo veel kolder..
Triage kan je iedereen leren, en daar hoef je geen absoluut geen verpleegkundige voor te zijn...  En de meeste ambulancechauffeurs kan je dat goed leren door hun proffessie houden zeer goed feeling met de materie..
De ambupleeg mag een aantal wettelijk voorbehouden handelingen doen, dus laat die doen waar hij/zij goed in is..

Dit ben ik niet met je eens. In de ambulance wereld zijn er duidelijke afspraken. Dit houdt ondermeer in dat de pleeg van de eerste ambulance de triage doet. De chaufeur blijft bij de auto en zorgt voor contact met zijn pleeg en de MKA. Hij legt eea vast m.b.v.  bv het AMBTRIB (Ambulance TRIage Bord). Als de OVDG ter plaatse is kan deze in 1 oogopslag zien wat er aan het handje is. Dit bord ligt bij ons in iedere ambulance voorzien van stiften, lichtstokken, markerings stiften enz.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 7 oktober 2008, 12:19:36
Dit ben ik niet met je eens. In de ambulance wereld zijn er duidelijke afspraken. Dit houdt ondermeer in dat de pleeg van de eerste ambulance de triage doet. De chaufeur blijft bij de auto en zorgt voor contact met zijn pleeg en de MKA. Hij legt eea vast m.b.v.  bv het AMBTRIB (Ambulance TRAge Bord). Als de OVDG ter plaatse is kan deze in 1 oogopslag zien wat er aan het handje is. Dit bord ligt bij ons in iedere ambulance voorzien van stiften, lichtstokken, markerings stiften enz.

De ambulance wereld, is helaas niet een homogene wereld, maar juist divers.. Ondanks dat er een landelijke protocol ambulancezorg is, is de werkwijze tussen Ambulancediensten toch erg verschillend...
IJsselvecht werkt echt anders dan Connexxion (voormalig AZ-NOG) en die werken weer anders dan de ambulancediensten in Zeeland, Limburg.  Zo werken nog veel diensten niet met het AMTRIB bord.  

Maar het uitvoeren van een triage is niet noodzakelijk alleen door een ambu-pleeg te doen, dat kunnen ook andere functies doen, zoals de chauffeur.   Dat er vaak nog traditionele rol verdeling word gebruik bij sommige diensten, wil niet zeggen dat dit ook de enige weg en waarheid is..  IJsselvecht is een van de ambulancediensten die de OVD-G functie bijvoorbeeld door een AMBU-chauffeur kan laten doen.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #26 Gepost op: 12 oktober 2008, 12:14:45
Dag,

Ik ben niet er geheel mee eens dat de chauffeur zomaar de triage kan doen.

natuurlijk zal de chauffeur kennis hebben van ziektebeelden en traumatologie, maar de verpleegkundige is hier natuurlijk veel uitvoeriger voor opgeleid.

Naar mijn idee is triage een zeer verantwoordelijke taak, want het kan zijn dat je een beslissing maakt wie er eerst behandeld moet worden. Dat kan dus ook betekeken dat je de keuze maakt dat iemand zo zwaar gewond is dat de meerwaarde diegene te behandelen niet opweegt tegen een behandeling van een ander slachtoffer. Dat wil dus zeggen dat deze persoon overlijd, doordat jij de beslissing neemt iemand anders eerst te behandelen/te laten behandelen.

Ik vind dat deze mogelijke keuzes door diegene moet worden gemaakt met de meeste kennis. dat wil niet zegen dat ik vind dat chauffeurs deze verantwoording niet zouden kunnen dragen ! Maar wel dat deze voor zo`n beslissing tekort schiet in kennis en opleiding.

Daarnaast moet de diegene die de triage uitvoert ook (indien noodzakelijk) levensreddende handelingen uitvoeren, maar dan zou het kunnen zijn dat dit handelingen zijn waar de chauffeur niet voor opgeleid is.

Ik ben wel van mening dat chauffeurs een OVD-G functie zouden kunnen vervullen.

Ik wil zeker ambu chauffeurs niet afvallen, ik hoop ook niet dat dit berichtje zo op zal worden gevat.

gr martien


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #27 Gepost op: 16 oktober 2008, 12:25:10
Als je naar het triage protocol kijkt zie je dat het een zeer makkelijk protocol is, de enige handelingen die verricht worden om te trieeren zijn het vrij maken (manueel) van de luchtweg, het tellen van de ademhaling en het tellen van de hartfrequentie allemaal dingen die de ACH in zijn opleiding leert, dus ook door hun uitvoerbaar, sterker nog bij profchecks e.d. is het een eis dat een chauffeur zelfstandig een primary survey uitvoert en dus min of meer een prioriteit stelt.  Daarnaast zijn de levensreddende handelingen die tijdens triage uitgevoerd worden zeer basaal (chinlift/jaw trust, stabiele zijlig, rechtop zetten afdrukken van bloedingen e.d.) allemaal handelingen die je iedereen (lees ook omstanders) in minder dan een minuut hebt uitgelegd, en niet voorbehouden zijn aan een verpleegkundige (sterker nog het gevaar is dat de verpleegkundige juist teveel (voorbehouden) handelingen gaat uitvoeren waardoor de triage en de zorg voor de andere slachtoffers tekort schiet).  Extra kennis over ziektebeelden en dergelijke is bij triage ook niet van toepassingen, het gaat om vitale functies en iedereen snapt als iemand in shock is door een uitwendige bloeding dat die gestopt moet worden en of er dan op cel niveau allerlei problemen ontstaan metabool/stolling e.d. is op dat moment niet van belang.

Het instellen van een zogenaamde T4 triage (uitstellen van behandeling omdat het letsel te ernstig is en de vraag het aanbod overschrijdt) wordt altijd pas na overleg met mmt arts en OvdG ingesteld, dus die beslissing maakt ook de pleeg niet van de eerste ambulance.  Daarnaast heb je natuurlijk wel de mogelijkheid dat iemand overleden is, en dat kan een chauffeur dan weer prima diagnostiseren.

Ik ben het er dus mee eens dat een ACH kan trieeren en daarnaast dat een ach ook OvdG kan worden, zeker gezien het feit dat er nog altijd zowel een intern als extern scholingsbeleid is.

gr. Paul (toevallig ook ovdg)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 16 oktober 2008, 16:11:49
Ik begrijp uit dit topic dat er in den lande toch wel aardige verschillen zijn in de invulling van de OvD-G functie.


In mijn optiek moet een OvD-G een GHOR functionaris zijn, die (in de dagelijkse werkzaamheden) op tactisch niveau opereert, bijvoorbeeld als beleidsmedewerker. Wanneer je kijkt naar OvD's van politie en brandweer, dan zijn dat ook geen functionarisssen op operationeel niveau, maar officieren of chefs met in de dagelijkse praktijk ook een leidinggevende- of beleidsfunctie.

Nu wil ik niet zeggen dat ambulancepersoneel niet kan coördineren of de verantwoordelijkheid niet aankan, maar het gaat wel om een verantwoordelijkheid die i.m.o. bij een hoger ingeschaalde functionaris thuishoort.
Dat ambulancepersoneel coordinerend optreedt bij 'eerste ambu tp' met de groene lamp, groene hesjes, enz., is een prima methode, maar tactisch overleg in het COPI en toch wel cruciale beslissingen horen bij een functionaris met meer 'bagage' en meer verantwoordelijkheid.


Voor de goede orde: ik wil niemand tegen het hoofd stoten ;) ik ben benieuwd waarom hier zo'n verschil inzit en wat jullie jullie mening is over de invulling van de OvD-G functie.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Bart S

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 16 oktober 2008, 16:24:44
Nu wil ik niet zeggen dat ambulancepersoneel niet kan coördineren of de verantwoordelijkheid niet aankan, maar het gaat wel om een verantwoordelijkheid die i.m.o. bij een hoger ingeschaalde functionaris thuishoort.
Dat ambulancepersoneel coordinerend optreedt bij 'eerste ambu tp' met de groene lamp, groene hesjes, enz., is een prima methode, maar tactisch overleg in het COPI en toch wel cruciale beslissingen horen bij een functionaris met meer 'bagage' en meer verantwoordelijkheid.

Hier ben ik het dus echt niet mee eens. Sterker nog, ik denk dat je een compleet verkeerd beeld hebt. Denk je dat een OVD-G niet opgeleid wordt? Hij/zij krijgt dezelfde opleiding als de collega's van de brandweer en politie (samen met hen in Zweden of Engeland). En dan maakt het echt niet uit of je chauffeur bent, verpleegkundige of whatever.