Als je naar het triage protocol kijkt zie je dat het een zeer makkelijk protocol is, de enige handelingen die verricht worden om te trieeren zijn het vrij maken (manueel) van de luchtweg, het tellen van de ademhaling en het tellen van de hartfrequentie allemaal dingen die de ACH in zijn opleiding leert, dus ook door hun uitvoerbaar, sterker nog bij profchecks e.d. is het een eis dat een chauffeur zelfstandig een primary survey uitvoert en dus min of meer een prioriteit stelt. Daarnaast zijn de levensreddende handelingen die tijdens triage uitgevoerd worden zeer basaal (chinlift/jaw trust, stabiele zijlig, rechtop zetten afdrukken van bloedingen e.d.) allemaal handelingen die je iedereen (lees ook omstanders) in minder dan een minuut hebt uitgelegd, en niet voorbehouden zijn aan een verpleegkundige (sterker nog het gevaar is dat de verpleegkundige juist teveel (voorbehouden) handelingen gaat uitvoeren waardoor de triage en de zorg voor de andere slachtoffers tekort schiet). Extra kennis over ziektebeelden en dergelijke is bij triage ook niet van toepassingen, het gaat om vitale functies en iedereen snapt als iemand in shock is door een uitwendige bloeding dat die gestopt moet worden en of er dan op cel niveau allerlei problemen ontstaan metabool/stolling e.d. is op dat moment niet van belang.
Het instellen van een zogenaamde T4 triage (uitstellen van behandeling omdat het letsel te ernstig is en de vraag het aanbod overschrijdt) wordt altijd pas na overleg met mmt arts en OvdG ingesteld, dus die beslissing maakt ook de pleeg niet van de eerste ambulance. Daarnaast heb je natuurlijk wel de mogelijkheid dat iemand overleden is, en dat kan een chauffeur dan weer prima diagnostiseren.
Ik ben het er dus mee eens dat een ACH kan trieeren en daarnaast dat een ach ook OvdG kan worden, zeker gezien het feit dat er nog altijd zowel een intern als extern scholingsbeleid is.
gr. Paul (toevallig ook ovdg)