Opleiding OvD-G

Auteur Topic: Opleiding OvD-G  (gelezen 29015 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #30 Gepost op: 18 oktober 2008, 20:14:54
Tsja, de ovdg functie is juist een stukje coördinatie, en zoals de vorige schrijver al aangeeft is dat niet zomaar iemand die van de auto is geplukt maar iemand die wel degelijk een aanvullende (ovdg) opleiding heeft gevolgd.
Met betrekking tot een Copi daar neemt meestal de CvdG zitting in, hoewel er regio's zijn die gebruik maken van seniot ovdg's .  De bagage die jij extra wilt, wordt wel degelijk door opleiding en ervaring ruimschoots gecompenseerd, en het tactische niveau ligt meer bij een hs-ghor (die vaak in het dagelijkse werk bureau medewerkers zijn bij de GHOR)

Ik denk juist doordat de ovdg functie vaak vervuld wordt door een persoon van de praktijk het meerwaarde biedt......iemand die 24/7 achter een bureau zit om beleid/vergunningen en dergelijke te regelen, doen heel belangrijk werk maar hebben geen inzicht in hoe het ter plaatse van een ramp eraan toegaat, en hoe en wat er geregeld moet worden
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #31 Gepost op: 18 oktober 2008, 22:17:36
Tsja, de ovdg functie is juist een stukje coördinatie, en zoals de vorige schrijver al aangeeft is dat niet zomaar iemand die van de auto is geplukt(...)

Die indruk heb ik niet gewekt mag ik hopen... ;)

In de regio's die mij het meest bekend zijn is de OvD-G namelijk wel een GHOR functionaris met een 'kantoorfunctie', dus vandaar mijn vraag naar die verschillen.
Maar ook in dit geval blijkt dus weer de grote regionale verschiedenheid.

Ik denk juist doordat de ovdg functie vaak vervuld wordt door een persoon van de praktijk het meerwaarde biedt......iemand die 24/7 achter een bureau zit om beleid/vergunningen en dergelijke te regelen, doen heel belangrijk werk maar hebben geen inzicht in hoe het ter plaatse van een ramp eraan toegaat, en hoe en wat er geregeld moet worden

Dat kan je ook omdraaien. Heeft 'een persoon uit de praktijk' voldoende inzicht in hoe het er beleidsmatig aan toe gaat, om te weten hoe en wat er geregeld moet worden.
Ik denk dat je van beide markten thuis moet zijn.

Een GHOR medewerker preparatie / planvorming moet bijvoorbeeld ook voldoende kennis van de praktijk hebben om als OvD-G te kunnen optreden. Het mes snijdt aan twee kanten...


Nogmaals, ik wil geen waardeoordeel geven en ik denk ook zeker niet dat ambulancebemanning incompetent is ofzo... :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #32 Gepost op: 18 oktober 2008, 22:49:46
Maarten, in jouw regio (volgens mij dezelfde als die van mij) zijn de ovdg's de locatiehoofden van de ambulanceposten en doorgewinterde ambulance verpleegkundigen.
De cvdg's zijn ggd-artsen
De HS-ghor is een ghor-kantoorfuntionaris.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #33 Gepost op: 19 oktober 2008, 11:28:08
Maarten, in jouw regio (volgens mij dezelfde als die van mij) zijn de ovdg's de locatiehoofden van de ambulanceposten en doorgewinterde ambulance verpleegkundigen.
De cvdg's zijn ggd-artsen
De HS-ghor is een ghor-kantoorfuntionaris.

Van Hollands-Midden wist ik het eerlijk gezegd niet :-[ ;)


Gelijk een vraagje er achteraan:
Is in alle regio's de CvDG een GGD-arts?
Zijn er ook regio's met een HOvDG? Zo ja, wie vult die functie dan in?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #34 Gepost op: 19 oktober 2008, 14:02:10
tot op heden zijn onze CvdG over het algemeen afdelingshoofden/managers echter zijn er ontwikkelingen gaande waarbij de CvdG functie wordt vervangen door een HOvdG of senior OvdG (dat is nog niet helemaal duidelijk)
Citaat
Dat kan je ook omdraaien. Heeft 'een persoon uit de praktijk' voldoende inzicht in hoe het er beleidsmatig aan toe gaat, om te weten hoe en wat er geregeld moet worden.
Ik denk dat je van beide markten thuis moet zijn.

Een GHOR medewerker preparatie / planvorming moet bijvoorbeeld ook voldoende kennis van de praktijk hebben om als OvD-G te kunnen optreden. Het mes snijdt aan twee kanten...


Nogmaals, ik wil geen waardeoordeel geven en ik denk ook zeker niet dat ambulancebemanning incompetent is ofzo... :)

Het werkelijke beleidsmatige gedeelte is meer een taak van de CvdG of HSGHOR (bij lastigere incidenten met veel verschillende partijen en belangen.)  in andere gevallen iis de OvdG na zijn opleidingen uitermate competent hierin, m.i.
En voldoende kennis over de praktijk is denk ik iets anders dan praktijkervaring
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 19 oktober 2008, 23:42:07
Dank voor de verduidelijking :)

En voldoende kennis over de praktijk is denk ik iets anders dan praktijkervaring

Ja, daarin heb je zeker een punt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 20 oktober 2008, 08:13:23
trieeren kun je toch in een uurtje leren..  :D


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #37 Gepost op: 20 oktober 2008, 12:34:31
hallo Heren,

ter veduidelijking, ( jouw regio toch Maarten ??? )

in de Regio Rotterdam - Rijnmond zijn de Ovdg-en teamleiders vanuit de ambulancediensten,

zo ook bureau personeel van de GHOR, zij zijn allen verpleegkundigen die voorheen op de wagen zaten.

de functie van Cvdg wordt vervuld door met alle respect de oudere teamleiders van de ambulancediensten,

dit zijn ook allen verpleegkundigen die van ouds her op de wagen zaten.

en ook hier door bureau personeel GHOR. dus geen GGD artsen.

de functie HS GHOR wordt met name uitgevoerd door GHOR personeel ,

maar ook door een GGD collega ( allen dus bureau personeel )

hopend hiermee de nodige duidelijkheid te scheppen.

groet

logistiek. 8)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 20 oktober 2008, 22:43:31
Voor zover je kan spreken van 'mijn' regio, want er is (vooralsnog) niets van mij bij ;):

Ik woon in Hollands-Midden, maar van Rotterdam-Rijnmond pretendeer ik meer kennis te hebben.


hallo Heren,

ter veduidelijking, ( jouw regio toch Maarten ??? )

in de Regio Rotterdam - Rijnmond zijn de Ovdg-en teamleiders vanuit de ambulancediensten,

zo ook bureau personeel van de GHOR, zij zijn allen verpleegkundigen die voorheen op de wagen zaten.

de functie van Cvdg wordt vervuld door met alle respect de oudere teamleiders van de ambulancediensten,

dit zijn ook allen verpleegkundigen die van ouds her op de wagen zaten.

en ook hier door bureau personeel GHOR. dus geen GGD artsen.

de functie HS GHOR wordt met name uitgevoerd door GHOR personeel ,

maar ook door een GGD collega ( allen dus bureau personeel )

hopend hiermee de nodige duidelijkheid te scheppen.

groet

logistiek. 8)


Er is hier dus geen sprake van uitvoerend ambulancepersoneel al OvDG en dat is eigenlijk waar het mij om ging.

Ik moet daar wel bij zeggen dat ik het misschien te makkelijk op één hoop schuif. Dat is het lastige aan Nederland; vrijwel niets is hetzelfde. Zo zie je hier bijvoorbeeld dat de CvDG een (oudere) teamleider is, waar het elders een GGD-arts betreft.

Kunnen GGD, GHOR en ambulancedienst niet gewoon een organisatie worden; dat praat een stuk makkelijk >:D


In ieder geval is de invulling van de diverse leidinggevende functies mij nu wat duidelijker geworden, waarvoor mijn dank ^-^
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #39 Gepost op: 20 oktober 2008, 23:03:44
Kunnen GGD, GHOR en ambulancedienst niet gewoon een organisatie worden; dat praat een stuk makkelijk >:D

Ik denk dat dit niet eens zo'n gek idee is hoor... ^-^
Als het gaat over rampenbestrijding, heeft men het vaak over "brandweer en politie, en de GGD maar dat is een apart verhaal" (in plaats van GGD kan je ook 'GHOR' of 'ambulancedienst' lezen natuurlijk)

De rol van de geneeskundige hulpverlening zal voor de burger een stuk duidelijker worden, denk ik. Ook voor de ketenpartners zou één gezondheidskundige organisatie een pré kunnen zijn in overlegsituaties.
RAV-vorming draagt hier denk ik al aan bij, maar het zou nog beter kunnen.

Misschien een beetje off-topic, maar als anderen wellicht ook hun visie geven; evt. een nieuw topic?
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening