Mijn gedachtegang erachter is enerzijds een stukje 'vanzelfsprekend' leiderschap.
Een teamleider van de ambulancedienst heeft bijvoorbeeld al een leidinggevende functie in de dagelijkse praktijk. Daar horen bepaalde verantwoordelijkheden bij en daar is deze persoon ook op af te rekenen. Dit leidershap is bij iedereen bekend en (als het goed is) ook geaccepteerd.
Een functionaris die in de dagelijkse praktijk op de ambulance zit en geen leidinggevende functie heeft, staat 'van nature' niet boven de rest. 'Boven' iemand staan vind ik altijd wat betrekklijk (alsof je beter bent dan de ander), maar dit bedoel ik puur hiërarchisch gezien. Pas in voorkomende gevallen zwaait deze persoon de scepter als OvDG.
Anderzijds de betrokkenheid bij planvorming. Een beleidsfunctionaris die bijvoorbeeld preparatiemedewerker is en zich dagelijks bezighoudt met planvorming t.a.v. rampenbestrijding, zal als geen ander weten welke processen doorlopen moeten worden. Maar zoals in dit topic al werd aangegeven is dat misschien meer van belang op strategisch niveau (zoals HS-GHOR) en is op operationeel niveau praktijkkennis juist belangrijker. En natuurlijk denk ik niet dat ambulancebemanning lukraak als OvD-G wordt aangewezen zonder aanvullende opleiding
dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de gedachte gang is achter dat het juist iemand moet zijn die alleen maar achter het bureau zit
Ik hecht veel belang aan praktijkkennis en praktijkervaring, dus wil ik er zeker niet voor pleiten dat het iemand is die alleen maar achter het bureau zit. Ik ben overigens wel in de veronderstelling dat GHOR functionarissen en teamleiders mensen uit de praktijk zijn die zelf met de poten in de blubber hebben gestaan en weten hoe het in de praktijk in z'n werk gaat. Dus ook bovengenoemde beleidsfunctionaris
But I could be wrong...
Van mij uit is het vooral kennis van papier en in mindere mate kennis uit de praktijk. Daarom stelde ik het ook aan de orde en ik vind het leuk om te zien dat er aardig wat reactie op komt.
Ik was niet op zoek naar bevestiging van m'n ideeën maar naar verduidelijking van, en de gedachtegang achter de werkwijze. Dat heb ik gekregen