Verdachte Cevatzaak was bijna altijd dronkenAMSTERDAM - De 49-jarige verdachte van de moord op hoofdagente Gabriëlle Cevat op 9 juli vorig jaar in Amstelveen, deed dinsdag voor de rechtbank uitgebreid uit de doeken wat er volgens hem op de bewuste avond is gebeurd.
De 49-jarige verdachte van de moord op hoofdagente Gabriëlle Cevat, op 9 juli vorig jaar in Amstelveen, deed dinsdag voor de rechtbank uitgebreid uit de doeken wat er volgens hem op de bewuste avond is gebeurd.
Hij vertelde dat hij driekwart liter wodka had gedronken, iets wat eerder regel dan uitzondering was.
Ex-vriendin
Door de drank raakte Franklin F. regelmatig buiten zinnen. Vooral zijn ex-vriendin moest het ontgelden. Hij bedreigde haar geregeld, zo ook op de bewuste avond. Hij sprak haar voicemail in met teksten als 'ik zal je stuk maken'.
Toen hij daarop door haar zwager werd gebeld met de mededeling dat die zijn ruggengraat zou breken, was voor F. de maat vol. Hij pakte zijn pistool, dat hij al negen jaar in zijn nachtkastje bewaarde, naar eigen zeggen om zich te beschermen.
Hij reed naar het huis van zijn voormalig schoonouders met het idee de zwager daar te treffen.
Rotzooi
Die bleek er echter niet te zijn. Toen zijn ex-schoonvader hem vervolgens niet binnenliet, schoot F. twee keer op de deur van het huis. Om ''rotzooi'' te maken, verklaarde hij voor de rechtbank. ''Niet om hen verwonden.''
De verdachte reed daarop naar de woning van zijn voormalige vriendin aan de Piet de Winterlaan. Cevat zag hem slingerend over de weg rijden, achtervolgde hem en sprak hem ter plekke aangekomen aan op zijn rijgedrag.
De verdachte zou de agente daarop vrijwel direct hebben neergeschoten.
Geschoten
Franklin S. zei dinsdag tegen de rechtbank dat hij niet door had dat hij op hoofagente Gabriëlle Cevat had geschoten.
''Ik heb niet geschoten. Ik schrok en toen ging het wapen af. Het was mijn wapen, ik hoorde een schot.''
De verdachte zei dat hij niet kon zien of het om een man of vrouw ging en dat hij geen woord met Cevat heeft gewisseld.
Verwondering
De rechtbank sprak haar verwondering uit over het feit dat F. zich van het ''essentiële moment'' amper iets weet te herinneren.
Hij was immers ondanks zijn dronkenschap wel gedetailleerd in zijn verslag over de gebeurtenissen die vlak daarvoor plaatshadden, vond de rechtbank.
F. zei daarop dat de wodka die hij had gedronken rond dat fatale moment pas echt ging werken, dat hij moeite had met autorijden en dat hij wazig zag.
Aangehouden
De politie heeft F. diezelfde nacht aangehouden in de woning, waar hij op een bed in een slaapkamer lag. De verdachte vertelde al wel dat hij vanuit het huis heeft gehoord wat er aan de hand was.
''Ik hoorde mensen zeggen: het is een collega. Ik besloot naar buiten te kijken en zag politie. Ik wist niet of het een collega van hen was.''
Zwijgrecht
Het is nog niet zeker of de zaak dinsdag wordt afgehandeld. F. heeft zich tot nu toe beroepen op zijn zwijgrecht.
Daardoor is het rapport dat door het Pieter Baan Centrum over hem is gemaakt, onvolledig. De rechtbank buigt zich hier later op de dag over.
www.nu.nl