Hoi Chris,
ook mijn advies is: ga doen wat JIJ leuk vindt.
Als jij door gaat studeren voor iets wat je niet ligt, wordt het heel moeilijk om je volledig in te zetten en het te halen. Laat je ouders duidelijk blijken waar je hart ligt, en doorstuderen of iets anders doen kan altijd later nog.
ALs jij goed kunt beargumenteren waarom jij het wilt (wat houdt het in en waarom wil jij het doen? Waarom denk jij dat jij geschikt bent), en de weerszijden van het vak kunt benoemen (laten zien dat je ook over de negatieve dingen hebt nagedacht en het desondanks nog wilt) kom je misschien al heel ver bij je ouders.
Ook ik werk na mijn VWO ''maar'' (volgens andere mensen) als verpleegkundige. Veel mensen verklaren mij voor gek dat ik geen hogere vervolgopleiding doe (lees: meer ga verdienen), maar ik wilde van jongs af aan al op de ambu werken. Dan kan ik wel geneeskunde gaan studeren, maar daarmee kom je niet op de ambu.
Ik werk nu op traumatologie (een mooie opstap naar de ambu) en weet zeker dat ik de juiste keuze heb gemaakt. En als anderen zien/horen hoeveel plezier ik heb in mijn werk, weten zij ook dat ik de juiste keuze heb gemaakt.