Slachtoffer neemt plaats bij passant of hulpverlener, auto opengeknipt door brandweer

Auteur Topic: Slachtoffer neemt plaats bij passant of hulpverlener, auto opengeknipt door brandweer  (gelezen 34711 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
De auto lijkt me nu niet helemaal in elkaar te zitten... De lantaarnpaal staat alleen een beetje uit het lood...  maar ik ben natuurlijk geen medicus....

http://www.mediatv.nl/reportage.php?r=2538

Ongeval op parkeerterrein Ikea

Barendrecht - Bij een eenzijdig ongeval op het parkeerterrein van Ikea aan de Hamburg is vrijdagavond een persoon gewond geraakt. Bij het verlaten van het parkeerterrein botste de bestuurder van de auto door nog onbekende oorzaak op een lichtmast. Eén van de inzittenden had nek- en rugklachten.

De ambulancedienst nam hierop geen enkel risico en liet de brandweer alarmeren om het dak van de auto te knippen, zodat het slachtoffer rechtstandig uit de auto gehaald kon worden. In samenwerking tussen brandweer en ambulancedienst werd het slachtoffer uit de auto gehaald. Het slachtoffer is met onbekend letsel afgevoerd naar het ziekenhuis. De auto is total-loss.

(meer foto's op bovenstaande site)
http://www.mediatv.nl/uploads/e6b060dfefa1348485b92bb47b2eb424foto05fotograaf6.jpg

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
De auto lijkt me nu niet helemaal in elkaar te zitten... De lantaarnpaal staat alleen een beetje uit het lood...  maar ik ben natuurlijk geen medicus....

En met de laatste sla je de spijker op de kop. Een kennis van mij heeft dit ook
meegemaakt. Aan de auto en de lantaarnpaal was weinig te zien omdat hij
boven op z'n rem was gaan staan. Maar dat laatste tikje bezorgde hem wel
nekklachten. Autoschade hoef niets te zeggen over medische schade.
Achteraf viel het bij hem wel mee, maar ja.......

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Brandweer knipt auto van vrouw open na opvangen gewonde man

Enschede - Nadat een vrouw, een toevallige passante, een slachtoffer van een eenzijdige aanrijding, even in haar auto liet plaatsnemen, moest de brandweer vanwege de verslechterde toestand van deze man, de rechterzijkant van haar auto openknippen.

Een 22-jarige automobilist uit Enschede raakte woensdagmiddag 11 maart om ongeveer 17.25 uur vermoedelijk de controle kwijt over het stuur van zijn auto en kwam op de kop terecht in een sloot langs de Aamsveenweg in Enschede.

Hij kon zelf uit de auto komen en een 29-jarige automobiliste, ook uit Enschede, die langs kwam en stopte liet hem in afwachting van de ambulance even op de bijrijderplaats van haar auto plaatsnemen.

Toen de ambulance ter plaatse kwam bleek het slachtoffer zoveel last van zijn nek te hebben dat het ambulancepersoneel het niet vertrouwde en de brandweer vroeg om hem uit de auto van de passante te halen. Dit kon, om geen risico voor verder letsel te krijgen, alleen maar door de rechterzijkant van de auto van de 29-jarige open te knippen en het slachtoffer er zo uit te halen.

Het slachtoffer is met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis. Beide voertuigen zijn afgesleept.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/93539

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Is er nog steeds geen onderzoek gedaan naar in hoeveel % van de gevallen het fixeren een verder letsel voorkomen heeft?

http://www.ad.nl/binnenland/3069089/Auto_galante_automobiliste_opengeknipt.html

donderdag 12 maart 2009
Auto galante automobiliste opengeknipt
Door PETER LAGERWEIJ

ENSCHEDE - Een vrouw die een slachtoffer van een aanrijding in Enschede uit medelijden en bezorgdheid liet bijkomen in haar auto, kan haar auto naar de sloop brengen.

De brandweer besloot op advies van ambulancepersoneel om de puntgave auto open te knippen, omdat het slachtoffer nekklachten had gekregen en daarom niet meer gewoon kon uitstappen.

De hulpvaardige passante, Marlies van de Pas (29), zit nu dus zonder auto. ,,Mijn Hyundai Excel is total loss. Het was een oude, maar ik heb er wel een nodig voor mijn werk. Ik heb net de verzekering aan de lijn gehad. Die zeggen ook tja: we weten niet wat we hiermee moeten. Gelukkig heb ik ook een rechtsbijstandsverzekering.’’

De auto van de verongelukte man (22) was op zijn kop terechtgekomen. Marlies zag het voor haar ogen gebeuren. ,,Ik was verbaasd dat hij er zelf nog uit kon komen. Hij liep wat verdwaasd rond. Hij ging eerst zitten, stond toen weer op en ging toen aan de overkant van de straat zitten. Hij zei dat het goed ging, maar ik zag dat hij wit wegtrok en het benauwd kreeg.’’

Van der Pas, die als arts werkt in een inrichting en dus medisch onderlegd is, besloot de man te stabiliseren en hielp hem samen met een passant instappen in haar auto. Daarbij deed ze de rugleuning naar achteren en de gordel om, zodat hij stevig zat totdat de ambulance zou aankomen. ,,Het ging er om dat hij stabiel zou zitten. Die jongen kon immers ook inwendige bloedingen hebben.’’

Toen de ambulance was gearriveerd, zei de man opeens dat hij last van zijn nek had. Ambulancepersoneel vertrouwde het niet en vroeg de brandweer om de ondanks zijn gevorderde leeftijd gave auto open te knippen: dat de enige manier om de man zonder risico voor verder letsel er uit te krijgen.
Van der Pas: ,,De stijl tussen de portieren moest eruit geknipt worden, zodat ze hem konden fixeren op een plank en er recht uit konden tillen. Ik dacht op dat moment niet aan mijn auto, maar vond dat die man natuurlijk zo snel mogelijk naar het ziekenhuis moest worden gebracht.’’ Achteraf zat de hulpvaardige Enschedese met een groot gat in haar auto, die moest worden weggesleept.

De politie heeft veel waardering voor Van der Pas maar waarschuwt wel tegelijkertijd om niet zo maar een slachtoffer van een verkeersongeluk in de auto te nemen. ,,Deze mevrouw was heel hulpvaardig en is daarvoor helaas beloond met het openknippen van haar auto. Het is echter niet handig om zoiets te doen. Als er vermoeden is van nekletsel dan wordt vaak geen risico genomen,’’ zegt Sandra Tiethoff van de politie in Twente.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Mogelijk dat mensen uit de medische hoek hun kijk hierop eens kunnen geven wat de reden is om na een bepaalde tijd alsnog bijv. een dak te laten verwijderen als het so als enige tijd rondgelopen heeft........?

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Ik wil het wel proberen:

ABC stabiele slachtoffers waarbij er duidelijk drukpijn aanwezig is in de nek wervels en uitvalsverschijnselen hebben (d.w.z. o.a. tintelingen of doof gevoel in armen of benen) zullen gecontroleerd bevrijdt moeten worden. Voor alle anderen is er een andere optie voor te bedenken.

Dit betekent dat dit voor zou moeten komen hooguit enkele keren per jaar. Helaas zijn sommige collega's zo gedrild en getraind in bepaalde SOSA methodieken dat ze menen dit ruim te interpreteren.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Marcelw20

• Instructeur: EHBO-er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Rustig aan, we hebben haast !
    • MMST
Zo lang er geen NOOD is voor s.o. dan kiezen ze voor de meest veilige oplossing.

Daardoor zal de keus sneller voor het knippen gemaakt worden.
Minder kans op verergeren van letsel.

Indien er wel nood is voor s.o. dan zullen ze gebruik maken van een rapid extrication
hier zit het nadeel aan dat er eerder kans is op verergeren van letsels.

gr. Marcel
EHBO-er • AED-bediener • BHV-er • H-BHV-er • Voormalig SIGMA-lid Veiligheidsregio Noord-Oost Gelderland • Beheerder BrandMeldInstallaties   Instructeu

DJSmiley

• Forum gebruiker
donderdag 12 maart 2009
Auto galante automobiliste opengeknipt

Zojuist in Hart-van-NL. Ze heeft van Hyundai een nieuwe kar gehad, gratiz....

Onger Oensien

• Forum gebruiker
Zojuist in Hart-van-NL. Ze heeft van Hyundai een nieuwe kar gehad, gratiz....

zag het ook, en ze had zo te zien hiervoor een Excel uit het jaar kruik. dus geluk bij een ongeluk.
maar ja, hopelijk ook een wijze les voor 'hulpvaardige' mensen..

Respect

• Junior gebruiker
  • **
Nieuwe auto voor jarige redster

GLANERBRUG, zaterdag -  Het was een turbulent dagje voor Marlies van der Plas. Maar een mooier cadeau kon ze zich niet wensen voor haar dertigste verjaardag. Nadat ze haar auto beschikbaar stelde aan het slachtoffer van een ongeval en het voertuig door de brandweer total-loss werd geknipt, kreeg ze gistermiddag een fonkelnieuwe Hyundai cadeau.

Marlies van der Plas is in haar nopjes met de nieuwe auto die Mike Belinfante haar aanbood. Foto: Foto: Reinier van Willigen

Marlies zag een ongeval en hielp de bestuurder, die met zijn auto over de kop was geslagen door hem in haar wagen te zetten en te stabiliseren in de autogordels. Zoals deze krant gisteren meldde klaagde de automobilistover nekpijn, waarop de brandweer de zijkant van het voertuig weg knipte zodat de man door het ambulancepersoneel gefixeerd kon worden afgevoerd. "Ik ben bedolven onder de reacties", zegt een nog beteuterde Marlies van der Plas.

Ook reageerde Mike Belinfante van Hyundai Nederland om haar een nieuwe auto aan te bieden: "We lazen het verhaal in jullie krant en waren onder de indruk van Marlies' optreden. Ze krijgt de i20, de opvolger van haar auto die nu dus total-loss is. Splinternieuw want als je het doet, moet je het goed doen. Ze mag er straks bij de dealer een met kleur naar keuze uitzoeken."

Met het 22-jarige slachtoffer lijkt het goed te gaan. "Als ik opnieuw voor de keus zou staan, zou ik exact hetzelfde handelen", zegt Marlies.

Bron: telegraaf.nl