Brandweerchauffeur onder invloed - 13-07-2008

Auteur Topic: Brandweerchauffeur onder invloed - 13-07-2008  (gelezen 11315 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Gepost op: 13 juli 2008, 19:11:15
'Ik ga niet met een blaaspijpje bij de kazerne staan'

Gepubliceerd op 13 juli 2008, 18:42

Hoorn. Brandweermannen mogen niet met drank in hun lijf naar een uitruk gaan. Elk korps in West-Friesland heeft de regel: wie pieperdienst heeft drinkt niet. Commandanten erkennen dat de handhaving niet waterdicht is. ,,Ik ga niet met een blaaspijpje bij de kazerne staan’’, zegt Gert van der Kruk, commandant van Enkhuizen.

Binnen het brandweerkorps van Wervershoof is onrust ontstaan. Bij een nachtelijke uitruk naar een brand in Medemblik in 2007 was de chauffeur van de brandweerwagen dronken. Vrijwilliger André Meester stelde dit aan de kaak. Hij zit nu geschorst thuis.
De chauffeur is berispt door commandant Jos Neefjes, maar daar bleef het bij. Dit terwijl hij later nog eens de fout in ging toen hij op een oefenavond dronk.
Is het incident van Wervershoof het topje van de ijsberg? Commandanten van West-Friese brandweerkorpsen zeggen dat zij nooit mensen hebben berispt vanwege drankgebruik. Ze hameren op de eigen verantwoordelijkheid van hun vrijwilligers.
Het complete verhaal staat maandag in Dagblad voor West-Friesland en Enkhuizer Courant.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article3685298.ece/Ik_ga_niet_met_een_blaaspijpje_bij_de_kazerne_staan




Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2008, 22:54:11
Lekker verhaal, chauffeur met drank op achter het stuur en maak je er een opmerking van wordt je geschorst......... O0


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2008, 23:23:31
nou, lijkt de omgekeerde wereld wel.  :(


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2008, 23:36:57
Lekker verhaal, chauffeur met drank op achter het stuur en maak je er een opmerking van wordt je geschorst......... O0

Inderdaad,

Trouwens, waar zit je verstand om dan zelf toch uit te rukken / naar de kazerne te gaan  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2008, 10:46:43
Hoewel het een extreem voorbeeld is, dit gebeurt vaker dan je denkt. Bij iedere oefenavond wordt er stevig geborreld terwijl een aantal leden nog gewoon dienst hebben. Weliswaar piketdienst, maar toch. Ik vraag me af of ik een brandend pand zou willen betreden samen met iemand die alcohol had gedronken. Dit is historisch zo gegroeid, maar ik vind het niet meer van deze tijd. Roken is al verboden in de kazerne, nu alcohol nog....

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2008, 11:00:52
Hoewel het een extreem voorbeeld is, dit gebeurt vaker dan je denkt. Bij iedere oefenavond wordt er stevig geborreld terwijl een aantal leden nog gewoon dienst hebben. Weliswaar piketdienst, maar toch. Ik vraag me af of ik een brandend pand zou willen betreden samen met iemand die alcohol had gedronken. Dit is historisch zo gegroeid, maar ik vind het niet meer van deze tijd. Roken is al verboden in de kazerne, nu alcohol nog....

WM

Met het stevig borrelen heb ik geen probleem (tenzij je piketdienst hebt), wel met het in een voertuig stappen als je gedronken hebt. Het maakt me daar niet bij uit of je nou chauffeur of manschap bent.
Belachelijk dat iemand om het melden geschorst wordt, dat had degene moeten zijn die gedronken heeft.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2008, 11:51:53
Vreemd verhaal

Als het klopt wat er staat, Chauffie eruit en de commandant er achter aan!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2008, 12:22:36
En wat ga je dan doen met alle vrijwilligerskorpsen?? Die hebben altijd dienst (ook al hebben ze een rooster...bij grotere incidenten worden ze alsnog opgepiept als 2e of 3e ploeg). Die geef je allemaal een drinkverbod??


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2008, 12:30:33
Wij werken ook met een drie ploegen systeem. 1 Week bijstand, 1 week dienst, 1 week vrij. Als ik dienst of bijstand heb drink ik niet en in mijn bijstand week max 1 drankje. Zodra ik meer drink, meld ik mij uit indien mogelijk. Bij een vrijwilligkorps waar je altijd dienst heb kun je mijns inziens best 1 of 2 drankjes drinken, maar als je daadwerkelijk dronken op een uitruk komt ga je te ver vind ik.
Zoals in het stukje staat gaat het om een stukje eigen verantwoordelijkheid, maar als de eigen verantwoordelijkheid niet word genomen zal een korpleiding zijn verantwoordelijkheid moeten nemen.

Tevens vind ik het absurd dat de melder word geschorst in plaats van de 'overtreder'. Maar dat zal wel de maken hebben met de houding van de ploeg tegen deze persoon op dit moment vermoed ik.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2008, 12:32:18
... nou drinkverbod... Hier in Harderwijk geven de brandweermannen het tijdig aan wanneer ze een feestje hebben ofzo en dan wordt het gewoon geregeld dat er een andere (bijvoorbeeld) chauffeur van een andere ploeg hem even overneemt.. Dat word hier gewoon netjes met de commandant geregeld... en stel dat je dronken bent, dan ga je gewoon niet naar de kazerne... natuurlijk moet dat niet teveel voorkomen!
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl