Brandweerchauffeur onder invloed - 13-07-2008

Auteur Topic: Brandweerchauffeur onder invloed - 13-07-2008  (gelezen 11290 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #40 Gepost op: 5 augustus 2008, 21:59:51
Vallen trouwens vrijwilligers wel onder het ambtenarenreglement?  ??? Of krijgen ze een aparte aanstelling?  ???


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #41 Gepost op: 5 augustus 2008, 22:00:47
de discusie is weer los,

het ligt nog iets gecompliceerder, de brandweerman is inderdaad een parttime aangestelde gemeente ambtenaar waar wel de zelfde regels voor zullen gelden als een fulltime gemeente ambtenaar.

de situatie hier is dat de parttime aangestelde gemeente ambtenaar de alcohol niet gedurende de werktijd heeft gebruikt, of bij zich te had of in zijn dienstlokalen heeft bewaard, hij zat gewoon thuis en kon niet vermoeden dat hij onverwacht dienst zou krijgen,(gezien de lagere bezetting van zijn korps hebben in iedergeval de chauffeurs altijd allen dienst) hoewel een vrijwillige brandweer 24 uur per dag oproepbaar is en dus nooit drank zou mogen gebruiken, maar werd opgeroepen om in dienst te treden en aan hem de vraag of het verantwoord was om in dienst te treden, gelet de in de wet vast gelegde geldende maxima van alcohol gebruik, andere afspraken waren er immers nog niet.
Een vraag die wij niet kunnen beantwoorden, er is geen ademtest gedaan en ook geen bloed af genomen.
Al met al toch wel een moeilijke kwestie.
Nemo me impune lacessit


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #42 Gepost op: 6 augustus 2008, 00:04:07
de discusie is weer los,

het ligt nog iets gecompliceerder, de brandweerman is inderdaad een parttime aangestelde gemeente ambtenaar waar wel de zelfde regels voor zullen gelden als een fulltime gemeente ambtenaar.

de situatie hier is dat de parttime aangestelde gemeente ambtenaar de alcohol niet gedurende de werktijd heeft gebruikt, of bij zich te had of in zijn dienstlokalen heeft bewaard, hij zat gewoon thuis en kon niet vermoeden dat hij onverwacht dienst zou krijgen,(gezien de lagere bezetting van zijn korps hebben in iedergeval de chauffeurs altijd allen dienst) hoewel een vrijwillige brandweer 24 uur per dag oproepbaar is en dus nooit drank zou mogen gebruiken, maar werd opgeroepen om in dienst te treden en aan hem de vraag of het verantwoord was om in dienst te treden, gelet de in de wet vast gelegde geldende maxima van alcohol gebruik, andere afspraken waren er immers nog niet.
Een vraag die wij niet kunnen beantwoorden, er is geen ademtest gedaan en ook geen bloed af genomen.
Al met al toch wel een moeilijke kwestie.

Ik begrijp uw verhaal en zo ik zelf al opmerkte wettig en overtuigend bewijs zie ik niet in het artikel, het is dus speculeren, niet verstandig dus. Overigens artikel 8 WVW is voor iedere bestuurder van toepassing.

"andere afspraken waren er immers nog niet" die begrijp ik niet er zijn voldoende wettelijke kaders ook al denken sommige dat ze zijn vervallen.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #43 Gepost op: 6 augustus 2008, 00:24:25
Misschien wat minder gezichtjes en wat beter lezen; http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=ARAR

Algemeen Rijksambtenarenreglement (geldend op: 05-08-2008)
Artikel 78
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

U heeft bijna overal verstand van, bijna wel te verstaan, wel heeft u de macht in handen op dit forum dus zult u wel ingrijpen zo mocht ik eerder ervaren!


ik ben het niet vaak met de heer advies eens maar nu wel.....
alleen wanneer praten we bij een vrijwilliger over werktijd..... ik denk dat daar de grootste onduidelijkheid ligt waar ook ik mijn vingers niet aan wil branden..
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #44 Gepost op: 6 augustus 2008, 00:57:53
ik ben het niet vaak met de heer advies eens maar nu wel.....
alleen wanneer praten we bij een vrijwilliger over werktijd..... ik denk dat daar de grootste onduidelijkheid ligt waar ook ik mijn vingers niet aan wil branden..


werktijd, het moment waarop u volgens arbeidscontract uw wettige taak verricht, denkt u daarbij wel aan de maximale arbeidsuren.

Maar nogmaals burger of hulpverlener, vrijwillig of beroeps, onder invloed....... een voer- en of vaartuig besturen een overtreding, los van of u gesnapt wordt. Mocht dit echter wel gebeuren zijn het de wettelijke kaders die de overtreding vastleggen en voor mogelijke vervolging zorgdragen.

In onderhavig geval ontbreekt het aan de wettig en overtuigend bewijs, beter gezegd uit niets blijkt iets, voordeel schutter dus, hoe iedereen er ook over denkt.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #45 Gepost op: 6 augustus 2008, 02:25:27
Ik begrijp uw verhaal en zo ik zelf al opmerkte wettig en overtuigend bewijs zie ik niet in het artikel, het is dus speculeren, niet verstandig dus. Overigens artikel 8 WVW is voor iedere bestuurder van toepassing.

"andere afspraken waren er immers nog niet" die begrijp ik niet er zijn voldoende wettelijke kaders ook al denken sommige dat ze zijn vervallen.




artikel 8 ken ik maar waar ik op doel is als men minder dan het toegestane max. heeft genuttigd.

dit zelfde geld voor ''andere afspraken'' anders dan artikel 8 oftewel minder dan toegestane max. zoals sommigen aangeven geen druppel, dat is dus erg moeilijk zeker als je niet vantevoren weet dat je op moet komen. ze hebben altijd dienst, (als vrijwilliger naast het gewone werk) 24 uur per dag ongeacht werk en rust tijden, of dit arbo-technisch nou mag of niet.
overdag zijn ze geen ambtenaar maar werken gewoon bij een baas die vaak nog zo gek is dat hij ze laat gaan.

bij ons loopt als de planning zo uit komt 6 tot 7 man/vrouw personeel de supermarkt uit, ze gaan dan wel carpoelen ;D
springen weg achter de kassa die gewoon wordt over genomen. (wel een mooi gezicht)
de supermarkt ligt op 1,5 minuut van de kazerne op de fiets, maar je zal maar met de auto zijn, moet je hem eerst open doen en dan nog starten, riem om, die zijn ook meestal niet de eerste.
Nemo me impune lacessit


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #46 Gepost op: 6 augustus 2008, 07:17:16
werktijd, het moment waarop u volgens arbeidscontract uw wettige taak verricht, denkt u daarbij wel aan de maximale arbeidsuren.

Maar nogmaals burger of hulpverlener, vrijwillig of beroeps, onder invloed....... een voer- en of vaartuig besturen een overtreding, los van of u gesnapt wordt. Mocht dit echter wel gebeuren zijn het de wettelijke kaders die de overtreding vastleggen en voor mogelijke vervolging zorgdragen.

In onderhavig geval ontbreekt het aan de wettig en overtuigend bewijs, beter gezegd uit niets blijkt iets, voordeel schutter dus, hoe iedereen er ook over denkt.

dit is nou net het hete punt. daar moet u niet te makkelijk over oordelen.
iedereen weet dat hij /zij op zijn werk niet drinkt(lijkt mij ook wel apart als in de koelkast van het ziekenhuis ofzo een tray bier koud staat).
maar wanneer je wel een biertje thuis hebt gedronken en je pieper gaat, volgens de wet mag ik nog steeds rijden en kan dus zonder wetten te overtreden gewoon naar de kazerne.

let wel als je een dienst/piketweek hebt dan moet je gewoon de keus maken of drinken of uitrukken maar dit terzijde.

er zijn namelijk een heleboel brandweermensen(vrijwilligers) die naast hun normale uitrukken ook neventaken hebben. denk hierbij aan hulpcentralisten of botteliers(de barkeepers op uitruk zeg maar). dit zijn taken waar je 24/7 opgeroepen kan worden en dus ook in dien verstande weleens zeer onverwacht kunnen komen. als je dan net aan je eerste biertje zit moet je dan maar zeggen sorry geen koffie of ovd schrijf de boel zelf maar op?
en kom nou niet aan om hier met een rooster te komen want een rooster bovenop een eigen uitrukrooster werkt niet.

ik blijf dit toch altijd een heel lastig punt vinden.

mijn persoonlijke mening hierin dat als ik volgens de wetgever nog mag rijden dat ik dan in staat ben om nog veilig te rijden dus ook in staat ben om uit te rukken, maar nogmaals dit is persoonlijk

free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #47 Gepost op: 6 augustus 2008, 09:17:36
artikel 8 ken ik maar waar ik op doel is als men minder dan het toegestane max. heeft genuttigd.

dit zelfde geld voor ''andere afspraken'' anders dan artikel 8 oftewel minder dan toegestane max. zoals sommigen aangeven geen druppel, dat is dus erg moeilijk zeker als je niet vantevoren weet dat je op moet komen. ze hebben altijd dienst, (als vrijwilliger naast het gewone werk) 24 uur per dag ongeacht werk en rust tijden, of dit arbo-technisch nou mag of niet.
overdag zijn ze geen ambtenaar maar werken gewoon bij een baas die vaak nog zo gek is dat hij ze laat gaan.

bij ons loopt als de planning zo uit komt 6 tot 7 man/vrouw personeel de supermarkt uit, ze gaan dan wel carpoelen ;D
springen weg achter de kassa die gewoon wordt over genomen. (wel een mooi gezicht)
de supermarkt ligt op 1,5 minuut van de kazerne op de fiets, maar je zal maar met de auto zijn, moet je hem eerst open doen en dan nog starten, riem om, die zijn ook meestal niet de eerste.

Even flitste Comedy Keepers door mijn hoofd, heel even gelukkig, los van artikel 8 WVW kent deze wet ook nog artikelen 5 en 6.

Het werk van o.m. de brandweerman/vrouw laat zich niet combineren met alcohol, hoewel sommige anders menen, indien men iets overkomt kan de verzekering wel eens voor nare kater zorgen, maar los daarvan je moet het zelf begrijpen en ook niet willen, fysieke inspanning, ademlucht, noem maar op, ik ga niet het hele arsenaal opsommen daar zijn andere deskundige voor.

Altijd dienst, ja dat heb ik thuis ook, maar soms is mijn grootste hobby zelfs ondergeschikt, dan vlieg ik helicopter, zonder een druppel, drank, wel te verstaan.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #48 Gepost op: 6 augustus 2008, 09:43:43

Het werk van o.m. de brandweerman/vrouw laat zich niet combineren met alcohol, hoewel sommige anders menen, indien men iets overkomt kan de verzekering wel eens voor nare kater zorgen, maar los daarvan je moet het zelf begrijpen en ook niet willen, fysieke inspanning, ademlucht, noem maar op, ik ga niet het hele arsenaal opsommen daar zijn andere deskundige voor.

Altijd dienst, ja dat heb ik thuis ook, maar soms is mijn grootste hobby zelfs ondergeschikt, dan vlieg ik helicopter, zonder een druppel, drank, wel te verstaan.

 zo een simpel antwoord had ik al verwacht

brullen vanaf de kant maar geen inhoudelijk antwoord alleen een persoonlijke mening

ineens weet ik weer waarom ik niet meer zou reageren op de heer advies....
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #49 Gepost op: 6 augustus 2008, 12:48:23
Indien iemand zich niet kan vinden in uitspraken svp dan geen reactie geven danwel een reactie plaatsen die een zinvolle bijdrage levert in dit topic.

Overbodige of onzinnige opmerkingen zullen per direct worden weg gehaald.

Shave
moderator