Brandweer mag inbreken om gehoorschade te voorkomen

Auteur Topic: Brandweer mag inbreken om gehoorschade te voorkomen  (gelezen 5242 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 13 juli 2008, 19:34:22
Lijkt me toch een probleem om dit als land en niet als EU af te spreken... Hoe zou zo iets moeten werken en hoe ga je de fabrikanten daartoe verplichten?  ???

http://radioactive.blog.nl/buitenland/2008/07/13/brandweer-mag-inbreken-om-gehoorschade-te-voorkomen

Brandweer mag inbreken om gehoorschade te voorkomen
13 Juli 2008 13:20: Jorn Agterberg

Een beetje auto heeft tegenwoordig een goede geluidsinstallatie aan boord. En ook wanneer de kwaliteit niet super is, hebben sommige mensen de volumeknop van hun autoradio vol open staan. Ik heb altijd geleerd dat het niet verstandig is om de radio zo hard te zetten; niet in de eerste plaats vanwege je gehoor, maar met name van-wege het omgevingsgeluid van het overige verkeer.

Met de boxen van je autoradio op maximum volume kun je andere automobilisten niet meer horen claxoneren in geval van (dreigend) gevaar. Daarnaast zul je minder snel opmerken dat er een wagen van een van de hulpdiensten met gillende sirene achter je rijdt.

In België heeft de brandweer last van de zogenaamde 'boemboem-cars'. Automobilisten die hun geluidsinstallatie veel te luid hebben staan, merken de brandweerwagens in veel gevallen niet op. Om te zorgen dat de mensen de sirenes wél horen, zetten de brandweerlui die sirenes steeds luider. Dat heeft echter tot gevolg dat steeds meer spuitgasten gehoorproblemen krijgen.

Het Vlaamse ministerie van Binnenlandse Zaken werkt momenteel aan een project genaamd 'Mute On Request', dat het mogelijk moet maken dat de brandweer lawaaierige radio's in auto's op afstand kan stilleggen. De brandweerwagens zouden zelf een radiosignaal kunnen uitzenden waardoor de muziek van de 'boemboem-cars' in de buurt stilgelegd wordt.

Er is nog één probleempje, want de brandweerwagen wordt met de toepassing officieel een radiozender. Net als in Nederland mag je niet zomaar uitzenden en dus heeft de Vlaamse brandweer een vergun-ning nodig. Daar wordt nog aan gewerkt door de minister van Binnenlandse Zaken, Patrick Dewael. Er dient namelijk overlegd te worden met de diverse gewesten in Vlaanderen die de vergunningen moeten afleveren.




Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2008, 20:36:00
Dit is dus weer een verkeerde oplossing.

Waarom?

A: de technische kant van dit verhaal. Het systeem zou alleen maar toepasbaar kunnen zijn in nog nieuw te ontwikkelen audio apparatuur. Hoe zorgt je ervoor dat het ook internationaal werkt?
B: de regelgeving. Voordat Brussel zo ver is, heb je het over een jaar of 5 of langer.
C: reeds gememoreerd door Palmpie: hoe krijg je de fabrikanten zover om een betaalbaar werkend systeem te maken wat dus ook prijstechnisch voor de consument interessant is? En belangrijker: hoe beweeg je iemand om i.p.v. geld te stoppen in zijn boemboem installatie te investeren in een OGS mute radio systeem?
D:  je lost het probleem niet op. Het zit mensen - in dit geval dus NIET - tussen de oren. Hou rekening met hulpdiensten op de weg.

Maak gewoon regelgeving die automobilisten verplicht om de radio op een dusdanig geluidsniveau te hebben dat het mogelijk is om claxonerende medeweggebruikers te kunnen horen en de sirenes van de hulpdiensten en ga handhaven.

Bijv: 1e maal bekeuren, 2e maal in beslagname alle audio apparatuur.

Het is weer zo'n manier om het de burger zo makkelijk mogelijk te maken, maar de belastingbetaler weer zo veel mogelijk van zijn belastingcenten te zien verdwijnen in - wederom - een bodemloos en ook nutteloze oplossing.


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2008, 21:38:34
Als ik het goed begrijp werkt dit systeem hetzelfde als het systeem waarme studenten aan het testen zijn in Nederland. Door op een bepaalde frequentie een signaal uit te zenden, worden via autoradio's de overige weggebruikers gewaarschuwd voor een hulpdienst welke met spoed rijd. Ik ben van mening dat het Nederlandse systeem toch beter zal gaan werken als het Belgische(de naam zeg het al, vergeef me dit :P)systeem; toch maak je bij beide afwegingen, want bij beide systemen moeten de autoradio's aangepast: Een radio springt niet zomaar naar een andere frequentie...

Sam


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2008, 00:22:55
In de mute stand (zoals je bijvoorbeeld kan doen als je een mobiel telefoonje ontvangt,.. even op de knop drukken en het geluid is weg...)
Dat zou geen kwaad kunnen, je moet alleen niet willen dat er een ander geluid over de boxen (die dus zo hard staan), komt...
(TA-TUU-TA-TUU op max volume wordt dan erg schrikken.... :o :D
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2008, 11:34:30
Ik denk dat het net zo werkt als je nu de verkeersinformatie krijgt.
(@Diamondback A/B/C) Dus m.i hoeft er helemaal niets nieuws ontwikkeld te worden.
Dit is op alle radio's wel aanwezig. Voorwaarde is dat de gebruiker die "traffic-info" heeft aanstaan, dus niet helemaal waterdicht.

cu,
Loe  8)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2008, 11:35:58
Bij Honda hebben ze er wat op bedacht. In de nieuwe Honda Civic zit een schermpje voor de navigatie, die bij nadering van een hulpverleningsvoertuig met OGS een seintje geeft, en laat zien van welke kant die komt.
Opzich wel handig


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2008, 11:58:56
Het probleem is alleen dat de meeste bestuurders van de decibelvreters een lekker cd'tje heeft opstaan. De radio's waar momenteel een functie opzit, die kan worden ingeschakeld om de cd te overstemmen (verkeersinformatie e.d.) zijn op een handje te tellen. Ben benieuwd hoe ze dat willen gaan oplossen  8)


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2008, 07:50:48
Loeiende sirenes maken brandweerlui doof

Al drie Brusselse brandweerlui kampen met gehoorproblemen vanwege de steeds luidere sirenes op hun interventiewagens. 'Mute on Request' moet oplossing brengen, een systeem dat uw autoradio doet stilvallen wanneer een brandweerwagen nadert.

De stedelijke brandweerkorpsen in ons land voelen zich verplicht om steeds luidere sirenes op hun wagens te installeren. 'Anders horen automobilisten ons niet meer naderen, waardoor ze veel trager uit de weg gaan en wij moeilijker en vooral langzamer door het verkeer geraken', zegt Francis Boileau, woordvoerder van de Brusselse brandweer. Ook het Antwerpse korps heeft onlangs 'heel luide sirenes aangekocht, al is er bij ons gelukkig nog geen sprake van gehoorbeschadigingen', zegt luitenant Peter Vanspauwen.

Volgens Boileau zijn krachtigere autoradio's en de veel betere geluidsisolatie van moderne auto's de belangrijkste oorzaken van dit probleem. Zijn korps heeft nu zelfs sirenes die 115 decibel halen, wat als 'extreem luid' wordt gekwalificeerd.

'Maar zelfs met die sirenes is het probleem nog niet van de baan. Nog luidere systemen installeren, is geen optie. We hebben nu al drie brandweerlui-ambulanciers met gehoorschade, omdat ze te vaak zijn blootgesteld aan de sirenes', zegt Boileau.

Korpsen als die van Brussel en Antwerpen kijken daarom reikhalzend uit naar de ingebruikname van het project 'Mute on Request' van Binnenlandse Zaken. 'Dat project houdt in dat brandweerwagens bij een dringende interventie een radiosignaal kunnen uitzenden', zegt Tom De Keyser, adviseur van minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD). 'Dat radiosignaal zorgt ervoor dat de autoradio's in een straal van zo'n 20 à 100 meter rond de brandweerwagen een stiltesignaal ontvangen, waardoor automobilisten de nadere brandweerwagen opnieuw horen aankomen', zegt De Keyser. 'Je kunt het vergelijken met de verkeersinfo die via RDS (radio data system, techniek die digitaal tekstinformatie aan radioprogramma's toevoegt, nvdr.) wordt rondgestuurd en ook het gewone radioprogramma onderbreekt.' Het systeem zou de brandweer moeten toelaten weer minder krachtige sirenes te gebruiken.

Het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT) heeft onlangs zijn goedkeuring gegeven. 'We wachten alleen nog op een overleg tussen het BIPT en de gewesten. Want volgens de letter van de wet wordt een brandweerwagen die zo'n signaal uitzendt een radiostation en heeft die een zendvergunning nodig, wat een bevoegdheid van de gewesten is.'

Volgens De Keyser zal er met het systeem nog wat moeten worden geëxperimenteerd.

'Sommige brandweercommandanten zouden in de plaats van een stiltesignaal liever het geluid van een sirene uitzenden. Dat gaan we nog bekijken.'

Het zijn de korpsen zelf die beslissen of ze in het project 'Mute On Request' stappen. 'Landelijke korpsen zullen minder last hebben van deze problematiek', zegt De Keyser. Het systeem zou enkele honderden euro's per brandweerwagen kosten. (wer)


 Werner Rommers


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2008, 23:56:07
En een rumbler siren? Oftewel een sirene met lage (vibratie) tonen die een voertuig doen ''trillen''?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !