Ik ben een beetje laat met het lezen van dit topic, dus ook een late reactie.
Het fotograferen op straat is legaal, in principe ook van ongevals situaties. Het is zo dat je wanneer je een foto op straat, je geen toestemming hoeft te hebben van de mensen die er op staan. De gemaakte foto's mogen ook gewoon gepubliceert worden, mits zij niet gebruikt worden in een context die voor de personen op de foto schadelijk zijn.
Een gefotografeerd persoon kan bezwaar maken, eventueel via de rechtbank, tegen publicatie van die foto, mits daarvoor gegronde redenen zijn. Simpelweg 'Ik wil het niet' is daarbij dus niet voldoende. Wanneer we spreken van een ongevalsituatie met herkenbare slachtoffers is er een gegronde reden om bezwaar te maken tegen een publicatie. Een beetje fotograaf voelt natuurlijk wel aan wat hij/zij niet kan publiceren.
Veel van deze zaken is vastgelegd in het portrait- en auteursrecht. Meer informatie is te vinden op:
www.fotografenfederatie.nl.
Ik kan niet veel zeggen of de politie bevoegd is om een camera/kaartje/filmpje in beslag te nemen. Het lijkt mij dat wanneer je een foto maakt van voor het afzet lint (dus tussen het publiek) dat de politie de camera niet zo maar in beslag kan nemen, dat zo zeer indruisen tegen de grondwet en ongetwijfeld nog wat andere wetten.
Nog even samengevat: netjes toestemming vragen kan nooit kwaad en voorkomt vervelende zaken achteraf.
Groeten, Pim