Misschien is het handig je eerst te verdiepen in een bedrijf als een verzorgingshuis voor je zulke uitspraken doet.
en misschien kan jij wat beter lezen wat ik schrijf
In een acuut geval waar men de ambulance vraagt lijkt het mij niet meer dan zelfsprekend dat men, in afwachting van, bij de patiënt blijft, juist als er meerdere medewerkers in het huis aanwezig zijn.
Als de patiënt dan toch "uch" zegt, dan zou het evt. DNR beleid voor handen moeten zijn en de patiënt moet gereanimeerd worden als dat de afspraak is.
Ik schrik er van als bij herhaling blijkt dat medewerkers van het verzorgingshuis niet kunnen reanimeren, een reanimatiecursus hebben gevolgd maar dit niet durven in te zetten, of simpelweg "vergeten" dat reanimeren ook nog een optie is.
Ik schrik er van wanneer blijkt dat een acuut ernstige zieke bewoner alleen wordt gelaten en de medewerkers wel met zijn drieëen beneden op zoek zijn naar zijn of haar dossier.
Ik schrik er van dat vervolgens het DNR beleid ergens weggestopt zit in het dossier en het ellendig lang duurt voor er duidelijkheid is.
En ja ik verwacht van personeel in een verzorgingshuis dat men wel in staat is om te kunnen reanimeren en men begrijpt wat de prioriteiten zijn. Niet meer, niet minder.
Het probleem zit hem, naar mijn mening, in het feit dat dit in onze regio géén losstaand incident is, maar dat een hoop verzorgingstehuizen hier geen oog voor hebben.
Als een verzorgende wel een bloedsuiker kan en mag prikken, vervolgens constateert dat een bewoner een bloedsuiker heeft van 1.2, weet dat dringende geneeskundige interventie (of te wel huisarts of ambu) noodzakelijk is, maar vervolgens de patiënt alleen laat met het idee ik heb nog meer te doen... en ook niet de tegenwoordigheid van geest heeft om een collega of zijzelf naar beneden te sturen om de ambu op te vangen... tja, dan maak ik mij wel zorgen...
Natuurlijk is een verzorgingshuis geen ziekenhuis en mag en kan je niet zoveel van de verzorgenden verwachten, maar dit zijn toch voorbeelden van dingen die niet moeten kunnen?
Je kan het de verzorgenden ook niet kwalijk nemen, dat zijn over het algemeen hardwerkende mensen die veel voor de bewoners doen, hard werken en er peanuts voor krijgen. De instellingen zelf moet haar medewerkers hierin beter begeleiden (o.a. bewustwoording, protocollen wat te doen, zorgmappen op orde), jaarlijkse reanimatie(herhalings)cursus (voor die 6 bewoners in het huis die wel gereanimeerd willen worden
), etc...
En het toppunt vind ik mensen inroosteren in de nachtdienst (2), waarvan er 1 echt zowat geen woord Nederlands sprak. Het meisje deed haar uiterste best, met een mengeling van Tsjechisch, Nederlands, Engels en Duits (ik dacht echt dat ze Fries sprak...), maar het was echt een taalbarriere. Niet alleen voor ons, maar wat denk je voor de bewoners.
Bij navraag bleek zij net begonnen te zijn met een cursus Nederlands, overigens wel een verpleegkundig (!) diploma te bezitten, maar de roosterplanner/leidinggevende die had zo iets van tja... Wat kan er nou in de nacht gebeuren...
Ik ben dus gewoon van mening dat er best nog wel wat aan de kwaliteit van zorg in de verzorgingshuizen kan worden gedaan.