GRIP 2 Grote brand Basisschool - Amsterdam 17-07-2008

Auteur Topic: GRIP 2 Grote brand Basisschool - Amsterdam 17-07-2008  (gelezen 8801 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #50 Gepost op: 19 juli 2008, 07:41:38
Ik ben ter plaatse geweest en heb alles met eigen ogen kunnen aanschouwen, ook dat mensen ondanks het advies om weg te gaan gewoon bleven staan.

Die gasten staan toch boven in, het waterkanon doet zijn werk wel (als ie eenmaal spuit, dan hoef je er toch vrij weinig meer aan te doen behalve af en toe wat te sturen). Tijd genoeg voor een foto dus en in mijn ogen geen enkel probleem  ;)

Als hulpverlener of nieuwsgierige, de volgende vraag.


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #51 Gepost op: 19 juli 2008, 11:50:51
Leuk hoor maar zijn we niet met ons allen te veel aan het doordraven? We zijn toch bezig met brandbestrijding, toch niet met filmpjes en foto's maken als represief lid?

Ik ben zelf bij de brandweer in onze gemeente. Ik doe daar een stuk preventie / oefenen en de daawerkelijke rpresiieve inzet. Ik ben als brandpreventist en oefencoördinator van onze gemeente juist blij met dit soort filmpjes. Ik haal hier mijn leermomenten uit die ik aan andere kan laten zien om ze te laten leren of te overtuigen. Dus ik juig dit van harte toe. Natuurlijk wel met de opmerking dat de repressieve inzet hieronder niet mag lijden
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #52 Gepost op: 19 juli 2008, 13:27:28
Ik ben zelf bij de brandweer in onze gemeente. Ik doe daar een stuk preventie / oefenen en de daawerkelijke rpresiieve inzet. Ik ben als brandpreventist en oefencoördinator van onze gemeente juist blij met dit soort filmpjes. Ik haal hier mijn leermomenten uit die ik aan andere kan laten zien om ze te laten leren of te overtuigen. Dus ik juig dit van harte toe. Natuurlijk wel met de opmerking dat de repressieve inzet hieronder niet mag lijden

Ik ook hoor Coen, maar bedoelde de kanttekening als actief represief lid. Daarnaast weet ik uit ervaring dat op een gegeven moment de reguliere pers dwars gaat liggen. Er worden ''unieke'' beelden geplaatst die de pers niet kan maken. Zelfde geld een beetje voor foto's van in woningen etc plaatsen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #53 Gepost op: 19 juli 2008, 14:36:59
ik weet niet meer waar dat geweest is maar in het verleden zijn er wel brandweer filmers en fotografen mee uitgerukt die er puur waren voor het beeldmateriaal nat als ook bij de ME om raddraaiers maar ook fouten(om van te leren) naderhand nog eens rustig te bekijken

persoonlijk heb ik hier geen moeite mee(als hulpverlener) zolang ik in mijn werk niet gehinderd wordt..

misschien dat de brandweer zelfs nog wat kan bijverdienen door de beelden te verkopen :D ;D ;)
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #54 Gepost op: 19 juli 2008, 23:15:30
ik weet niet meer waar dat geweest is maar in het verleden zijn er wel brandweer filmers en fotografen mee uitgerukt die er puur waren voor het beeldmateriaal nat als ook bij de ME om raddraaiers maar ook fouten(om van te leren) naderhand nog eens rustig te bekijken

Sterker nog, ik ben er een van in Zuid-Limburg. Maar  ik heb geen represieve taak tijdens de bestrijding van het incident.


persoonlijk heb ik hier geen moeite mee(als hulpverlener) zolang ik in mijn werk niet gehinderd wordt.
Zolang je werkt met mensen die kennis van zaken hebben is er niks aan de hand.

misschien dat de brandweer zelfs nog wat kan bijverdienen door de beelden te verkopen :D ;D ;)


Niet handig met het oog op oneerlijke concurentie na de pers toe. ;)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #55 Gepost op: 20 juli 2008, 12:07:43
Geen giftige stoffen vrijgekomen bij brand Kortvoort

Donderdag 17 juli heeft een hevige brand gewoed in het scholencomplex bij de Groesbeekdreef op Kortvoort. Deze brand ging gepaard met een fikse rookontwikkeling.

Tijdens de brand en ook daarna zijn door de brandweer metingen verricht en zijn de lucht, de as en de roetdeeltjes gecontroleerd op de aanwezigheid van giftige of schadelijke stoffen. Deze zijn niet aangetroffen.

De informatie op een rijtje:

* er was een brand met fikse rookontwikkeling;
* bewoners van de omliggende wijk krijgen vanochtend een brief met de boodschap: er zijn geen giftige of schadelijke stoffen vrijgekomen;

* rook is ongezond daarom het advies gisteravond van de brandweer om deuren en ramen te sluiten;

* er is gemeten door brandweer en RIVM, er zijn geen giftige stoffen aangetroffen;

* er is geen gevaar voor mens en dier dus balkons kunnen weer gewoon gebruikt worden;

* als er sprake is van roetaanslag kan die gewoon met een sponsje met zeep en water worden verwijderd;

* asresten kunnen met stoffer en blik of stofzuiger worden weggehaald;

* de openstelling van het Bijlmer Sportcentrum was een voorzorgsmaatregel voor het geval bewoners het niet zouden vertrouwen en ongerust zouden zijn geworden;
* daar hebben zich tenslotte maar een tiental mensen gemeld; deze mensen zijn rond middernacht weer teruggekeerd naar huis;
* de brandweer onderzoekt nog de oorzaak van de brand.

Bron: Nieuwsbank


jor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Reactie #56 Gepost op: 21 juli 2008, 14:47:50
Te weinig bluswater bij brand in Zuidoost
AMSTERDAM - Bij de brand donderdagavond in Zuidoost was te weinig bluswater voorhanden. Daardoor duurde het lang voordat de brandweer echt met blussen kon beginnen. De brandweer moest uit open water pompen, omdat het gebouw van buitenaf moest worden geblust.

''Toen wij arriveerden, waren alle rolluiken van het gebouw gesloten,'' aldus een woordvoerder van de brandweer. ''We kunnen dan niet zien waar de brand in het gebouw zit, en dan blussen we van buitenaf, niet van binnenuit.'' Het water moest van ver komen; het dichtstbijzijnde open water lag 350 meter verderop, vlak bij de Gooiseweg.

Bij de bluswerkzaamheden bleken ook verscheidene 'waterpunten' niet bruikbaar te zijn. Deze putten in de grond worden aangelegd door Waternet, maar de brandweer is ervoor verantwoordelijk.

De brandweer moet er ook op toezien dat deze putten geregeld worden gecontroleerd. Het is nog onduidelijk of dit voldoende is gebeurd.

De brandweer onderzoekt met het stadsdeel hoe het mogelijk is dat waterpunten onbruikbaar waren.

''Maar,'' zegt de woordvoerder van de brandweer, ''voor het verloop van de brand had het niet uitgemaakt, omdat we moesten blussen uit open water. Al is het natuurlijk niet de bedoeling dat deze punten niet bruikbaar zijn.'' Buurtbewoner en voorzitter van de bewonersvereniging Henk van de Belt denkt daar anders over. ''Ik heb van een paar brandweermannen gehoord dat al drie maanden geleden was geconstateerd dat er te weinig waterpunten waren. Daar is toen blijkbaar niets mee gedaan.'' De brandweer zal maandag bekijken hoe het blussen van de brand eergisteren is verlopen. Het probleem met de waterpunten zal dan ook worden besproken. (HET PAROOL)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #57 Gepost op: 30 juli 2008, 16:45:49
Brandweer: geen vertraging door gebrek kranen

(Novum) - Bij het blussen van de brand in Amsterdamse basisscholen twee weken geleden waren helemaal geen brandkranen nodig. Het gebrek daaraan heeft dan ook niet geleid tot vertraging bij de bestrijding van de brand, meldt de Amsterdamse brandweer woensdag. Eerder berichtte hetzelfde korps nog dat het blussen van het vuur aan de Kortvoort in Amsterdam-Zuidoost werd vertraagd doordat in de omgeving van de scholen geen brandkranen waren.

De brandweer moest het vuur nu blussen met water uit dompelpompen. Het opbouwen van een stelling met deze pompen, die water uit een sloot of gracht halen, duurt ongeveer een halfuur. De gebouwen brandden geheel uit.

Nu blijkt dat er toch twee kranen in de buurt waren. Een bovengrondse kraan was echter niet te gebruiken omdat er een voor de brandweer onbekend deksel op zat. Waternet, dat de kranen beheert, had de brandweer geen uitleg gegeven over de nieuwe deksels. De andere kraan, die onder de grond zat, werd niet gevonden omdat aanwijzingen ontbraken die moeten aangeven waar de kraan zit. De brandweer zegt dat het onmogelijk is om in een 'dynamische stad als Amsterdam' al de zestienduizend brandkranen zo vaak te controleren dat een naambordje nooit ontbreekt.

Voor de bestrijding van deze brand maakte het ontbreken van de kranen echter niets uit, stelt de brandweer woensdag. De vuurbestrijders kwamen die donderdag rond 20.10 uur aan. "Na een verkenning kwamen we al snel tot de conclusie dat het niet veilig was om de brand van binnenuit te blussen. Het gebouw was al verloren", zegt een woordvoerder. "Daarom besloten we al snel de brand gecontroleerd te laten uitbranden en van buitenaf te blussen."

Dat gebeurt doorgaans met dompelpompen, omdat daar erg veel water voor nodig is. Van buitenaf blussen is pas mogelijk als het vuur naar buiten slaat. Dat gebeurde rond 22.00 uur, daarom maakte het volgens de brandweer niet uit dat de kranen niet konden worden gebruikt.

[Copyright 2008, Novum]


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #58 Gepost op: 31 juli 2008, 10:27:15
Veranderen brandkranen bij spuitgast niet bekend

Van een onzer verslaggeefsters

Het veranderen van de afsluitdeksels op bovengrondse brandkranen door Waternet had tot grote problemen kunnen leiden.
Bij het blussen van de brand twee weken geleden in de noodlokalen van de basisscholen "Onze Wereld" en "De Blauwe Lijn" aan de Kortvoort in Amsterdam Zuid-oost, liep de brandweer voor het eerst aan tegen de nieuwe deksels, waardoor de lieden dachten dat de kraan onbruikbaar was.

Onze mensen kenden deze nieuwe deksel niet en worden die ook niet geopend. Dat is protocol. Normaal gesproken is de communicatie tussen Waternet en de brandweer uitstekend, maar dit was niet bekend bij het korps zegt woordvoerster Anette de Wolde.

Inmiddels is het euvel rechtgezet en zijn alle spuitgasten op de hoogte van het nieuwe uiterlijk van de afsluitdeksels.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #59 Gepost op: 31 juli 2008, 12:11:41
Voldoende brandkranen bij Kortvoort [video]
30 juli 2008

AMSTERDAM - De brandweer had voor het blussen van de brand op 17 juli in een school aan Kortvoort in Zuidoost de beschikking over voldoende brandkranen, dat heeft onderzoek uitgewezen. Ook met de waterdruk was niets aan de hand. Dat blijkt uit onderzoek van Waternet en de brandweer. De reden dat het geruime tijd duurde voor met het blussen werd begonnen, lag aan de beslissing om de brand van buitenaf te bestrijden in plaats van binnenuit. De brandweer heeft wel enige tijd naar brandkranen gezocht, maar dat had geen invloed op het blussen.




 Bekijk de video op WebRegio.tv



Bron: AT5