Communicatie bij rampen op het water

Auteur Topic: Communicatie bij rampen op het water  (gelezen 14408 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 15 augustus 2010, 14:43:19
Ik weet niet of het al gemeld was, maar het is de bedoeling dat de nieuwe boten van de RN rampenvloot uitgerust worden met een marifoon ;)

(Alleen wanneer die boten er komen is nog maar even de vraag ::))

Dat vind ik nu een hele mooie ontwikkeling. En die boten moeten er komen. Gisteren hebben ze nog eens uitgelegd wat er nu met het weer aan de hand is, als het op de ene plaats in Europa het extreem warm is, wordt het weer in de andere helft instabiel. Dat effect wordt sterker naar gelang de situatie voortduurt.

Dat wij niet te maken hebben met aanhoudende stortbuien en overlast is toeval, vroeger of laat zijn we een keer aan de beurt en letop, kort daarna hebben jullie je boten!

Overigens is het schema nog onveranderd in de versie 6.1. De reddingsbrigades hebben maar één taak: SAR met slechts een linkje naar redden en technische hulpverlening.
Maar troost je, als HOGE onder "overige SAR eenheden" valt hebben wij er niet meer en niet minder... 0098

Henk


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #21 Gepost op: 15 augustus 2010, 15:00:35
Ik weet niet of het al gemeld was, maar het is de bedoeling dat de nieuwe boten van de RN rampenvloot uitgerust worden met een marifoon ;)

(Alleen wanneer die boten er komen is nog maar even de vraag ::))

Ze krijgen dus alleen marifoons en of ook C2000 ?

Delta00


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #22 Gepost op: 15 augustus 2010, 18:19:49
Ze krijgen dus alleen marifoons en of ook C2000 ?

Delta00

Nee, het primaire communicatie middel is/wordt C2000 voor landelijke inzetten, grote evenementen en dergelijke. Voor aanvullende communicatie kan gebruik
gemaakt worden van de marifoon om met andere schepen te communiceren en het faciliteren van burgerinzet en zelfredzaamheid. Daarnaast kan de marifoon uiteraard bij de 'normale' inzetten en diensten gebruikt worden voor communicatie met het KWC.  

Wat er verder gedaan wordt met het in stand houden van het 'RN netwerk' ben ik niet op de hoogte, dit lijkt me echter wel een belangrijk punt voor de rampenbestrijding. Daarvoor wil ik dan voorstellen om een forse hoeveelheid portofoons aan te schaffen en die achter de hand te houden voor rampenbestrijding, de brigades zelf kunnen dan eventueel ook verbindingsmiddelen meenemen, we hoeven dan echter niet bij iedereen op zolder te gaan zoeken naar oude porto's mochten deze nodig zijn, bijvoorbeeld i.v.m. het uivallen van C2000.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #23 Gepost op: 15 augustus 2010, 18:26:39
Oké, dus eigen C2000 randapparatuur voor de rampenvloot met eigen gespreksgroepen ?
Dus de reddingsbrigades kunnen dan de nu ter beschikking gekregen C2000 apparatuur retour geven aan de veiligheidsregio's ? en gaan dus werken met C2000 van de RN ?

Delta00


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #24 Gepost op: 15 augustus 2010, 19:44:24
Oké, dus eigen C2000 randapparatuur voor de rampenvloot met eigen gespreksgroepen ?
Dus de reddingsbrigades kunnen dan de nu ter beschikking gekregen C2000 apparatuur retour geven aan de veiligheidsregio's ? en gaan dus werken met C2000 van de RN ?

Delta00

Of er uiteindelijk ook 'lokaal' gaat worden gewerkt met de landelijke fleetmap en apparatuur via RN is mij niet bekend. Echter zullen de brigades voor de lokale taken vooralsnog gebruik blijven maken van C2000 apparatuur van de veiligheidsregio en/of via de analoge RN kanalen ;)

Over de hoe & wat met de landelijke fleetmap ga ik proberen wat meer te weten te komen, i.v.m. de impletatie van het geheel binnen de lokale procedures en afspraken O0


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #25 Gepost op: 15 augustus 2010, 19:53:31
In Flevoland heeft de VC2 nog wel een marifoon.
Ook de OVD's & duikwagens hebben een marifoon.


En (tot mijn enigsinds verbazing) word daar ook daadwerkelijk gebruikt van gemaakt. Heb de OvD zuid bij een incident op de randmeren zich regelmatig horen inmelden bij het KWC.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #26 Gepost op: 15 augustus 2010, 20:54:28
En (tot mijn enigsinds verbazing) word daar ook daadwerkelijk gebruikt van gemaakt. Heb de OvD zuid bij een incident op de randmeren zich regelmatig horen inmelden bij het KWC.

Met welk incident was dat? Ik heb vrijwel alle radioverkeer van afgelopen jaren op band staan en ik kan me niet herinneren dat ooit tegengekomen te zijn.

Dan hebben ze ook onze porto niet nodig.

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #27 Gepost op: 16 augustus 2010, 09:40:10
Oké, dus eigen C2000 randapparatuur voor de rampenvloot met eigen gespreksgroepen ?
Dus de reddingsbrigades kunnen dan de nu ter beschikking gekregen C2000 apparatuur retour geven aan de veiligheidsregio's ? en gaan dus werken met C2000 van de RN ?

Delta00

Voor de rampenvloot ja, de vlettenvloot dus... Maar in ons geval hebben we 2 eigen Rescue's die we inzetten voor de veiligheidsregio en daar blijft dus ook C2000-apparatuur van de regio op actief, want die vallen niet onder de rampenvloot en krijgen we van RN dus geen C2000 voor.... Die boten zijn trouwens ook beide voorzien van marifoon.

Het begin is er, maar zoals eerder al vermeld denk ik dat het analoge net alleen al vanwege de kosten nog lange tijd 'intern' gebruikt zal worden...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #28 Gepost op: 16 augustus 2010, 12:26:25
Moeten jullie voor het gebruik van C2000 betalen aan de veiligheidsregio of is dat nog niet aan de orde ??
Neem aan dat nu de Brandweer moet bezuinigen, men kritisch gaat kijken naar de noodzaak voor C2000 bij de RB's of ??

Delta00


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #29 Gepost op: 16 augustus 2010, 12:36:33
Als het water zo hoog staat in de straten, dat de rampenvletten worden ingezet, zijn de steunzenders van c2000 al volgelopen met water en zal de marifoon nog 1 van de weinige middelen zijn om te kunnen communiceren 998765


Groet Tosa (die alvast wat marifoons aan het verzamelen is)
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”