Als het water zo hoog staat in de straten, dat de rampenvletten worden ingezet, zijn de steunzenders van c2000 al volgelopen met water en zal de marifoon nog 1 van de weinige middelen zijn om te kunnen communiceren
Groet Tosa (die alvast wat marifoons aan het verzamelen is)
Daar heb je een belangrijk punt.
Er wordt al jaren gepraat over een analoog back-up systeem achter C2000. Het is ook een van de eisen van de gebruikers bij een upgrade in 2014 (geloof ik, daar weet Hunter alles van).
Bij een kernexplosie bijvoorbeeld zal alleen het spul wat je van buiten het getroffen gebied meeneemt nog werken, alle elektronica er binnen zal niet meer te repareren zijn.
Tijdens de Gay Pride kregen wij de beschikking over zeer geavanceerde analoge Motorola portofoons met een mooi schermpje waar alle info in kwam te staan. “U heeft een hoofdtelefoon aangesloten” en minstens dezelfde feathers als C2000 (nood knop, persoonlijke aanroep en zelfs een tellericoontje die aangeeft wanneer je de zendknop lang genoeg ingedrukt gehouden hebt en kunt spreken) maar een veel beter bereik. De bewakingsfirma had een oplegger bij zich die ondermeer als VC diende, met een echt hoge (nee, ik begin niet over HOGE) uitschuifmast. Bovenin de mast zaten ook nog verlichting en camera’s. Mooi overzicht over de omgeving. De EHBO, de bewaking en de organisatie zaten op verschillende netten die wel aan elkaar gekoppeld konden worden.
Ik denk dat we voor de rampenbestrijding die kant op moeten. Wat voor verbindingsmiddelen staan ons nu ter beschikking, buiten C2000 en marifoon? Want de marifoon op zich is ook geen oplossing, bij een overstroming in Limburg.
Henk