Communicatie bij rampen op het water

Auteur Topic: Communicatie bij rampen op het water  (gelezen 14612 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #30 Gepost op: 16 augustus 2010, 12:53:58
Moeten jullie voor het gebruik van C2000 betalen aan de veiligheidsregio of is dat nog niet aan de orde ??
Neem aan dat nu de Brandweer moet bezuinigen, men kritisch gaat kijken naar de noodzaak voor C2000 bij de RB's of ??

Nouja er zit natuurlijk verschil in de mate van gebruik, in Den Bosch zal de uitruk ploeg gewoon als brandweereenheid gezien worden en zodanig met c2000 worden uitgerust vanuit de regio. Maar hier in het haagse is het grootste deel van de brigades volledig op C2000 over... Wat inhoud dat wij een behoorlijke hoeveelheid porto's hebben, op de boten, auto's en posten moblifoons en de nodig meuk aan hoesjes, spreeksleutels, pagers en noem het maar op. Ik ben niet geheel op de hoogte, maar de gemeente betaald volgensmij de aanschaf en de gebruikerskosten komen voor rekening van de veiligheidsregio... en dus uiteindelijk weer de gemeente ;)

Als het water zo hoog staat in de straten, dat de rampenvletten worden ingezet, zijn de steunzenders van c2000 al volgelopen met water en zal de marifoon nog 1 van de weinige middelen zijn om te kunnen communiceren 998765

Vandaar ook mijn opmerking een aantal berichten terug over het paraat houden van apparatuur voor de RN kanalen, buiten dat er in het land nog bergen met verbindingsmiddelen zijn die op deze kanalen kunnen werken en het netwerk dagelijks operationeel gebruikt wordt ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 16 augustus 2010, 14:34:51
Als het water zo hoog staat in de straten, dat de rampenvletten worden ingezet, zijn de steunzenders van c2000 al volgelopen met water en zal de marifoon nog 1 van de weinige middelen zijn om te kunnen communiceren 998765


Groet Tosa (die alvast wat marifoons aan het verzamelen is)

Daar heb je een belangrijk punt.
Er wordt al jaren gepraat over een analoog back-up systeem achter C2000. Het is ook een van de eisen van de gebruikers bij een upgrade in 2014 (geloof ik, daar weet Hunter alles van).
Bij een kernexplosie bijvoorbeeld zal alleen het spul wat je van buiten het getroffen gebied meeneemt nog werken, alle elektronica er binnen zal niet meer te repareren zijn.
Tijdens de Gay Pride kregen wij de beschikking over zeer geavanceerde analoge Motorola portofoons met een mooi schermpje waar alle info in kwam te staan. “U heeft een hoofdtelefoon aangesloten” en minstens dezelfde feathers als C2000 (nood knop, persoonlijke aanroep en zelfs een tellericoontje die aangeeft wanneer je de zendknop lang genoeg ingedrukt gehouden hebt en kunt spreken) maar een veel beter bereik. De bewakingsfirma had een oplegger bij zich die ondermeer als VC  diende, met een echt hoge (nee, ik begin niet over HOGE)  uitschuifmast. Bovenin de mast zaten ook nog verlichting en camera’s. Mooi overzicht over de omgeving.  De EHBO, de bewaking en de organisatie zaten op verschillende netten die wel aan elkaar gekoppeld konden worden.
Ik denk dat we voor de rampenbestrijding die kant op moeten. Wat voor verbindingsmiddelen staan ons nu ter beschikking, buiten C2000 en marifoon?  Want de marifoon op zich is ook geen oplossing, bij een overstroming in Limburg.
 
Henk


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #32 Gepost op: 16 augustus 2010, 14:50:29
Als het water zo hoog staat in de straten, dat de rampenvletten worden ingezet, zijn de steunzenders van c2000 al volgelopen met water en zal de marifoon nog 1 van de weinige middelen zijn om te kunnen communiceren 998765


Groet Tosa (die alvast wat marifoons aan het verzamelen is)

Niet helemaal. Je hebt ook mobiele steunzenders (volgens mij wilde bzk hier op inzetten) en je kan sommige mobilofoon inrichtingen inzetten als bridge/router. Hiermee creeer je een dynamisch netwerk. (Persoonlijk snap ik nog steeds niet dat dit niet standaard in elke HW zit laat staan TS).

Op deze manier creeer je een minder sterk maar fijnmaziger netwerk die aan de uiteinden kan communiceren met wel werkende masten.
Volgens mij ook de oplossing voor dekkingsgaten. Gewoon eis in bestek maken en elk voertuig de mogelijkheid geven :)

Daarnaast is er nog de DMO waarmee je kan communiceren op kortere afstand.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #33 Gepost op: 16 augustus 2010, 14:59:56
Nou specifiek voor de waterkolom de analoge RN kanalen beschikbaar, verder kan het rodekruis nog een lading analoge porto's leveren voor andere diensten. Daarnaast heeft defensie ook nog genoeg spul in alle soorten en maten. En voor de berichtgeving over lange afstand kan DARES worden ingezet :)

Ongeveer de situatie waarop werd geoefend tijdens FLOODEX, alleen zijn delen van de analoge apparatuur behoorlijk verouderd en soms hangt het zelf letterlijk met touwtjes aan elkaar... :P

Henk, weet jij toevallig wat voor systeem dat was?

Op deze manier creeer je een minder sterk maar fijnmaziger netwerk die aan de uiteinden kan communiceren met wel werkende masten.

Daarnaast is er nog de DMO waarmee je kan communiceren op kortere afstand.

Ja, en wat gebeurd er nou als allerlei diensten (politie, brandweer, ambu, reddingsbrigade, defensie etc.) over één of klein aantal masten gaat zenden... juist dan werkt de handel ook niet meer :-\

En DMO zou ik helemaal niet aan willen beginnen... misschien handig voor rond een gewondennest of COPI maar in het veld heb ik dan liever een lading postduiven 0098


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 16 augustus 2010, 15:44:22
Ja dat weet ik, hier heb ik een linkje. En zo analoog is dat dus niet zie ik... e050
MotoTRBO

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #35 Gepost op: 16 augustus 2010, 15:53:13
Ja dat weet ik, hier heb ik een linkje. En zo analoog is dat dus niet zie ik... e050
MotoTRBO

Henk


Deze link werkt beter: http://www.radiodiscount.nl/component/option,com_virtuemart/page,shop.browse/category_id,58/Itemid,97/  ;)






Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 16 augustus 2010, 16:18:24
Ik denk dat we voor de rampenbestrijding die kant op moeten. Wat voor verbindingsmiddelen staan ons nu ter beschikking, buiten C2000 en marifoon?  Want de marifoon op zich is ook geen oplossing, bij een overstroming in Limburg.

Volgens mij heeft Rijkswaterstaat ook mobiele marifoonmasten om bepaalde dekkingsgaten op te vullen (niet 100% zeker). Dus stel je wilt met je rampenvloot in Limburg op 67 gaan werken (ik noem maar wat), is dat misschien vast wel te realiseren. Alleen moet dit soort zaken vooraf natuurlijk wel afgestemd worden. Maar goed, het maakt natuurlijk weinig verschil of je mobiele C2000 masten invliegt of mobiele marifoonmasten. In beide gevallen moet je een netwerk opzetten. Mogelijk is de analoge marifooncommunicatie wel degelijker (minder geavanceerde techniek, daardoor minder storingsgevoelig) en je hebt meer kans op contact met burgers die zelf over marifoon beschikken.

De marifoon is denk ik zo gek nog niet voor overstromingsrampen, ook eenheden van andere disciplines (ook buitenland), passanten en heli's kunnen dat bijschakelen. Op het analoge RedNed netwerk gaat dat niet lukken. Maar zoals gezegd, het moet wel allemaal afgestemd worden.


Om nog even terug te komen op een andere vraag, over marifoons in de VC:
De Mobiele Commando Units van het KLPD beschikken ook over marifoon. Deze units worden echter pas ingezet bij écht grootschalige calamiteiten en die zul je bij de 'dagelijkse' rampenbestrijding dus niet zo gauw zien.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #39 Gepost op: 16 augustus 2010, 17:57:59
Dat motoTRBO systeem is als ik het zo bekijk in feite een soort uitgeklede versie van TETRA maar dan ook met analoge (-trunking) mogelijkheden ;)

Van mij mogen ze dat soort porto's ook in TETRA versie op de markt brengen.. deze zijn vele malen meer geschikt voor het werkt van de waterdiensten. Het liefst ook nog met de analoge mogelijkheden, dan kan je C2000 + RN + Marifoon met één soort porto aan! 098uo

Want zeg nou zelf... Ik zit niet echt te wachten op kleurenschermpjes, leuke menutjes, draaiknoppen met 3 functies, spreeksleutel aansluitingen aan de onderkant en noem het maar op. Dan heb ik liever een portofoon die goed hufterproof is en ook nog eens waterdicht en stofvrij (IP57) en een stuk simpeler in gebruik!

Maargoed wie ben ik 0098