Communicatie bij rampen op het water

Auteur Topic: Communicatie bij rampen op het water  (gelezen 14605 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #40 Gepost op: 16 augustus 2010, 18:21:45
Ramp op het water ?

Wat is dat ?

Als deze jongen in Nederlandse wateren gaat branden, of om wat voor reden dan ook moet worden leeggetrokken:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,33371.0.html

heb je best een ramp(je).


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #41 Gepost op: 16 augustus 2010, 18:42:42
Dat motoTRBO systeem is als ik het zo bekijk in feite een soort uitgeklede versie van TETRA maar dan ook met analoge (-trunking) mogelijkheden ;)

Van mij mogen ze dat soort porto's ook in TETRA versie op de markt brengen.. deze zijn vele malen meer geschikt voor het werkt van de waterdiensten. Het liefst ook nog met de analoge mogelijkheden, dan kan je C2000 + RN + Marifoon met één soort porto aan! 098uo

Want zeg nou zelf... Ik zit niet echt te wachten op kleurenschermpjes, leuke menutjes, draaiknoppen met 3 functies, spreeksleutel aansluitingen aan de onderkant en noem het maar op. Dan heb ik liever een portofoon die goed hufterproof is en ook nog eens waterdicht en stofvrij (IP57) en een stuk simpeler in gebruik!

Maargoed wie ben ik 0098

Ja wie ben jij eeeuh, ja je kan het wellicht aan de verbindingscoordinator binnen jullie club doorgeven en wie weet.


Delta00


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #42 Gepost op: 16 augustus 2010, 19:33:44
Ja wie ben jij eeeuh, ja je kan het wellicht aan de verbindingscoordinator binnen jullie club doorgeven en wie weet.

Maar dan zal toch eerst Motorola of een andere fabrikant iets dergelijks moeten ontwerpen en op de markt brengen, vervolgens moet het geheel ook nog aan de nederlandse regeltjes voldoen en worden aangeboden voor C2000... En dan zouden we als verbindingsteam er eens naar kunnen gaan vragen bij de regio en tegen die tijd misschien bij RN ;)

Tot dan kunnen wij ons beter bezig houden met hoe we het beste de huidige C2000 apparatuur kunnen gebruiken en dit soort ideeën worden natuurlijk ook weleens besproken, maarja je kan zelf wel verzinnen hoeveel invloed wij hebben op het geheel.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #43 Gepost op: 16 augustus 2010, 19:55:22
Maar waarom niet voor de onderlinge communicatie analoog (ip67 waterdicht tot een uur) en op de CP C2000 en analoog.
Zo heb je een natuurlijke scheiding van het geheel en dient de CP als Copi en of spil in het web, hou je ook nog is de kosten een stuk lager.
Of praat ik nu onzin ?

Delta00


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #44 Gepost op: 16 augustus 2010, 20:12:24
Maar waarom niet voor de onderlinge communicatie analoog (ip67 waterdicht tot een uur) en op de CP C2000 en analoog.
Zo heb je een natuurlijke scheiding van het geheel en dient de CP als Copi en of spil in het web, hou je ook nog is de kosten een stuk lager.
Of praat ik nu onzin ?

Daar zijn diverse positieve en negatieve argumenten voor te verzinnen, en er is bij ons gekozen om dit zo te doen net als in de rest van de regio. Dit alles in overleg met de VR, brandweer en gemeente.

Enkele positieve punten inzake onderling contact:
- Exclusieve gespreksgroepen voor onderling contact per gebied.. dus niet meer half nederland krakend over de moblifoon.
- Bereik... (hoe gek het ook klinkt ... zeker handig bij grote evenementen of complexe gebieden)
- Meldkamer kan meeluisteren met alle communicatie.
- Eenheden kunnen direct praten met bijv. een aanrijdende ambu of de meldkamer.
- Er kan direct worden overlegt met bijvoorbeeld een duikploegleider op een apart kanaal
- (Specifiek voor strand) Op de RMG-05 is er continue verbinding tussen de reddingsbrigade, strandpolitie, GMK(PMK, CPA, RAC) en knrm.(En het zou handig zijn als de kustwacht hier ook op aanstuurt bij incidenten langs het strand... dat voorkomt enorm veel miscommunicatie en verwarring)

Maar ik stel voor om weer terug te gaan naar de rampensituatie en de daar te gebruiken systemen ;)