Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)

Auteur Topic: Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)  (gelezen 147082 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #110 Gepost op: 8 september 2014, 16:04:17
Denk eens na. De taakstelling van een stadswacht ten opzichte van een weginspecteur is nogal anders.

Een fout geparkeerde auto levert 99 van de 100 keer geen levensgevaar op. Een stuk afgevallen lading op de snelweg wel.

Mede door het terugtrekken van de verkeersdienst is er behoorlijke druk komen te liggen bij RWS voor de incident-afhandeling en veiligheid op de snelwegen. De regio heeft er vaak ook geen tijd voor.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #111 Gepost op: 8 september 2014, 16:11:45
Maar RWS heeft toch gewoon al ontheffing voor met amber over vluchtstrook e.d. te rijden voor bij incident te komen? En zij hebben (als ik even beredeneer) de taak van incident afhandeling en beveiligen van incident op zich genomen omdat er bij politie bezuinigd is geworden en er daardoor minder/geen verkeersdienst meer is. Er viel een gat wat opgevangen moest worden (een gat wat politie veroorzaakte) en RWS noodgedwongen (misschien?) opgepakt heeft.

Het is mijn beredenering, ik weet dus niet of dit ook werkelijk zo is. Maar denk niet dat dit een langdurige oplossing is. Er komt steeds meer met blauw licht op straat (verschillende instanties), waarvan er heel zeker zijn die echt nodig zijn voor blauw-blauw te dragen. Maar ik heb soms echt van" okee, blauw, maar wat is dat nu voor iets met blauw aan waarvoor ik aan de kant ga?" En nu zit ik (mede dankzij dit forum en mijn "hobby's") redelijk in het wereldje, maar zelfs ik heb soms nog vraagtekens bij een wagen die met toeters en bellen langs komt.....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


sylvester1986

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 8 september 2014, 16:26:48
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1294201 date=1410185505
Maar ik heb soms echt van" okee, blauw, maar wat is dat nu voor iets met blauw aan waarvoor ik aan de kant ga?"
Dit moet normaal niets uit maken, Blauw/Blauw + clublied (zoals men hier op het forum zo leuk zegt) is aan de kant.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #113 Gepost op: 8 september 2014, 16:34:27
Vanzelfsprekend dat ik voor blauw+clublied aan de kant ga. Ongeacht wie of wat t is. Maar t valt me op dat de laatste jaren steeds meer bedrijven/instellingen e.d. met blauw+clublied mogen rijden.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #114 Gepost op: 8 september 2014, 16:36:26
Onderbouw eens welke, want dat is namelijk niet zo.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #115 Gepost op: 8 september 2014, 16:43:01
Dat het niet zo is weet ik ook, en hoop ik ook dat niet iedereen zomaar met blauw mag gaan rijden! Zou een gekkenboel worden dan!

Ik wist tot voor kort niet het bestaan van MET-R af (en heb ze wel al paar keer zien rijden met toeters en bellen). Wat ik nog heb zien rijden met blauw schiet me zo niet te binnen, verschilde van opvallende personenwagens tot grote bestellers.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #116 Gepost op: 8 september 2014, 17:51:53
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1294216 date=1410187381
Dat het niet zo is weet ik ook, en hoop ik ook dat niet iedereen zomaar met blauw mag gaan rijden! Zou een gekkenboel worden dan!

Ik wist tot voor kort niet het bestaan van MET-R af (en heb ze wel al paar keer zien rijden met toeters en bellen). Wat ik nog heb zien rijden met blauw schiet me zo niet te binnen, verschilde van opvallende personenwagens tot grote bestellers.

Dus eigenlijk concludeer je dat er steeds meer bedrijven en instellingen met blauw gaan rijden en zeg je 2 berichten later dat 't niet waar is.

Bijzonder verhaal.

Diensten als Met-r, sanquin en transplantatieteams hebben dat blauw keihard nodig. Zij redden echt mensenlevens.

Neem van mij maar aan dat elke keer dat je een voertuig prio 1 ziet rijden dat daar over nagedacht is, dat er studies aan vooral zijn gegaan om te bepalen of dat wel echt nodig is. Vergeleken met alle andere beschaafde landen zal je in Nederland mogelijk het minste aan diensten met blauw zien rijden.

En RWS met blauw. Ja, ze mogen over de vluchtstrook rijden. Maar daar heb je niets aan als je voor het verkeerslicht staat.  ;)
En over het Rode Kruis. Voeren zij een spoedeisende taak uit? Nee. Dus blauw is niet nodig. Van mij mogen ze handhaven op alle afdelingen die alsnog gewoon blauw voeren zonder toestemming.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


sylvester1986

  • Gast
Reactie #117 Gepost op: 8 september 2014, 18:04:23
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1294212 date=1410186867
Maar t valt me op dat de laatste jaren steeds meer bedrijven/instellingen e.d. met blauw+clublied mogen rijden.
De laatste die toegevoegd is in het rijtje is Tata Steel.
De Dienst Bedrijfsbeveiliging van TATA Steel IJmuiden B.V. te Velsen-Noord.

Verder vind ik het in Nederland en OGS wel meevallen, als je nagaat dat de Douane en gasbedrijven in het buitenland wel OGS hebben.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #118 Gepost op: 8 september 2014, 18:08:50
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1294216 date=1410187381
Ik wist tot voor kort niet het bestaan van MET-R af (en heb ze wel al paar keer zien rijden met toeters en bellen). Wat ik nog heb zien rijden met blauw schiet me zo niet te binnen, verschilde van opvallende personenwagens tot grote bestellers.

Er is niet voor niks discussie geweest hier over de nut en noodzaak van een koerierbedrijf met blauwe lampen op het dak, om over de juridische inbedding nog maar even niet te praten..  ;)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #119 Gepost op: 8 september 2014, 18:59:06
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1294212 date=1410186867
Maar t valt me op dat de laatste jaren steeds meer bedrijven/instellingen e.d. met blauw+clublied mogen rijden.
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1294216 date=1410187381
Dat het niet zo is weet ik ook, en hoop ik ook dat niet iedereen zomaar met blauw mag gaan rijden! Zou een gekkenboel worden dan!

Waarom trek je al een conclusie dat er meer diensten met blauw mogen rijden en ontkracht je dat de post daarna weer.

Over Met-r loopt al een lange discussie elders op dit forum over hoe een en ander juridisch onderbouwd is. Feit blijft dat Met-r Sanquin feitelijk ondersteund en dat die dienst een hele goede reden heeft om met blauw te mogen rijden.

Rijkswaterstaat heeft een belangrijke taak in het op gang houden van het hoofdwegennet in Nederland. Daarbij beheert ze niet alleen autosnelwegen maar ook tal van autowegen. Bij grote incidenten is RWS een belangrijk contactpersoon geworden in het kader van IM. Bij de komst van een weginspecteur kunnen er agenten vrijgemaakt worden voor andere taken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein