Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)

Auteur Topic: Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)  (gelezen 147260 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #190 Gepost op: 28 augustus 2015, 15:33:05
Besluit van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 25 augustus 2015, nr. IenM/BSK-2015/172263, houdende tijdelijke aanwijzing van Rijkswaterstaat als hulpverleningsdienst als bedoeld in artikel 29 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

De Minister van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 29, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

BESLUIT:

Artikel 1
Rijkswaterstaat wordt aangewezen als hulpverleningsdienst als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Artikel 2
Rijkswaterstaat stelt een richtlijn als bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de Regeling optische en geluidssignalen 2009 op met inachtneming van artikel 3, derde en vierde lid, van die regeling.

Artikel 3
Artikel 4, eerste en tweede lid, van de Regeling optische en geluidssignalen 2009 is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4
De motorvoertuigen van Rijkswaterstaat, die de optische en geluidssignalen, bedoeld in artikel 29, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voeren, zijn duidelijk herkenbaar als motorvoertuig van Rijkswaterstaat.

Artikel 5
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 september 2015 en vervalt met ingang van 1 september 2017.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden een bezwaarschrift indienen tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop dit is bekendgemaakt. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Infrastructuur en Milieu, ter attentie van Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken, afdeling Algemeen Bestuurlijk-Juridische Zaken, postbus 20906, 2500 EX Den Haag.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste te bevatten:
a. naam en adres van de indiener;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt (datum en nummer of kenmerk);
d. een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen;
e. zo mogelijk een afschrift van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt.
Het niet voldoen aan deze eisen kan leiden tot niet-ontvankelijkheid van het bezwaarschrift.

TOELICHTING

Inleiding

Op grond van artikel 29, eerste lid, van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) mogen bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie, brandweer, ambulance en van motorvoertuigen van andere door de Minister van Infrastructuur en Milieubeheer aangewezen hulpverleningsdiensten blauw zwaai- flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn voeren als zij een dringende taak vervullen. Het vereiste van een dringende taak is nader uitgewerkt in artikel 2 van de Regeling optische en geluidssignalen 2009 (hierna: Regeling OGS 2009).
Een motorvoertuig dat blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn voert, is een voorrangsvoertuig als bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990.

Aanwijzing Rijkswaterstaat als hulpverleningsdienst
Rijkswaterstaat handelt steeds meer incidenten op rijkswegen zelf af. Door herprioritering bij de Nationale Politie blijft politiële inzet bij incidenten op rijkswegen steeds vaker achterwege. In de praktijk is de weginspecteur van Rijkswaterstaat steeds vaker de eerste hulpverlener op de plaats van het incident.

Bij ernstiger incidenten, waarbij inzet van bijvoorbeeld brandweer of ambulance gewenst is, treedt de weginspecteur op in coördinatie met die diensten en richt zich met name op het veilig stellen van de plaats van het incident en het regelen van het verkeer.

Omdat de weginspecteur van Rijkswaterstaat steeds vaker als eerste hulpverlener op de plaats incident arriveert, en omdat het veiligstellen door de weginspecteur van de plaats incident noodzakelijk is om (verdere) aanrijdingen te voorkomen, is onder omstandigheden sprake van het verrichten van een dringende taak die het gebruik van optische en geluidssignalen rechtvaardigt. Het zo spoedig mogelijk ter plaatse komen van de weginspecteur draagt nadrukkelijk bij aan het voorkomen van gevaar voor de gestrande verkeersdeelnemer(s).

Ook Rijkswaterstaat heeft te maken met bezuinigingen en een afname van het aantal weginspecteurs. De aanrijtijden op incidenten worden daardoor langer.

In combinatie met het hedendaagse verkeersbeeld, verkeersgedrag en gebruik van de weg maken deze ontwikkelingen dat de incidentafhandeling vaak later kan beginnen dan wenselijk is.

Dit is aanleiding om voor de duur van twee jaar Rijkswaterstaat aan te wijzen als hulpverleningsdienst als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Deze aanwijzing heeft tot gevolg dat weginspecteurs in voorkomend geval als voorrangsvoertuig kunnen opereren, hetgeen naar verwachting de aanrijtijden zal bekorten.

Omdat dit niet op voorhand met zekerheid is te zeggen, wordt de aanwijzing gedaan voor een periode van twee jaar. Indien in die twee jaar blijkt dat de aanwijzing als hulpverleningsdienst inderdaad bijdraagt aan de incidentafhandeling op rijkswegen kan tot aanwijzing voor onbepaalde tijd worden overgegaan door toevoeging van Rijkswaterstaat aan artikel 1, tweede lid, van de Regeling optische en geluidssignalen 2009.

Voorwaarden
Het gebruik van optische en geluidssignalen door politie, brandweer, diensten voor spoedeisende medische hulpverlening en aangewezen hulpverleningsdiensten is slechts toegestaan in die gevallen dat sprake is een zogenoemde dringende taak als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990, zoals nader uitgewerkt in artikel 2 van de Regeling OGS 2009.

In artikel 2 van de Regeling OGS 2009 is bepaald, dat sprake is van een dringende taak in geval van:
a. een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpverleningsdiensten vergt;

b. het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;

c. een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is.

Rijkswaterstaat dient een richtlijn op te stellen voor het gebruik van optische en geluidssignalen door voertuigen van Rijkswaterstaat. Die richtlijn moet aan dezelfde eisen voldoen als de zogenoemde brancherichtlijnen van politie, brandweer en diensten voor spoedeisende medische hulpverlening. Die eisen zijn vastgelegd in artikel 3, derde en vierde lid, van de Regeling OGS 2009.

Omdat artikel 3 van de Regeling OGS 2009 niet direct van toepassing is op Rijkswaterstaat is voorzien in een expliciete opdracht in dit besluit en van overeenkomstige toepassingverklaring van artikel 3, derde en vierde lid, van die regeling.

De medewerkers van Rijkswaterstaat die daadwerkelijk voorrangsvoertuigen mogen besturen, dienen te worden aangewezen en dienen een speciale instructie te volgen; dit volgt uit de van overeenkomstige toepassingverklaring van artikel 4, eerste en tweede lid, van de Regeling optische en geluidssignalen 2009. Ook artikel 4 van de Regeling OGS 2009 is niet direct van toepassing op Rijkswaterstaat.

De door voertuigen van Rijkswaterstaat te voeren optische en geluidssignalen moeten voldoen aan de in artikel 5 van de Regeling optische en geluidssignalen 2009 aan die signalen gestelde eisen. De eis met betrekking tot de naam of het embleem (artikel 5, eerste lid, derde volzin) is niet direct van toepassing op voertuigen van Rijkswaterstaat en in dit besluit niet alsnog van toepassing verklaard omdat de voertuigen van Rijkswaterstaat op andere wijze voldoende als zodanig herkenbaar zijn.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-27516.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #191 Gepost op: 28 augustus 2015, 16:07:23

Ben het er mee eens dat ze blauw krijgen. Alleen deze reden is dan apart:

Citaat
Ook Rijkswaterstaat heeft te maken met bezuinigingen en een afname van het aantal weginspecteurs. De aanrijtijden op incidenten worden daardoor langer.


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #192 Gepost op: 28 augustus 2015, 19:00:54
http://rws.nl/over-ons/nieuws/nieuwsarchief/p2015/08/weginspecteurs-rijkswaterstaat-sneller-bij-ongevallen-door-blauw-zwaailicht-en-sirene.aspx

Citaat
Om sneller ter plaatse te kunnen zijn bij incidenten op snelwegen gaan 24 weginspecteurs van Rijkswaterstaat een blauw zwaailicht en sirene voeren. De proef start op 1 oktober in de regio’s Amsterdam, Eindhoven, Arnhem/Nijmegen en Zwolle/Groningen. Weginspecteurs beveiligen ongevallen zodat hulpverleningsdiensten veilig kunnen werken en het overige verkeer vlot en veilig kan doorstromen.


RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #193 Gepost op: 28 augustus 2015, 21:17:54
Citaat van: StevenQ link=msg=1369314 date=1440781254
http://rws.nl/over-ons/nieuws/nieuwsarchief/p2015/08/weginspecteurs-rijkswaterstaat-sneller-bij-ongevallen-door-blauw-zwaailicht-en-sirene.aspx

Ik begreep dat men de 4x4 en de BMW gaat gebruiken binnen de pilot.
Klopt dat?


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #194 Gepost op: 28 augustus 2015, 22:35:40
Zijn er al voertuigen uitgerust met OGS? En heeft iemand hier beeld van?


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #195 Gepost op: 28 augustus 2015, 23:17:42
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1369373 date=1440794140
Zijn er al voertuigen uitgerust met OGS? En heeft iemand hier beeld van?
Er stond destijds bij de leverancier van het lichtset wat RWS nu heeft een filmpje op YouTube waar te zien was dat er twee units blauw in het midden van de lichtbalk zaten en een blauwpitje er boven op. Dit filmpjes is verwijderd.


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #196 Gepost op: 28 augustus 2015, 23:25:26
Citaat van: RS6 link=msg=1369350 date=1440789474
Ik begreep dat men de 4x4 en de BMW gaat gebruiken binnen de pilot.
Klopt dat?

Een aantal Isuzu WIS voertuigen een aantal BMW WIS motoren en een aantal OVD voertuigen. 😃


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #197 Gepost op: 29 augustus 2015, 00:45:32
Citaat van: Gele wagen link=msg=1369386 date=1440797126
Een aantal Isuzu WIS voertuigen een aantal BMW WIS motoren en een aantal OVD voertuigen. 😃
alle Izusus nu uitgeleverd hebben blauw, al dan niet aangesloten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #198 Gepost op: 29 augustus 2015, 13:16:02
Citaat van: HIT link=msg=1369399 date=1440801932
alle Izusus nu uitgeleverd hebben blauw, al dan niet aangesloten.

Wat ik in het Rotterdamse gehoord heb aantal weken geleden is het bij de nieuwe wagens een kwestie van 1 draadje uit de kabelboom extra aansluiten en de blauwe lichten werken omdat het een balk betreft met meerdere kleuren leds. Of er al een speaker zit waar de sirene uit kan klinken weet ik niet maar dat is ook het werk niet om die te monteren en aan te sluiten.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #199 Gepost op: 29 augustus 2015, 14:50:12
Citaat van: enrico1972 link=msg=1369455 date=1440846962
Of er al een speaker zit waar de sirene uit kan klinken weet ik niet maar dat is ook het werk niet om die te monteren en aan te sluiten.
Bij de voertuigen die toen voor opbouw bij Roordink stonden zaten er ook al speakers met een dubbelfunctie achter de gril. Isuzu levert namelijk ook de mogelijkheid tot het switchen van een normale claxon naar een wat zwaarder geluid.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.