0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.
In artikel 2 van de Regeling OGS 2009 is bepaald, dat sprake is van een dringende taak in geval van:a. een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpverleningsdiensten vergt;b. het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;c. een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is.
De dringende taak van RWS bestaat dan voornamelijk uit sub B, het voorkomen van een levensbedreigende situatie door het maken van een veilige afzetting. Ik vraag me wel af hoe dit in de praktijk gaat bij een ernstig ongeval. RWS komt met toeters en bellen aan, mensen verwachten een 'hulpdienst'. Gaat de weginspecteur dan de weg afzetten? Of gaat hij direct eerste hulp verlenen? Kan hij eerste hulp verlenen? Dit lijkt me toch wel wenselijk.Verder snap ik ergens wel dat RWS nu met OGS gaat rijden, maar ik sta er nog niet helemaal achter. Ik zie er niet echt meerwaarde in.
En waarom alleen sub B meest voorkomend is begrijp een ieder,maar vergeet sub A niet wij zijn vaak sneller tp dan gemiddelde politie of ambu puur omdat ons werkgebied snelweg is en snel er kunnen zijn als de OC maar doorgeven.Gr.
Goh... heb in 13 jaar ongevallen op de snelweg nog niet meegemaakt dat een wis als eerste tp was...Misschien wel in de randstad, maar de rest van NL, ik betwijfel het.