Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)

Auteur Topic: Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)  (gelezen 147259 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #200 Gepost op: 29 augustus 2015, 15:29:43
Mooie aanvullende info HIT  O0 O0
Ben wel benieuwd hoe snel de nu bekend gemaakte gebieden worden uitgebreid naar het hele land.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #201 Gepost op: 29 augustus 2015, 16:34:48
Citaat van: enrico1972 link=msg=1369282 date=1440768785
In artikel 2 van de Regeling OGS 2009 is bepaald, dat sprake is van een dringende taak in geval van:
a. een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpverleningsdiensten vergt;

b. het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;

c. een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is.

De dringende taak van RWS bestaat dan voornamelijk uit sub B, het voorkomen van een levensbedreigende situatie door het maken van een veilige afzetting. Ik vraag me wel af hoe dit in de praktijk gaat bij een ernstig ongeval. RWS komt met toeters en bellen aan, mensen verwachten een 'hulpdienst'. Gaat de weginspecteur dan de weg afzetten? Of gaat hij direct eerste hulp verlenen? Kan hij eerste hulp verlenen? Dit lijkt me toch wel wenselijk.

Verder snap ik ergens wel dat RWS nu met OGS gaat rijden, maar ik sta er nog niet helemaal achter. Ik zie er niet echt meerwaarde in.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #202 Gepost op: 29 augustus 2015, 16:58:42
Het lijkt mij dat net als bij de politie, eerst weg afzetten (fend off, kegeltjes enz), veilige plek creëren en dat deze dan waar mogelijk ook hulp gaat verlenen. Lijkt me dat zij daarin ook training krijgen.
Misschien ook wel 4x per jaar? ;D


WIS IM+

  • Iets met asfalt en witte strepen erop
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • IM is geweldige uitvinding
Reactie #203 Gepost op: 29 augustus 2015, 17:02:34
Een Weginspecteur zal eerst net als elke hulpverlener een veilige werkruimte creëren. Daarna zal hij/zij als  dat noodzakelijk is uiteraard ook eerste hulp verlenen. Daar is elke Weginspecteur voor opgeleid.
Multidiciplinair zorgen voor een goede afloop  *** Alle uitspraken op dit forum zijn mijn persoonlijke uitspraken en meningen. ***


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #204 Gepost op: 29 augustus 2015, 17:04:28
Citaat van: silque link=msg=1369485 date=1440858888
De dringende taak van RWS bestaat dan voornamelijk uit sub B, het voorkomen van een levensbedreigende situatie door het maken van een veilige afzetting. Ik vraag me wel af hoe dit in de praktijk gaat bij een ernstig ongeval. RWS komt met toeters en bellen aan, mensen verwachten een 'hulpdienst'. Gaat de weginspecteur dan de weg afzetten? Of gaat hij direct eerste hulp verlenen? Kan hij eerste hulp verlenen? Dit lijkt me toch wel wenselijk.

Verder snap ik ergens wel dat RWS nu met OGS gaat rijden, maar ik sta er nog niet helemaal achter. Ik zie er niet echt meerwaarde in.

Ik mag hopen dat jij (zeker als je solo rijdt) ook eerst de weg afzet en een veilige werkplek maakt voor je eerste hulp gaat verlenen?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #205 Gepost op: 29 augustus 2015, 17:40:59
Citaat van: silque link=msg=1369485 date=1440858888
De dringende taak van RWS bestaat dan voornamelijk uit sub B, het voorkomen van een levensbedreigende situatie door het maken van een veilige afzetting. Ik vraag me wel af hoe dit in de praktijk gaat bij een ernstig ongeval. RWS komt met toeters en bellen aan, mensen verwachten een 'hulpdienst'. Gaat de weginspecteur dan de weg afzetten? Of gaat hij direct eerste hulp verlenen? Kan hij eerste hulp verlenen? Dit lijkt me toch wel wenselijk.

Verder snap ik ergens wel dat RWS nu met OGS gaat rijden, maar ik sta er nog niet helemaal achter. Ik zie er niet echt meerwaarde in.


Beste silque,

Idd de wis gaat eerst de boel veiligstellen doormede fend off zetten en dot zou eigenlijk elke hulpdiensten moeten kunnen.
En waarom alleen sub B meest voorkomend is begrijp een ieder,maar vergeet sub A niet wij zijn vaak sneller tp dan gemiddelde politie of ambu puur omdat ons werkgebied snelweg is en snel er kunnen zijn als de OC maar doorgeven.

Gr.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #206 Gepost op: 29 augustus 2015, 18:24:42

En waarom alleen sub B meest voorkomend is begrijp een ieder,maar vergeet sub A niet wij zijn vaak sneller tp dan gemiddelde politie of ambu puur omdat ons werkgebied snelweg is en snel er kunnen zijn als de OC maar doorgeven.

Gr.
Goh... heb in 13 jaar ongevallen op de snelweg nog niet meegemaakt dat een wis als eerste tp was...

Misschien wel in de randstad, maar de rest van NL, ik betwijfel het.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #207 Gepost op: 29 augustus 2015, 19:35:22
Citaat van: CopVR3 link=msg=1369504 date=1440865482
Goh... heb in 13 jaar ongevallen op de snelweg nog niet meegemaakt dat een wis als eerste tp was...

Misschien wel in de randstad, maar de rest van NL, ik betwijfel het.
Daarom dus t blauw blauw:)

Maar er zijn ook genoeg ongevallen zonder s.o. Hoe gevaarlijk ook ( auto op rs2 onder brug zonder vluchtstrook zonder accuspanning, zonder matrix en zonder lantaarnpalen) waar de politie gewoon alleen rws stuurt hoor ;)

Dan kan het voor je gevoel best lang duren voor ze er zijn en ben je blij met die minuut eerder door de blauwe lampjes.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #208 Gepost op: 29 augustus 2015, 21:03:28
De hoeveelheid wis-ers in de provincie valt tegen.
De aanrijtijden zijn daardoor bijna altijd hoger dan die van politie.

Maar goed. Ik vind het wel een goed iets eigelijk.
Alles voor een snellere, effiecientere, hulpverlening.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #209 Gepost op: 30 augustus 2015, 00:25:59
Citaat van: CopVR3 link=msg=1369504 date=1440865482
Goh... heb in 13 jaar ongevallen op de snelweg nog niet meegemaakt dat een wis als eerste tp was...

Misschien wel in de randstad, maar de rest van NL, ik betwijfel het.


Hier in de regio. (A1 Amersfoort-Apeldoorn en de A30) maak ik het regelmatig mee dat de WIS als eerste terplaatse is. Op sommige stukken doet de politie er erg lang over. Rijkswaterstaat kan dan zo 5 minuten eerder zijn. Zeker als de politie het ook druk heeft.

Wat ik dan weer niet snap is waarom de OvD's van Rijkswaterstaat ook blauw krijgen. Zij zijn niet degene die een veilige werkruimte creeren oid. Ik vraag me af wat de reden is dat de OvD ook blauw krijgt. Bij bijvoorbeeld Prorail heeft de OvD ook geen beschikking over OGS.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens