Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)

Auteur Topic: Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)  (gelezen 143626 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #220 Gepost op: 30 augustus 2015, 16:27:10
Citaat van: batoutofhell link=msg=1369625 date=1440941193
Ik ben het met je eens da er veel te vaak oranje gebruikt word, maar dat is qua werken natuurlijk inherent aan de veilig werken eis. Als mensen onterecht oranje voeren, zou daar vaker en harder tegen op getreden moeten worden. (Al koet ik eerlijk bekennen dat ik zelf ook wel eens vergeten ben om mijn flitsers op de mtor uit te zetten na het verlaten van een werkvak. werd erop gewezen door een motoragent  e050)

Misschien een idee om alleen wettelijk vast te leggen dat blauwe lampen al voldoende zijn om van een voertuig een voorrangsvoertuig te maken en dat de sirene's dan voor behouden kunnen blijven aan politie, ambulance en brandweer? Wis rijd dan wel met blauwe lampen maar geen sirene. Tsja, het is maar een gedachte gang, maar ik zie het er van komen dat in de toekomst ook de IM bergers met blauw mogen rijden nl.

Als je blieft niet alleen blauw de status van voorrangsvoertuig geven. Dat geeft alleen maar extra verwarring wie is nu wel voorrangsvoertuig en wie niet en welke extra bied de sirene dan nog. Ik dacht die juist die er voor zorg dragen moest dat het voertuig sneller opvalt zeker in onoverzichtelijke situaties (ik zie je niet maar hoor je wel) Berger zeker geen blauw dat heeft geen enkele meerwaarde in mijn optiek vaak staan ze al langs de kant te wachten tot ze iets mogen uitvoeren dus met alleen amber zijn ze snel zat. Daarnaast zie ik bergers in geval van file nog steeds met regelmaat misbruik maken van de amber om zonder noodzaak de file te passeren iets wat m.i. alleen maar erger wordt als die ook van blauw worden voorzien daarnaast denk ik dat een berger met blauw een opstap gaat worden naar nog meer diensten die blauw willen hebben, bijvoorbeeld de netbeheerders, gasbedrijven dierenambulance.....

Er schuilt m.i. een enorm groot gevaar dat er een overkill aan blauw gaat ontstaan en de waarde van blauw in gaat boeten met alle gevolgen van dien.
Blauw op de WIS kan nog wel enige meerwaarde hebben zeker bij veiligstellen van de werkplek (eerste voertuig mag immers blauw blijven voeren) daarna is het m.i. helemaal klaar met blauwe lampjes.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #221 Gepost op: 30 augustus 2015, 16:39:27
Op zich best een goed plan hoor, dat blauw op zichzelf ook een voorrangsvoertuig maakt.
Dat merk je nu al, mensen geven al voorrang. Helemaal snachts hoef ik niet met lawaai te rijden. Heeft met weinig tot geen verkeer toch geen nut.
Je laat wel zien dat je een dringende taak hebt. En daar gaat het om volgens mij.
Daarnaast valt het matig aanwezige blauw snachts 10x beter op dan overdag.

Zelfs Koos Spee wil dit ingevoerd hebben.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #222 Gepost op: 30 augustus 2015, 16:44:06
Je vergat de ANWB KLF!  lol


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #223 Gepost op: 30 augustus 2015, 17:52:29
Citaat van: CopVR3 link=msg=1369631 date=1440945567
Op zich best een goed plan hoor, dat blauw op zichzelf ook een voorrangsvoertuig maakt.
Dat merk je nu al, mensen geven al voorrang. Helemaal snachts hoef ik niet met lawaai te rijden. Heeft met weinig tot geen verkeer toch geen nut.
Je laat wel zien dat je een dringende taak hebt. En daar gaat het om volgens mij.
Daarnaast valt het matig aanwezige blauw snachts 10x beter op dan overdag.

Zelfs Koos Spee wil dit ingevoerd hebben.

Laten we het er dan maar op houden zoals het is, ik ben bang dat als alleen blauw je al tot voorrangsvoertuig maakt er alleen maar meer ongevallen van zullen komen en zolang je zonder kabaal kunt en je gewoon voorrang krijgt is het toch ook al prima.

Citaat van: batoutofhell link=msg=1369633 date=1440945846
Je vergat de ANWB KLF!  lol

Er zullen er vast nog wel een aantal te bedenken zijn.... (oude brandweerbusjes bijvoorbeeld  e050 ) maar zonder gekheid ik denk dat je moet waken voor een overkill en ook niet moet tornen aan de huidige situatie licht en herrie is voorrangsvoertuig aangezien we naast hollanders nog zoveel buitenlanders op de weg hebben, zorg wat dat betreft maar gewoon voor een beetje eenheid en daarmee ook veiligheid.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #224 Gepost op: 30 augustus 2015, 18:19:55


...maar gewoon voor een beetje eenheid en daarmee ook veiligheid.

Haha. Eenheid. In 1 europa? Dat zal nooit gebeuren. Moet je kijken wat een verschillen er zijn.
In veel landen sirenes als wail en whelp (zelfs onze zuiderburen) en in andere landen weer 2 toon.
Daarnaast elders in europa blauw en rood licht als zwaailicht en in spanje rijdt de brandweer en ambulance zelfs met oranje lampen (als voorrangsvoertuig).

Dus eenheid is er nu al nergens...


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #225 Gepost op: 30 augustus 2015, 18:57:42
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1369629 date=1440944830
Als je blieft niet alleen blauw de status van voorrangsvoertuig geven. Dat geeft alleen maar extra verwarring wie is nu wel voorrangsvoertuig en wie niet en welke extra bied de sirene dan nog. Ik dacht die juist die er voor zorg dragen moest dat het voertuig sneller opvalt zeker in onoverzichtelijke situaties (ik zie je niet maar hoor je wel) Berger zeker geen blauw dat heeft geen enkele meerwaarde in mijn optiek vaak staan ze al langs de kant te wachten tot ze iets mogen uitvoeren dus met alleen amber zijn ze snel zat. Daarnaast zie ik bergers in geval van file nog steeds met regelmaat misbruik maken van de amber om zonder noodzaak de file te passeren iets wat m.i. alleen maar erger wordt als die ook van blauw worden voorzien daarnaast denk ik dat een berger met blauw een opstap gaat worden naar nog meer diensten die blauw willen hebben, bijvoorbeeld de netbeheerders, gasbedrijven dierenambulance.....

Er schuilt m.i. een enorm groot gevaar dat er een overkill aan blauw gaat ontstaan en de waarde van blauw in gaat boeten met alle gevolgen van dien.
Blauw op de WIS kan nog wel enige meerwaarde hebben zeker bij veiligstellen van de werkplek (eerste voertuig mag immers blauw blijven voeren) daarna is het m.i. helemaal klaar met blauwe lampjes.

Volgens mij is een berger heel wat anders dan een wis. Een wis heeft een taak in het gehele ongeval of pech geval ofd terwijl een berger alleen maar aan het einde bij een incident is om de auto af te voeren.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #226 Gepost op: 30 augustus 2015, 19:33:20
Tegenwoordig doet een berger wel wat meer, we leveren ook al beveiligingsvoertuigen als RWS geen wis beschikbaar heeft bijvoorbeeld. Of blauw wenselijk is voor bergers is vraag twee, al ben ik van mening dat als je het im zo goed mogelijk wilt uitvoeren, dwz de weg zo snel mogelijk vrij maken, blauw soms wel handig zou zijn. Maar laten we beginnen met de wis......


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #227 Gepost op: 30 augustus 2015, 20:30:23


Maar laten we beginnen met de wis......

En laten we er alsjeblieft ook mee eindigen...
Om bovengenoemde redenen.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #228 Gepost op: 30 augustus 2015, 22:38:39
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1369561 date=1440888349
Dat wist ik niet. Ik heb hem in elk geval nog nooit gezien in elk geval.


OvD's van ProRail hebben geen blauw en herrie.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #229 Gepost op: 30 augustus 2015, 22:40:18
In gebieden waar zowel politie als WIS wat meer tijd nodig hebben om bij een ongeval te arriveren, kan ik mij OGS best voorstellen. Een goed plan en goed dat daar een testperiode voor wordt ingelast. Laat dat wel het laatste zijn en niet dat een berger ook nog eens met blauw aankomt. Ik denk ook dat, als de politie al ter plaatse is en de boel heeft beveiligd, de komst van een WIS met OGS niet meer noodzakelijk is.