Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)

Auteur Topic: Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)  (gelezen 143833 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #320 Gepost op: 12 november 2015, 20:27:41
Citaat van: Oma link=msg=1383946 date=1447356248
Is de ambulancedienst blij met dit soort proeven?

Als het je een paar overkomt dat je in de stress schiet en ruimte maakt voor rijkswaterstaat met gele auto, blauw zwaailicht en sirene kan gevolg wel eens zijn dat je daarna denkt bekijk het maar en dan een andere gele auto met blauw zwaailicht en sirene dwarszit.
Volgens mij is het gewoon de wet dat je een auto met blauw licht en sirene voor moet laten. Ongeacht de kleur of type moet je dus ruimte maken.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #321 Gepost op: 12 november 2015, 20:35:33
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1383951 date=1447356461
Volgens mij is het gewoon de wet dat je een auto met blauw licht en sirene voor moet laten. Ongeacht de kleur of type moet je dus ruimte maken.

Ik weet wel zeker dat het gewoon de wet is dat je een auto met blauw licht en sirene voor moeten laten gaan. Het zegt helemaal niet dat weggebruikers het daarom ook braaf doen.

Ik denk dat ik wel mensen ken in Nederland die als het ze een paar keer overkomt dat ze aan de kant gaan voor Rijkswaterstaat met blauw zwaailicht en sirene de volgende keer denken "doe jij maar even lekker rustig aan met je blauw lampjes".

Als ik mijn eigen auto op de snelweg in Nederland zou rijden ga ik desnoods de berm in of dicht langs de vangrail om ambulance, brandweer of politie ongehinderd te laten passeren. Als ik weet dat het Rijkswaterstaat is ben ik zuinig op mijn velgen en de lak.


Keltic

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #322 Gepost op: 12 november 2015, 20:36:10
Ik neem aan dat de betrokkenen tevens een rijopleiding krijgen voor het gebruik van OGS. Weet iemand of dat inderdaad zo is? Zo ja, door wie wordt die rijopleiding gegeven? De PA?


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #323 Gepost op: 12 november 2015, 20:39:28
Citaat van: Oma link=msg=1383946 date=1447356248
Is de ambulancedienst blij met dit soort proeven?

Dat lijkt me (als leek) wel, als het betekent dat zij bij een ongeval op een snelweg veiliger hun werk kunnen doen omdat de juiste rijstroken sneller afgekruist worden en er een stevige pickup in fend off positie staat....
Desondanks begrijp ik de opmerking wel en ben ik ook benieuwd naar de reactie van weggebruikers over een aantal maanden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


R0N4NN

  • Student IVK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 138
Reactie #324 Gepost op: 12 november 2015, 20:44:52
Citaat van: Keltic link=msg=1383956 date=1447356970
Ik neem aan dat de betrokkenen tevens een rijopleiding krijgen voor het gebruik van OGS. Weet iemand of dat inderdaad zo is? Zo ja, door wie wordt die rijopleiding gegeven? De PA?

Dat klopt. De rijopleiding is gegeven door de Kmar. Ik meende ergens gelezen te hebben dat de PA geen externen meer opleidt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #325 Gepost op: 12 november 2015, 20:51:43
Citaat van: zwelgje link=msg=1383958 date=1447357168
Dat lijkt me (als leek) wel, als het betekent dat zij bij een ongeval op een snelweg veiliger hun werk kunnen doen omdat de juiste rijstroken sneller afgekruist worden en er een stevige pickup in fend off positie staat....
Desondanks begrijp ik de opmerking wel en ben ik ook benieuwd naar de reactie van weggebruikers over een aantal maanden.

Ik denk dat je als brandweer, politie en ambulancedienst grote zorgen moet maken als je als professionele hulpverleningsdiensten niet in staat bent om veilig te kunnen werken op een autosnelweg zonder de weginspecteur.

Ik werk in een land waar de equivalent van rijkswaterstaat ook ter plaatste komt zonder spoed bij ongevallen op de snelweg omdat de brandweer en de politie hier te beroerd zijn om even de weg aan te vegen na een ongeval.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #326 Gepost op: 12 november 2015, 20:59:00
Misschien is een vergelijking met andere landen waar de equivalent van RWS met blauw rijdt leerzaam. Bij mijn weten tenminste S, GB, I, A, F (wel alles Europa) maar ook diverse staten in de VS waar stateDOT met equivalent van blauw rijdt...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #327 Gepost op: 12 november 2015, 21:11:50
Citaat
Dat de weginspecteurs van Rijkswaterstaat nu ook blauw licht mogen voeren, kan onbedoelde effecten hebben, waarschuwt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. "Je loopt het gevaar dat het blauwe zwaalicht minder waarde krijgt.

Volgens Tertoolen wordt het respect voor het blauwe zwaailicht al minder.

http://nos.nl/artikel/2068562-weginspecteurs-mogen-blauw-zwaailicht-voeren.html


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #328 Gepost op: 12 november 2015, 21:28:21
Nou... laat ik niet zien dat een voorrangsvoertuig wordt gehinderd. Die krijgt later een gesprek en mogelijk een douw.

Klaar.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #329 Gepost op: 12 november 2015, 21:34:12
Citaat van: Oma link=msg=1383972 date=1447359110
http://nos.nl/artikel/2068562-weginspecteurs-mogen-blauw-zwaailicht-voeren.html

Overdaad schaadt.

Dat gaat ook  op voor al die mooie pakken te pas en te onpas die zonder dat daartoe de noodzaak is om een overdaad aan aandacht vragen.