Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)

Auteur Topic: Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)  (gelezen 143832 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #341 Gepost op: 13 november 2015, 08:45:12
[off-topic]Wat een suggestieve, vervelende, irritante vragen stelt die presentatrice...[/off-topic]
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #342 Gepost op: 13 november 2015, 12:32:25
Citaat van: Oma link=msg=1383965 date=1447357903
Ik denk dat je als brandweer, politie en ambulancedienst grote zorgen moet maken als je als professionele hulpverleningsdiensten niet in staat bent om veilig te kunnen werken op een autosnelweg zonder de weginspecteur.
Mee eens. Het zijn juist de traditionele hulpverleningsdiensten die zich grote zorgen moeten maken. Er wordt meer en meer bezuinigd op het materieel en het personeel. En dat terwijl we WEL met elkaar hebben afgesproken dat we Incident Management willen uitvoeren op steeds meer wegen. Ofwel, we hebben afgesproken dat alle partijen inspanningen leveren om incidenten zo snel mogelijk af te handelen en de weg vrij te maken, zodat vervolgongevallen kunnen worden voorkomen.

"Vroeger" kwam de politie met 2 of 3 auto's ter plaatse, de brandweer kwam met 2 of 3 auto's ter plaatse, en wie er ook maar eerst kwam kon altijd met de 1e auto een veilige werkruimte creëren terwijl de 2e of 3e auto met de hulpverlening kon starten. De wegbeheerder RWS kwam dan met gepaste spoed voor het opruimen van de rommel en (wat later) het regelen van het verkeer en de afzettingen. Maar al die 2e en 3e auto's zijn wegbezuinigd. De auto's die ter plaatse komen, kunnen nauwelijks hun eigen veiligheid waarborgen en tegelijkertijd de hulpverlening starten. Dus laten we dat lekker bij Rijkswaterstaat, als RWS er is dan gaan zij de afzetting regelen. En ach, als het dan toch een klein incidentje is, dan kan RWS ook de hele afhandeling doen. Scheelt toch weer een politie-auto.

Ik vind het dus helemaal niet gek dat RWS nu vraagt om blauw licht en sirene. Tot voor kort kwam voor hetzelfde akkefietje een politie-auto met blauw licht en sirene voorrijden. Als de politie dat niet meer wil of kan, dan ben ik van mening dat we de dienst die dat overneemt dan ook met dezelfde middelen moeten uitrusten. En dan moet de traditionele hulpverlener ook niet gaan piepen dat de burger niet meer aan de kant wil voor blauw licht en sirene.

Overigens: dit verhaal geldt evengoed voor de calamiteitendienst van ProRail (de brandweer heeft dat materieel niet!), de Sanquin's en MET-R's (de ambulancediensten doen dat niet meer), de DCMR's (de specialisten zitten niet meer bij de brandweer...), de Tata's (akkefietjes op je eigen mega-terrein lekker zelf oplossen!) en alle bedrijfsbrandweren (we leggen de verantwoordelijkheid lekker daar waar het geld nog wel zit!).

Citaat van: Oma link=msg=1383965 date=1447357903
Ik werk in een land waar de equivalent van rijkswaterstaat ook ter plaatste komt zonder spoed bij ongevallen op de snelweg omdat de brandweer en de politie hier te beroerd zijn om even de weg aan te vegen na een ongeval.
Wellicht een land waar politie en brandweer nog wel het materieel en personeel hebben om hun eigen werkplek te beveiligen en tegelijkertijd de hulpverlening uit te voeren? Een land waar de budgetten nog wel voldoende zijn?  ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #343 Gepost op: 13 november 2015, 15:11:58
Lt.Col.Me haalt de woorden al uit mijn mond. We zijn in de land de afgelopen jaren zodruk geweest met het afstoten van zaken die niet meer in het rijksbelang zijn. Begeleiding van transporten, het handhaven van de veiligheid op de rijkswegen etc. Dit moet nu gedaan worden door particuliere diensten of door ministeries die eerst helemaal geen mobiele afdeling hadden. En onderwijl wel zeggen dat nederland veiliger is geworden omdat er minder overtredingen worden gezien.

Rijkswaterstaat heeft al de controle op het water overgenomen, zijn vorig jaar BOA geworden voor een aantal zaken omtrent de RVV en gezien de taak die zijn meer en meer krijgen en dat ook nog eens met minder moeten doen (vroeger waren ze volgens mij ook nog alleen maar tijdens "kantoortijden" inzetbaar maar nu ook 24/7) dan is het niet vreemd dat er gevraagd word om wat extra mogelijkheden. Vroeger was misschien niet alles beter, maar een hoop zaken waren wel overzichtelijker geregeld.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #344 Gepost op: 13 november 2015, 15:29:52
Naarmate de boel sneller verwijderd wordt nemen de gevaren af.

Verwijderen wordt gedaan door de bergingsbedrijven dus het lijkt mij een volgende stap dat ook dit materieel steeds sneller ter plaatse komt en ook wordt voorzien van blauwe zwaailichten etc.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #345 Gepost op: 13 november 2015, 15:33:24
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1384165 date=1447414345

"Vroeger" kwam de politie met 2 of 3 auto's ter plaatse, de brandweer kwam met 2 of 3 auto's ter plaatse, en wie er ook maar eerst kwam kon altijd met de 1e auto een veilige werkruimte creëren terwijl de 2e of 3e auto met de hulpverlening kon starten. De wegbeheerder RWS kwam dan met gepaste spoed voor het opruimen van de rommel en (wat later) het regelen van het verkeer en de afzettingen.


"Vroeger" kon het bij een ongeval nog wel eens gezellig worden als men daar met een man of 15 aanwezig was/stond.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #346 Gepost op: 13 november 2015, 17:35:19
Naarmate de boel sneller verwijderd wordt nemen de gevaren af.

Verwijderen wordt gedaan door de bergingsbedrijven dus het lijkt mij een volgende stap dat ook dit materieel steeds sneller ter plaatse komt en ook wordt voorzien van blauwe zwaailichten etc.
Da's niet nieuw hoor. Op het forum staat ergens een filmpje van bergers met blauw zoals in de 80er jaren nog mogelijk was, ik meen van Van Amerongen.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #347 Gepost op: 13 november 2015, 17:56:47
Dat klopt FD. Zie onderstaande video vanaf 11:48


https://www.youtube.com/watch?v=p0JrgyYutKs
Blik op de weg 1993

Van Amerongen
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #348 Gepost op: 13 november 2015, 19:06:04
Klopt enrico, dat is hem, ik dacht dat'ie ouder was...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,334
Reactie #349 Gepost op: 13 november 2015, 19:38:31
De LE verkeer (voorhhen KLPD verkeer, voorheen AVD), is zowat compleet wegbezuinigd  98uiye met RWS heb je nu tenminste nog snel hulpverlening ter plaatse bij (ernstige) ongevallen op snelwegen en autowegen...