Ik denk dat je als brandweer, politie en ambulancedienst grote zorgen moet maken als je als professionele hulpverleningsdiensten niet in staat bent om veilig te kunnen werken op een autosnelweg zonder de weginspecteur.
Mee eens. Het zijn juist de traditionele hulpverleningsdiensten die zich grote zorgen moeten maken. Er wordt meer en meer bezuinigd op het materieel en het personeel. En dat terwijl we WEL met elkaar hebben afgesproken dat we Incident Management willen uitvoeren op steeds meer wegen. Ofwel, we hebben afgesproken dat alle partijen inspanningen leveren om incidenten zo snel mogelijk af te handelen en de weg vrij te maken, zodat vervolgongevallen kunnen worden voorkomen.
"Vroeger" kwam de politie met 2 of 3 auto's ter plaatse, de brandweer kwam met 2 of 3 auto's ter plaatse, en wie er ook maar eerst kwam kon altijd met de 1e auto een veilige werkruimte creëren terwijl de 2e of 3e auto met de hulpverlening kon starten. De wegbeheerder RWS kwam dan met gepaste spoed voor het opruimen van de rommel en (wat later) het regelen van het verkeer en de afzettingen. Maar al die 2e en 3e auto's zijn wegbezuinigd. De auto's die ter plaatse komen, kunnen nauwelijks hun eigen veiligheid waarborgen en tegelijkertijd de hulpverlening starten. Dus laten we dat lekker bij Rijkswaterstaat, als RWS er is dan gaan zij de afzetting regelen. En ach, als het dan toch een klein incidentje is, dan kan RWS ook de hele afhandeling doen. Scheelt toch weer een politie-auto.
Ik vind het dus helemaal niet gek dat RWS nu vraagt om blauw licht en sirene. Tot voor kort kwam voor hetzelfde akkefietje een politie-auto met blauw licht en sirene voorrijden. Als de politie dat niet meer wil of kan, dan ben ik van mening dat we de dienst die dat overneemt dan ook met dezelfde middelen moeten uitrusten. En dan moet de traditionele hulpverlener ook niet gaan piepen dat de burger niet meer aan de kant wil voor blauw licht en sirene.
Overigens: dit verhaal geldt evengoed voor de calamiteitendienst van ProRail (de brandweer heeft dat materieel niet!), de Sanquin's en MET-R's (de ambulancediensten doen dat niet meer), de DCMR's (de specialisten zitten niet meer bij de brandweer...), de Tata's (akkefietjes op je eigen mega-terrein lekker zelf oplossen!) en alle bedrijfsbrandweren (we leggen de verantwoordelijkheid lekker daar waar het geld nog wel zit!).
Ik werk in een land waar de equivalent van rijkswaterstaat ook ter plaatste komt zonder spoed bij ongevallen op de snelweg omdat de brandweer en de politie hier te beroerd zijn om even de weg aan te vegen na een ongeval.
Wellicht een land waar politie en brandweer nog wel het materieel en personeel hebben om hun eigen werkplek te beveiligen en tegelijkertijd de hulpverlening uit te voeren? Een land waar de budgetten nog wel voldoende zijn?