Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)

Auteur Topic: Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)  (gelezen 143921 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #350 Gepost op: 13 november 2015, 20:27:48
Citaat van: Oma link=msg=1383965 date=1447357903
Ik denk dat je als brandweer, politie en ambulancedienst grote zorgen moet maken als je als professionele hulpverleningsdiensten niet in staat bent om veilig te kunnen werken op een autosnelweg zonder de weginspecteur.

Ik werk in een land waar de equivalent van rijkswaterstaat ook ter plaatste komt zonder spoed bij ongevallen op de snelweg omdat de brandweer en de politie hier te beroerd zijn om even de weg aan te vegen na een ongeval.
Wij mogen vaak niet goed schoonmaken van de wegbeheerder, dat kan het wegdek beschadigen. Maar iets zegt me dat er bij jullie  niet zo veel noodzaak is aan ZOAB.

Ik snap de gedachte wel, weginspecteurs  hebben  gewoon een taak bij een incident en met alleen oranje kom je er vaak niet. Zelfs met lawaaierig blauw heeft de chauffeur nog een flinke taak.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #351 Gepost op: 13 november 2015, 21:30:33
En toch snap ik de zorgen van Oma.

Niet voor niets gaat RWS over op OGS. Amber is gewoon een ehm.... zeg maar lb verhaal voor de gemiddelde burger.
Ja hij heeft lampjes aan, so what?

Probeer soms in de spits op de A10/A9 of A22 maar eens naar een afsluiting te komen... het is te doen maar vraag niet hoe.
Over een stuk ( Rottenpolderplein tot Velsertunnel ) waar ik met begeleiding van een motoragent tien minuten over doe met een bots, zonder begeleiding bijna een uur.
Nou zal een auto van RWS die iets kleiner is er een half uur over doen, maar toch heb je tijdwinst.
En zeker omdat er meer auto's van RWS over het algemeen hier rondrijden zal het de hulpverlening aan een eventueel SO ook ten goede komen.

En nog een belangrijk iets, er zijn ook burgers die alleen maar iets aannemen van mensen die met blauw aan komen rijden. Ik heb naast mensen van RWS gestaan die automobilisten van de weg probeerden te krijgen met alleen blikschade die te horen kregen "jij moet mond houden, ik wacht op Politie. Jij niet mee bemoeien moeten".

Ik wacht eerst de pilot wel af, denk dat het zich uit laat wijzen als goede aanvulling.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #352 Gepost op: 13 november 2015, 22:38:33
Logisch... oranje heeft weinig attentiewaarde meer. Door alle misbruik van de laatste 25 jaar.  Iedereen die zichzelf maar een beetje interessant vindt schaft en zet maar een oranje zwaailamp aan...
Veel overbodig...

Oorzaak en gevolg dus.
Ik snap de beslissing voor rws dan ook wel.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #353 Gepost op: 14 november 2015, 01:41:01
Misschien moeten we dan maar is dat aan gaan pakken dat het verboden word om oranje/geel te voeren.
Postbus 51 spotje * 2 bon voor het aanwezig hebben en het voeren. Tevens ook regelen dat oranje voeren ook bepaalde vrijstellingen hebben zoals door rood, vluchtstrook, op fietspaden rijden/ op stoepen parkeren enz.

En dan alle niet broodnodige HV(buiten Ambulance/Brandweer & Politie) blauw ontnemen.
Ik ben wel voor om Donor transporten/Sanquin/ProRail ook blauw en 2 toon te geven.

Maar DCMR/Omgevingdienst ZHZ/Port of Rotterdam/Tata en RWS. Die mogen gewoon terug naar geel.

FF een sarcastische opmerking.
Misschien ook maar NS BOA's/Calamiteiten ook blauw en 2 toon geven.  998765


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #354 Gepost op: 14 november 2015, 02:01:52
Citaat van: Bollie link=msg=1384522 date=1447461661
FF een sarcastische opmerking.
Misschien ook maar NS BOA's/Calamiteiten ook blauw en 2 toon geven.  998765

Nou, volgens mij rijden er al busjes van NS met blauw en tweetoon rond: laatst kwam er een busje aan met 2 van Service en Veiligheid en die hadden op die Transporter de balk achterop met blauw licht en grilflitsers, daarnaast hadden ze kort de tweetoon aan.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #355 Gepost op: 14 november 2015, 02:26:21
Meen je dat  :o

NS met blauw en 2 toon....
Heb je een foto?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #356 Gepost op: 14 november 2015, 02:29:36
Citaat van: Bollie link=msg=1384535 date=1447464381
Meen je dat  :o

NS met blauw en 2 toon....
Heb je een foto?
Calamiteitendienst Prorail heeft wel blauw. Is ook spoor.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #357 Gepost op: 14 november 2015, 02:40:40
Citaat van: Bollie link=msg=1384535 date=1447464381
Meen je dat  :o

NS met blauw en 2 toon....
Heb je een foto?

Citaat van: Wouwie link=msg=1355301 date=1434021152


Dienst: ProRail Incidentenbestrijding
Soort voertuig: Dienstbus
Kenteken: VN-862-N
Merk & type: Volkswagen T5GP
Bijzonderheden: Wit van kleur, in tegenstelling tot de zilveren Caddy's, Polo's en Golfs
Samen sterk in de hulpverlening!


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #358 Gepost op: 14 november 2015, 02:43:44
Vroegah  :D voor 1 juli 2003 was ProRail nog een NS onderdeel.

Tegenwoordig (niet al te lang meer) zijn het 2 aparte overheidsbedrijven...

@Live
Die bus is van ProRail niet NS...  e050


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #359 Gepost op: 14 november 2015, 10:02:24
Citaat van: Bollie link=msg=1384522 date=1447461661
Misschien moeten we dan maar is dat aan gaan pakken dat het verboden word om oranje/geel te voeren.
Postbus 51 spotje * 2 bon voor het aanwezig hebben en het voeren
Dan kun je mensen voor de blauwe tak erbij gaan aannemen. Zet er maar eens twee bij de gemeentewerfroutes neer. Die onderweg zijn naar plaats van werken bijv.
Maar, aanwezig hebben is eigenlijk nog niet eens erg. Er zijn genoeg situatie's waarbij het wel beter is voor veel mensen om Amber aan te hebben, maar het verkeerd gebruik is gewoon bijna geen controle over. En wat betreft postbus 51... die helpt alleen bij daadwerkelijke controle.

Citaat van: Bollie link=msg=1384522 date=1447461661
Tevens ook regelen dat oranje voeren ook bepaalde vrijstellingen hebben zoals door rood, vluchtstrook, op fietspaden rijden/ op stoepen parkeren enz.
Veel bedrijven hebben gewoon vrijstellingen voor veel dingen behalve roodlicht, wel voor rood kruis. Met de ontheffingen die ik heb mag ik bijna alles met de bots, in sommige gevallen bij begeleiding van "rijdende afzettingen" mag je ook door rood. Immers het gevaar wijkt niet als het voertuig dat ik opvolg al door rood is. Maar meestal proberen we dat wel te voorkomen.

Citaat van: Bollie link=msg=1384522 date=1447461661
En dan alle niet broodnodige HV(buiten Ambulance/Brandweer & Politie) blauw ontnemen.
Ik ben wel voor om Donor transporten/Sanquin/ProRail ook blauw en 2 toon te geven.
Maar DCMR/Omgevingdienst ZHZ/Port of Rotterdam/Tata en RWS. Die mogen gewoon terug naar geel.
Daar maak je een foutje, dat foutje hebben we al gemaakt door OGS 2009 in te voeren. Simpel denken dat de door jou genoemde hulpdiensten alles kunnen uitvoeren en daardoor de specialistische kennis uit te sluiten. Ik heb al eens eerder gezegd " ik heb liever de gaswacht sneller ter plaatse op sommige plekken dan de politie ".
Maar ook TATA die haar terrein beter kent dan andere HV diensten kan van grote impact zijn, die weten alle afsluitingen en routes op het TATA terrein maar ook alle gevaarlijke stoffen te liggen. En als die vanaf de Hoofdpoort bijv. naar de westpoort over het eigen terrein moeten komen voor de eerste inzet dan doen ze daar ook met OGS meer dan een half uur over. Terwijl dit over de weg heen nog geen 5 minuten duurt. Maar, ik ben er wel voor om al die kleine voertuigen die alleen komen om leiding te geven OGS af te nemen. Als een incident alleen met een Officier kan worden afgehandeld dan moet je die meenemen in je eerste inzet en niet achteraan sturen. Naar mijn mening is er genoeg ervaring bij de mensen die de eerste inzet doen, of dat nou 10 minuten duurt of 30 minuten daarvoor met OGS ter plaatse komen levert naar mijn mening meer gevaren voor het overige verkeer op dan winst bij de inzet.

Citaat van: Bollie link=msg=1384522 date=1447461661
FF een sarcastische opmerking.
Misschien ook maar NS BOA's/Calamiteiten ook blauw en 2 toon geven.  998765
Jij ziet het sarcastisch, ik zie het meer als realiteit voor de toekomst. Maar, niet allemaal. Er zijn BOA's die voor de openbare veiligheid worden ingezet, en als politie in sommige gevallen alleen maar ter plaatse komen met OGS voor hand en spandiensten bij een ongeval kunnen deze mensen dat ook.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.