Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)

Auteur Topic: Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)  (gelezen 143922 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #360 Gepost op: 14 november 2015, 11:29:56
De geringe attentiewaarde van amber wordt m.i. mede veroorzaakt door het legale gebruik van die verlichtingskleur in tal van toepassingen in het wegverkeer die niets meer met de oorspronkelijke betekenis "gevaar" te maken hebben, zoals zijmarkering bijvoorbeeld, of gele straatverlichting. Ook het gele licht van een VRI of een knipperlicht, stationair dan wel op een voertuig als richtingaanwijzer, wordt door velen (onterecht) niet (meer) met gevaar in verband gebracht maar eerder met een lastige verstoring...
Misschien naar een andere gevaarskleur uitwijken die niet blauw is? Er blijven alleen niet zoveel kleuren meer over... rood, wit, groen vallen af.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #361 Gepost op: 14 november 2015, 11:36:53
Het probleem als je pranje gaat verbieden, is dat wegwerkers en werkverkeer oranje moeten voeren als ze een werkvak in gaan. Een aantal van mijn collega's hebben op de A15 gewerkt. Zwaailicht verplicht bij inrijden, bordje werkverkeer verplicht en je vergunning bij je hebben. Een van de drie niet aanwezig en je kan vertrekken bij controle!


sam1510

  • Gast
Reactie #362 Gepost op: 15 december 2015, 14:06:09
heeft iemand een filmpje van de blauwe zwaailichten op een picup van Rijkswaterstaat?


 :)




sam1510

  • Gast
Reactie #364 Gepost op: 4 januari 2016, 12:43:00
bedankt, maar ik heb deze al gezien... toch even gekeken er zat een nieuwe tussen


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #366 Gepost op: 24 januari 2016, 10:50:56
Geen onboard met blauw maar met amber. Het valt mij nog mee hoe goed de weggebruikers aan de kant gaan.

! No longer available
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #367 Gepost op: 24 januari 2016, 14:25:35
Op een enkeling na gaan ze inderdaad verrassend vlot op zij om ruimte te maken voor deze weginspecteur.
Het kan dus wel als men maar goed spiegelt.  O0
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Rewind

  • HV-geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #368 Gepost op: 24 januari 2016, 15:21:07
Sorry, maar ik vind het niet vlot genoeg. Deze bestuurders staan al tientallen minuten in de file en er zijn al meerdere hulpverleningsvoertuigen langsgereden. Dan kun je er toch rekening mee houden dat er een ernstig ongeluk is gebeurd en dat er dus mogelijk nog meer hulpverleners ter plaatse gaan.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #369 Gepost op: 24 januari 2016, 15:34:36
Voor Nederlandse begrippen gaat men vlot op zij. Was dit in Duitsland gefilmd had ik je volledig gelijk gegeven.

Echter is men dit in Nederland niet gewend dat een hulpdienst tussendoor komt bij rijstrook 1 en 2 in tegenstelling tot de Duitsers waar het men tijdens de autorijlessen ze waarschijnlijk aangeleerd wordt. Ik schat dat 90% van de hulpdiensten in 1e instantie gebruik maakt van de vluchtstrook en pas als die gestremd is door welke oorzaak dan ook gaat men pas op de Duitse manier zoals deze WIS doet naar plaats incident.

Verder is het helaas in Nederland nog steeds zo dat het gros van de automobilisten en vrachtwagenchauffeurs het liefst bumper aan bumper staat of rolt in de file. Als elke automobilist en vrachtwagenchauffeur in dit soort situaties nou eens 1,5 à 2 meter afstand gaat houden van zijn voorganger, dan kunnen hulpdiensten veel makkelijker en sneller tussen rijstrook 1 en 2 door rijden naar een incident. Dit omdat men dan veel makkelijker ruimte kan maken zoals in deze video te zien was.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen