Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)

Auteur Topic: Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)  (gelezen 147590 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #420 Gepost op: 1 augustus 2016, 21:54:52
Je komt echt niet zomaar aan een OGS als organisatie.
Ik ben van mening dat meer organisaties hier van gebruik moeten kunnen maken, waaronder ook de Douane.

Citaat van: Sjaak-010 link=msg=1439989 date=1470069219
Prima ten behoeve van zichtbaarheid en veiligheid, maar wel vreemd dt er bepaalde diensten zoals ProRail, RwS hierin wettelijk worden voorzien, des te meer vragen roept het op waarom de Douane en de FIOD het nog steeds met Oranje moeten doen. Beschamend, [....]
Heb je je wel eens verdiept in waarom deze organisaties nu wel (gedeeltelijk) OGS hebben?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Sjaak-010

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #421 Gepost op: 1 augustus 2016, 22:11:33
Citaat van: KJS link=msg=1440051 date=1470081292
Je komt echt niet zomaar aan een OGS als organisatie.
Ik ben van mening dat meer organisaties hier van gebruik moeten kunnen maken, waaronder ook de Douane.
Heb je je wel eens verdiept in waarom deze organisaties nu wel (gedeeltelijk) OGS hebben?
Ja, ken deze diensten zeer goed. Ooit begonnen met de vorige DG die met name de Douane heeft verkwanseld en zich hier nooit sterk voor heeft gemaakt en haar opvolger evenmin. Daarbij ook de voorbeelden van Hybride surveillance wagens, wapendragers en middenconsoles etc. Maar alllaaf, back on topic - wellicht pikt iemand het alsnog op.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #422 Gepost op: 2 augustus 2016, 09:43:22
Citaat van: Dion link=msg=1440008 date=1470072332
Ik heb niet heel veel kennis van hoe dat gaat, maar wat zou in zo'n situatie de meerwaarde van ogs zijn? Ik dacht dat dat soort acties vaak gepland zijn mbv eerder verkregen inlichtingen, en dat bij ad-hoc situaties de politie als eerste ter plaatse gaat en het of bevriest.

De douane surveilleert preventief in een havengebied, de politie niet (overal). Daarbij wordt er ook heel veel spontaan aangetroffen en moet er gehandeld gaan worden.

Bij aantreffen grote partijen verdovende middelen, verboden wapens etc die het land zijn binnen gesmokkeld (dat hoeft niet persé via een haven te zijn, maar kan ook gewoon voor de kust gedumpt worden) is het zaak dat het spul met spoed wordt veiliggesteld en afgevoerd. Het kan zomaar opgehaald worden terwijl je erbij staat.

Bij een heterdaad melding in een havengebied (mensen die het terrein op proberen te komen, mogelijk om containers leeg te plukken) reageert de douane ook. Zij zijn dichterbij, maar vaak later omdat ze geen bevoegdheden hebben om met OGS te rijden.

De politie doet inderdaad veel en draagt het dan over aan de douane, maar dat heeft ook te maken met het feit dat de politie er vaak sneller is in spoedsituaties. Ik denk dat OGS voor de douane absoluut wenselijk is en wellicht de politie nog iets gaat ontlasten ook.
Ook vind ik het vreemd dat de douane een stopteken mag geven, maar als dat genegeerd wordt de politie moet bellen. Achtervolgen gaat lastig met amber en zonder sirene!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #423 Gepost op: 2 augustus 2016, 21:11:47
Citaat van: silque link=msg=1440195 date=1470123802
De politie doet inderdaad veel en draagt het dan over aan de douane, maar dat heeft ook te maken met het feit dat de politie er vaak sneller is in spoedsituaties. Ik denk dat OGS voor de douane absoluut wenselijk is en wellicht de politie nog iets gaat ontlasten ook.
Ook vind ik het vreemd dat de douane een stopteken mag geven, maar als dat genegeerd wordt de politie moet bellen. Achtervolgen gaat lastig met amber en zonder sirene!
Zie hier ook het probleem. Doordat de politie er wel heen gaat met ogs is men er van overtuigd dat wij dit niet nodig hebben, want jullie zijn er al om te beveiligen. Maar ik kan het overdracht verhaal nog leuker gaan maken maar dat is voor de insiders. En daarnaast staat er ook in de wet (weet even niet of het de ADW is of AWR) dat als er bijstand nodig is van de sterke arm dat deze geleverd MOET worden, maar anders om is het vaak het geen tijd/mensen verhaal. En de douane achtervolgt niet, zij volgt op afstand met in achtneming van de regels
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #424 Gepost op: 2 augustus 2016, 23:49:13
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1440336 date=1470165107
En de douane achtervolgt niet meer, zij volgt op afstand met in achtneming van de regels

Ooit deed de douane ook dit helemaal zelf, en waren zij daar ook compleet toe opgeleid.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


WIS IM+

  • Iets met asfalt en witte strepen erop
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • IM is geweldige uitvinding
Reactie #425 Gepost op: 3 augustus 2016, 09:19:23
Hebben we het hier nu nog over de Weginspecteur die met OGS rijd, of hebben we een Douane topic te pakken nu?

Mijn inziens zouden de rijksdiensten via hun functieprofiel OGS kunnen krijgen. Ik ben van mening dat juist de particuliere bedrijven herzien moeten worden! Bijv. Een particulier bedrijf wat OGS mag rijden om vervolgens via Sanquin bloed met prio mag rijden??? Of particulieren Ambu diensten die voor evenementen gebruikt worden. Daar mogen ze van mij wel eens een onderzoek op starten om zo het OGS te gaan beperken.

Nogmaals niets persoonlijk tegen een ieder! Maar als je het eens goed bekijkt dan is er commentaar op overheidsdiensten die het nodig hebben, maar de particulieren worden niet genoemd of klagen juist mee.

Ik hoef geen discussie te ontlokken a.u.b. Want dat gebeurd hier al continue op iets wat iemand als mening C.q. Gedachte neerzet.

Met vriendelijke groet,
Multidiciplinair zorgen voor een goede afloop  *** Alle uitspraken op dit forum zijn mijn persoonlijke uitspraken en meningen. ***


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #426 Gepost op: 3 augustus 2016, 15:59:40
Citaat van: WIS IM+ link=msg=1440372 date=1470208763
Hebben we het hier nu nog over de Weginspecteur die met OGS rijd, of hebben we een Douane topic te pakken nu?

Mijn inziens zouden de rijksdiensten via hun functieprofiel OGS kunnen krijgen. Ik ben van mening dat juist de particuliere bedrijven herzien moeten worden! Bijv. Een particulier bedrijf wat OGS mag rijden om vervolgens via Sanquin bloed met prio mag rijden??? Of particulieren Ambu diensten die voor evenementen gebruikt worden. Daar mogen ze van mij wel eens een onderzoek op starten om zo het OGS te gaan beperken.

Nogmaals niets persoonlijk tegen een ieder! Maar als je het eens goed bekijkt dan is er commentaar op overheidsdiensten die het nodig hebben, maar de particulieren worden niet genoemd of klagen juist mee.

Ik hoef geen discussie te ontlokken a.u.b. Want dat gebeurd hier al continue op iets wat iemand als mening C.q. Gedachte neerzet.

Met vriendelijke groet,


Over en sluiten amen
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #427 Gepost op: 4 augustus 2016, 11:15:21
Ik zie inderdaad ook dat er veel verschillen zijn in europa mbt. deze "tweede lijns" overheidsdiensten. In Duitsland rijdt de BAG (Bundesanstallt für Güterverkehr) dus zeg maar de Inspectie verkeer en waterstaat van NL ook met Blauw en bewapend, de ZOLL dus Douane ook en zo zijn er nog meer voorbeelden zoals sommige Ordnungsämter hun toezichthouders ook bewapend hebben.

Ik snap inderdaad de vraagstelling mbt. Sanquin en andere particuliere "diensten", ik verbaas me ook regelmatig over zogenaamde evenementenambulances die gewoon met OGS zijn uitgerust maar waar geen of nauwelijks een opgeleid chauffeur achter het stuur zit.

Ik kan me er wel in vinden als we Douane, Fiod en dergelijke wat meer ruimte gunnen mbt. OGS. Als we RWS en VHR ook al met blauw laten rijden waarom deze opsporingsinstanties dan niet?


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #428 Gepost op: 4 augustus 2016, 11:42:18
Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1440611 date=1470302121
Ik zie inderdaad ook dat er veel verschillen zijn in europa mbt. deze "tweede lijns" overheidsdiensten. In Duitsland rijdt de BAG (Bundesanstallt für Güterverkehr) dus zeg maar de Inspectie verkeer en waterstaat van NL ook met Blauw en bewapend, de ZOLL dus Douane ook en zo zijn er nog meer voorbeelden zoals sommige Ordnungsämter hun toezichthouders ook bewapend hebben.

Ik snap inderdaad de vraagstelling mbt. Sanquin en andere particuliere "diensten", ik verbaas me ook regelmatig over zogenaamde evenementenambulances die gewoon met OGS zijn uitgerust maar waar geen of nauwelijks een opgeleid chauffeur achter het stuur zit.

Ik kan me er wel in vinden als we Douane, Fiod en dergelijke wat meer ruimte gunnen mbt. OGS. Als we RWS en VHR ook al met blauw laten rijden waarom deze opsporingsinstanties dan niet?

Zoveel particuliere diensten zijn er volgens mij niet met ogs. En de diensten die het gebruiken kunnen het ook echt nodig hebben om ergens snel ter plaatse te komen. Die noodzaak dat ze ergens snel zijn is er ook.
Sanquin levert bloed. Bloed is schaars. Vandaar dat het kan voorkomen dat er ergens snel of van een bepaald type nodig is.
Rijkswaterstaat werkt in een groot gebied. Omdat de politie steeds meer taken afstoot naar andere diensten is er nut en noodzaak dat rws met blauw rijdt. Door de gevaarssetting en doorstroming op snelwegen zijn veel meldingen op de snelweg spoed.
Ik kan niet oordelen of douane en fiod ogs zouden moeten krijgen. Maar ogs mag alleen gebruikt worden bij heterdaad situaties, levensgevaar of verstoring openbare orde.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #429 Gepost op: 4 augustus 2016, 15:52:41
Komen de OGS ambulances op grote evenementen ook op de openbare weg?  Ik kan me indenken dat je op een groot evenementen terrein er wat makkelijker door komt bij een oproep als je blauw blauw kunt gebruiken. Maar dan dus alleen voor op pikken en naar ehbo hoofdpunt vervoeren. De rest is voor de reguliere ambulances.