Ik heb niet heel veel kennis van hoe dat gaat, maar wat zou in zo'n situatie de meerwaarde van ogs zijn? Ik dacht dat dat soort acties vaak gepland zijn mbv eerder verkregen inlichtingen, en dat bij ad-hoc situaties de politie als eerste ter plaatse gaat en het of bevriest.
De douane surveilleert preventief in een havengebied, de politie niet (overal). Daarbij wordt er ook heel veel spontaan aangetroffen en moet er gehandeld gaan worden.
Bij aantreffen grote partijen verdovende middelen, verboden wapens etc die het land zijn binnen gesmokkeld (dat hoeft niet persé via een haven te zijn, maar kan ook gewoon voor de kust gedumpt worden) is het zaak dat het spul met spoed wordt veiliggesteld en afgevoerd. Het kan zomaar opgehaald worden terwijl je erbij staat.
Bij een heterdaad melding in een havengebied (mensen die het terrein op proberen te komen, mogelijk om containers leeg te plukken) reageert de douane ook. Zij zijn dichterbij, maar vaak later omdat ze geen bevoegdheden hebben om met OGS te rijden.
De politie doet inderdaad veel en draagt het dan over aan de douane, maar dat heeft ook te maken met het feit dat de politie er vaak sneller is in spoedsituaties. Ik denk dat OGS voor de douane absoluut wenselijk is en wellicht de politie nog iets gaat ontlasten ook.
Ook vind ik het vreemd dat de douane een stopteken mag geven, maar als dat genegeerd wordt de politie moet bellen. Achtervolgen gaat lastig met amber en zonder sirene!