@ Lt col me:
Blijft de vraag in welke gevallen je OGS zou willen toepassen. Alleen bij letselongevallen? Of ook bij blikschades die nog lekker staan te kissebissen op de rijbaan?
Ik denk dat de meeste ongevallen vooral die laatste categorie betreft, de categorie waarin RWS de belangrijkste rol speelt in het snel vrijmaken van de rijbaan. In die gevallen is geen sprake van levensbedreigende situaties,
Dit is wat mij betreft dan wel een levensgevaarlijk situatie (van die idioten die rustig op rs1 de schdepapieren gaan invullen). Rijdt pol ook echt prio1 voor hoor!
Citaat van: Maarten. op 1 December 2009, 17:10:29
(...)
Regelen van het verkeer is nog altijd een taak van de politie. (...)
Juridisch gezien is dat inderdaad correct. Officieel mag/mocht alleen een politiefunctionaris het verkeer op snelwegen stilzetten. Steeds meer RWS weginspecteurs krijgen echter de bevoegdheid om zelfstandig verkeersstops (ook wel genaamd politiestops) uit te voeren, zonder aanwezigheid van de politie.
Volgens mij mag iedereen bij een incident (mits veilig mogelijk en noodzakelijk ivm art.5) een stopteken geven, verschil is dat je in zo'n geval het verkeer vraagt om te stoppen, en niet zoals een bevoegd verkeersregelaar/agent het verkeer kan verplichten om te stoppen (met een juridische consequentie bij het niet nakomen)