RWS heeft bij het IM geen opsporingsbevoegdheden zoals de politie die heeft. In de planning staat dat alle wegbeheerders taken gaan overnemen mbt verkeer. OGS lijkt daarbij niet noodzakelijk, zie ook richtlijnen voor OGS op IM...
http://www.incidentmanagement.nl). Hoe minder lampjes hoe beter de doorstroming.
De taken die zij 'overneemt' zijn beveiliging, rijbaan vrijmaken, informeren (richting alle IM-partners), assistentie naar weggebruiker (denk aan: foto's maken van ongeval, schadeformulier invullen e.d.).
Als de partijen onderling zodanige onenigheid vertonen danwel als er een betrokkene met een exotisch kenteken bij betrokken is (Afrikaans, Pools etc.) dan kan de hulp van de politie worden ingeroepen ter ondersteuning. Deze zal in praktijk de weggebruikers naar de 1e veilige haven dirigeren en daar eea weer aan de wegbeheerder overdragen.
Naast RWS (Weginspecteurs) zullen in de komst ook de kantonniers van de Provincie en Gemeenten deze taken moeten gaan verzorgen, in ieder geval daar waar IM van toepassing is aangevuld met de lokale afspraken met de regiopolitie, welke ook bij ongevallen steeds vaker 'thuis blijft'.
Bij de weggebruikers moet de trent 'wachten op de politie' in ieder geval nog goed doordringen...