Voorbehouden handelingen & Rode Kruis

Auteur Topic: Voorbehouden handelingen & Rode Kruis  (gelezen 28926 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #40 Gepost op: 27 november 2003, 19:34:18
Tsja, het is al geroepen !  :o
de 24ste druk....  Ik houd persoonlijk mijn hart vast bij de volgende lichtingen met "ehbo-ers"

Ze mogen dan wel hun examen hebben gehaald maar zullen bij een calamiteit met de handen over elkaar moeten staan (m.u.v. reanimeren) Ze kunnen even heel zwart wit nog geen snelverband aanleggen.  ???
Ik ben het eens met de stelling over het begin/ eind van de keten (24ste druk)
Deze discussie hoort niet in deze thread thuis....

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 27 november 2003, 22:19:44
Hallo,

Ik denk dat de discussie aan het afdwalen is. Deze discussie is in gang gezet om te kijken hoe het NRK omgaatmet hun personeel en daaraan gerelateerd de voorbehouden handelingen. Dus niet om het niveau van een NRK medewerker.

Pedro

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 28 november 2003, 23:23:04
Het is mij nog een beetje onduidelijk of het Hoofdbureau van het Rode Kruis inmiddels de ideeen in reele voorstellen/besluiten heeft omgezet. Zoals gebruikelijk gaat het weer veel via via voor het werkveld er iets van mag vernemen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #43 Gepost op: 6 december 2003, 17:34:56
Effe kort,

een verpleegkundige is niet zelfstandig bevoegd voor het uitvoeren van een voorbehouden handeling, maar is wel bevoegd als deze door een zelfstandig bevoegde (lees arts, verloskundige of tandarts; deze laatste twee voor sommige voorbehouden handelingen) bevoegd gemaakt wordt (opdracht krijgt) en zich bekwaamd heeft (maw scholing gehad heeft voor die handeling) en zichzelf bekwaam acht voor die handeling.

Een ambulanceverpleegkundige krijgt zijn uitvoeringsopdracht (bevoegdheid) door het volgen van het landelijke ambulance protocol waarvoor de medisch leider van die RAV de zelfstandig bevoegde is. Op een ziekenhuisafdeling liggen deze uitvoeringsopdrachten vast òf in protocollen òf krijgen verpleegkundige deze direct via de arts.

De oplossing voor het hele probleem waar deze discussie over gaat is volgens mij de opdracht door een zelfstandig bevoegde.
Namelijk, de verpleegkundige moet bekwaam zijn en door de opdracht is deze bevoegd. (Niet bekwaam is ook niet bevoegd!!)

De praktische oplossing is dan ook het aanstellen van òf een landelijke zelfstandig bevoegde òf een bevoegde op afdelingsniveau.

Als een RK afdelingsarts mij, als verpleegkundige, een opdracht geeft voor het inbrengen van een venflon, en ik heb daar scholing in gehad en acht mij daarin bekwaam dan doe ik dit dus eigenlijk onder de verantwoordelijkheid van die arts.

Is er dan nog een vuiltje aan de lucht?!
Ik denk het niet. Of het bestuur moet natuurlijk hier niet achter staan, maar verder denk ik dat het geen probleem moet zijn.

Groente,

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 9 december 2003, 00:39:34
Bij het Rode Kruis in Zandvoort is  een arts aan de afdeling verbonden die als zelfstandig bevoegde de verpleegkundigen die bekwaam zijn juridische rugdekking geeft.
De verpleegkundigen voeren dus de handelingen waartoe zij bekwaam zijn uit , onder de verantwoordelijkheid van de afdelingsarts, volgens het Landelijk Protocol Ambulancezorg dat door de afdeling/verpleegkundigen wordt gehanteerd in de hulpverlening. Onduidelijk is of het Hoofdbureau van het Rode Kruis hier -in de toekomst- mee instemt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #45 Gepost op: 13 december 2003, 13:29:14
Kijk, makkelijk toch ;). Waarom zou het het landelijke bureau daar eigenlijk mee in moeten stemmen. Zij zijn toch niet verantwoordelijk voor de hulpverlening door de plegen?
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

N.W.N. Ewoud

• Gast
Reactie #46 Gepost op: 15 december 2003, 10:06:18
Mag iemand in een noodsituatie een voorbehouden handeling verrichten?
Iedereen wordt geacht in noodsituaties hulp te verlenen ‘naar beste weten en
kunnen’. Er is sprake van handelen in noodsituaties als plotselinge geneeskundige
hulp dringend noodzakelijk is en die niet tijdig van een bevoegde is te verkrijgen.
Bijvoorbeeld ingrijpen als iemand dreigt te stikken. In zo'n situatie dient iedereen
naar beste weten en kunnen te handelen, ook als niet aan de voorwaarden van de
Wet BIG is voldaan. De Wet BIG is alleen van toepassing op het handelen van
beroepsbeoefenaren ‘buiten noodzaak’, dus als er geen sprake is van een noodsituatie.
De ambulance-verpleegkundigen nemen wat dit betreft een speciale positie in. Op
de ambulance is in de regel geen arts aanwezig en is het vooral de verpleegkundige
die bepaalt of en zo ja welke voorbehouden handeling moet worden uitgevoerd. In
de bevoegdheidsregeling in de Wet BIG is de indicatiestelling echter voorbehouden
aan artsen. Op de ambulance wordt dit probleem grotendeels ondervangen door te
werken met protocollen, die in nauw overleg met de artsen in de regio zijn
opgesteld. Aan de hand van dergelijke protocollen stellen de ambulance-verpleeg-
16
kundigen vast welke handelingen vereist zijn. De in een dergelijk protocol
opgenomen algemene opdracht hoe in voorkomende situaties te handelen, mag
worden beschouwd als een opdracht van een arts. In alle andere gevallen gaat de
wetgever ervan uit dat er sprake is van handelen in noodsituaties.

Bron:http://www.bigregister.nl/pdf/ondervbh.pdf

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 15 december 2003, 12:54:16
Mag iemand in een noodsituatie een voorbehouden handeling verrichten?
.....
Als je even de moeite had genomen om terug te lezen, dan had je gezien dat dit al gepost en dus bekend was.

N.W.N. Ewoud

• Gast
Reactie #48 Gepost op: 15 december 2003, 21:36:36
zo rustig maar  :o

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #49 Gepost op: 15 december 2003, 23:59:16
Als je even de moeite had genomen om terug te lezen, dan had je gezien dat dit al gepost en dus bekend was.
Zoals Ewoud al laat weten: dat kan ook rustiger! Plaats in zo'n geval even een smiley, dat haalt de scherpe kantjes van de posting af!  :)