Voorbehouden handelingen & Rode Kruis

Auteur Topic: Voorbehouden handelingen & Rode Kruis  (gelezen 29120 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Robert

• Gast
Reactie #60 Gepost op: 4 januari 2004, 13:25:51
Peter, ik ben het eens met je opmerking dat je iemand ter verantwoording kan roepen. Echter zoals jij in een eerder bericht schrijft is de claimcultuur in de VS niet te prefereren. Welnu, als je steeds meer tijd, energie en dus ook geld kwijt bent aan claims zal dit het effect hebben dat de professional het wel uit zijn hoofd laat om ongevraagd en niet gedekt door een organisatie om hulp te beiden. Deze kans dreigt. Gelukkig is het nog niet zover. Ik deel alleen een heel vervelende kwestie.

Wellicht moet via de media meer aandacht worden geschonken aan hulpverlening en wat daarbij allemaal fout kan gaan. We zien alleen bij 112 het plaatje maar niet de afloop.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 4 januari 2004, 13:52:08
Een goede voorlichting is zeker nodig.. Want de klok horen luiden dat hoort iedereen wel. nu de klepel nog ?

Dutchy_medic

• Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #62 Gepost op: 26 maart 2004, 17:10:50
Beste allemaal,

Al sinds enkele jaren ben ik als (IC)verpleegkundige vrijwillig werkzaam bij het Rode Kruis. Ook ik ben meer dan éénmaal tegen de bureaucratie van Den Haag aangelopen. Blijkbaar is het begrip conflict van plichten en gewetensnood bij het Rode Kruis niet bekend.

Als verpleegkundige zijn er een aantal levensreddende handelingen die ik wel en de gemiddelde EHBO-er niet kan/mag uitvoeren. De afdelingsleiding heeft besloten dat ik deze handelingen dan maar op eigen titel moet uitvoeren. Welnu, ik heb hier geen moeite mee. Ik sta 100% achter alle handelingen die ik uitvoer en weet zelf heel goed wat ik doe. De 'bescherming' van Den Haag vind ik dan ook zwaar overtrokken.

Ik had trouwens een leuke vraag voor de leiding bij ons:

"Ik voer een levensreddende handeling uit die volgens jullie niet mag. Als het slachtoffer komt te overlijden ben ik aansprakelijk als er iets mis gegaan is. Stel nu voor dat het slachtoffer door die handeling overleeft.
Staat dan in de krant dat ik als verpleegkundige op eigen titel handelde, of ben ik dan opeens een gewaardeerd Rode Kruis hulpverlener?" Ik persoonlijk denk het laatste.

Groetjes,

Danny
Verpleegkundige TNCC/IC
Docent EHBO/BLS/AED
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.

Pieter v

• Gast
Reactie #63 Gepost op: 7 april 2004, 16:52:58
Hoe vindt u deze dan.
De "gewone"EHBO-er mag geen zuurstof toedienen.
Maar de EHBDO-er mag dat wel doen.
Is zuurstof dan geen medizijn meer omdat het gegeven wordt door een EHBO-er bij het duiken???

Een beetje vreemd. ???

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #64 Gepost op: 7 april 2004, 16:58:17
Pieter v,

Het lijkt me handig eerst de discussie te lezen voordat je een vraag stelt die allang beantwoord is....

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #65 Gepost op: 3 augustus 2006, 22:26:06
Even ter aanvulling op Robert,

Medisch Handelen is geen juridische term.. Voorbehouden handelingen wel...
De voorbehoudelingen staan al eerder beschreven..

In acute noodgevallen mag iedereen voorbehouden handelingen doen. Daar moet je terrecht je dan wel over verantwoorden. zoals Robert schrijft..
In heel de U.S. en Europe is nog niemand veroordeeld voor het uitvoeren van een voorbehouden handeling tijdens een noodsituatie..
In Nederland zaten in september 2003 3 mensen in bak, voor het niet verlenen van eerste hulp.

Elke organisatie is zelf verantwoordelijk welk beleid zich onder haar naam laat uitvoeren. Dus ook het Rode Kruis mag haar eigen beleid vast stellen.

Wel is het zo, dat in alle lagen van de hulpverleningsketen er zogenaamde sleutelfiguren zitten die de klok hebben horen luiden en de klepel nog niet gezocht hebben..
Zo worden nog steeds (zie de diverse discussies op o.a. dit forum) allerlei zaken onder zogenaamd medisch handelen geschoven of voorbehouden handeling genoemd. Die daar niet onder vallen.
Zie de discussie over Zuurstof eerste hulp, Tot nog niet zo lang geleden de AED, Ballonbeademing, maar ook het aanleggen van nekkragen en immobilisatietechnieken of een spalk aanleggen worden vaak als "medische handelingen of voorbehouden handelingen" genoemd...

Men is in Nederland erg bang voor Amerikaanse toestanden. Maar dat dat volkomen onterrecht is mag wel blijken uit het feit dat in de U.S. barmhartige samaritaan wet kent..

Hoe kijkt de rechter er dan tegenaan dat je aangeeft uit te gaan van een noodsituatie terwijl je de venflons bij je hebt in je tas als je naar de inzet gaat. Is dat niet een vorm van met voorbedachte rade...
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #66 Gepost op: 6 augustus 2006, 20:45:15
Hoe kijkt de rechter er dan tegenaan dat je aangeeft uit te gaan van een noodsituatie terwijl je de venflons bij je hebt in je tas als je naar de inzet gaat. Is dat niet een vorm van met voorbedachte rade...
Dat moet je de rechter vragen, maar het uitgangspunt blijft een dringende noodzaak in combinatie met een hulpverlener die bekwaam is om de betreffende voorbehouden handeling uit te voeren. Het feit dat je venflons bij je hebt omdat je daar in noodgevallen een leven mee kan redden is niet strafbaar. Op grond van de opiumwet mag je zonder medisch voorschrift formeel geen opiaten bij je hebben.

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #67 Gepost op: 15 augustus 2006, 17:47:23
Even ter aanvulling op Robert,

Medisch Handelen is geen juridische term.. Voorbehouden handelingen wel...
De voorbehoudelingen staan al eerder beschreven..

In acute noodgevallen mag iedereen voorbehouden handelingen doen. Daar moet je terrecht je dan wel over verantwoorden. zoals Robert schrijft..
In heel de U.S. en Europe is nog niemand veroordeeld voor het uitvoeren van een voorbehouden handeling tijdens een noodsituatie..
In Nederland zaten in september 2003 3 mensen in bak, voor het niet verlenen van eerste hulp.

Elke organisatie is zelf verantwoordelijk welk beleid zich onder haar naam laat uitvoeren. Dus ook het Rode Kruis mag haar eigen beleid vast stellen.

Wel is het zo, dat in alle lagen van de hulpverleningsketen er zogenaamde sleutelfiguren zitten die de klok hebben horen luiden en de klepel nog niet gezocht hebben..
Zo worden nog steeds (zie de diverse discussies op o.a. dit forum) allerlei zaken onder zogenaamd medisch handelen geschoven of voorbehouden handeling genoemd. Die daar niet onder vallen.
Zie de discussie over Zuurstof eerste hulp, Tot nog niet zo lang geleden de AED, Ballonbeademing, maar ook het aanleggen van nekkragen en immobilisatietechnieken of een spalk aanleggen worden vaak als "medische handelingen of voorbehouden handelingen" genoemd...

Men is in Nederland erg bang voor Amerikaanse toestanden. Maar dat dat volkomen onterrecht is mag wel blijken uit het feit dat in de U.S. barmhartige samaritaan wet kent..

Je hebt gelijk voor wat betreft de voorbehouden handelingen. De door jou genoemde handelingen vallen daar niet onder. Maar ze vallen wel onder risicovolle handelingen. Het is dus noodzaak de scholing en protocolisering zo goed mogelijk te regelen.
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #68 Gepost op: 4 september 2006, 10:49:54
Als je verpleegkundige bent mag je in je -vrijetijd- tijdens je vrijwilligers werk geen voorbehouden handelingen verichten omdat je op dat moment niet bent geautoriseerd. Je mag de BIG handelingen alleen op je werkplek uitvoeren en zelfs nieteens in een andere instelling. Dat klinkt een beetje lastig gezien de uitzendkrachten en in principe moeten die inderdaad in elke instelling die ze komen opnieuw geautoriseerd worden. Ik weet niet hoe dat in de praktijk verloopt. Dat houd inderdaad ook in dat als je als verpleegkundige/verzorgende IG gaat solliciteren in een andere instelling dat je weer geautoriseerd moet worden in je BIG handelingen.

EHBO, EHBDO weet ik wat er allemaal is. Het staat niet in de BIG beschreven en dus mogen ze niet met zuurstof rondlopen.  :-X

Natuurlijk moet je wel eerste hulpverlenen aan de gene die dat nodig hebben. Maar eerste hulp heeft weinig tot niets te maken met verpleegtechnische handelingen.

Zaken en prive gescheiden houden toch ?  ::)

Hoop dat ik niet teveel mensen tegen het verkeerde been heb geschopt  :-[

Groetjes Joost.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #69 Gepost op: 4 september 2006, 13:17:41
Als je verpleegkundige bent mag je in je -vrijetijd- tijdens je vrijwilligers werk geen voorbehouden handelingen verichten omdat je op dat moment niet bent geautoriseerd. Je mag de BIG handelingen alleen op je werkplek uitvoeren en zelfs nieteens in een andere instelling. Dat klinkt een beetje lastig gezien de uitzendkrachten en in principe moeten die inderdaad in elke instelling die ze komen opnieuw geautoriseerd worden. Ik weet niet hoe dat in de praktijk verloopt. Dat houd inderdaad ook in dat als je als verpleegkundige/verzorgende IG gaat solliciteren in een andere instelling dat je weer geautoriseerd moet worden in je BIG handelingen.

EHBO, EHBDO weet ik wat er allemaal is. Het staat niet in de BIG beschreven en dus mogen ze niet met zuurstof rondlopen.  :-X

Natuurlijk moet je wel eerste hulpverlenen aan de gene die dat nodig hebben. Maar eerste hulp heeft weinig tot niets te maken met verpleegtechnische handelingen.

Zaken en prive gescheiden houden toch ?  ::)

Hoop dat ik niet teveel mensen tegen het verkeerde been heb geschopt  :-[

Groetjes Joost.

Volgens mij zijn jullie het wel met elkaar eens hoor.
Voorbehouden handelingen mogen 'in geval van noodzaak' uitgevoerd worden door een ieder, dus ook door de vplk in zijn/haar vrije tijd.
(of beter gezegd, het uitvoeren van die handelingen onder die omstandigheden is in de wet BIG niet strafbaar gesteld)
Handelingen die kunnen wachten mogen niet beroepsmatig door een 'bekwame' uitgevoerd worden zonder opdracht van een 'bevoegde'. (er is geen noodzaak)

Voor wat betreft de discussie over zuurstof, ook hier geldt dat bij noodzaak (bijvoorbeeld duikongeval) iedereen zuurstof mag toedienen.
De duikongevallenkoffer zal ik echter niet gebruiken bij een copd patient met matige dyspneu
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources