Als je verpleegkundige bent mag je in je -vrijetijd- tijdens je vrijwilligers werk geen voorbehouden handelingen verichten omdat je op dat moment niet bent geautoriseerd. Je mag de BIG handelingen alleen op je werkplek uitvoeren en zelfs nieteens in een andere instelling. Dat klinkt een beetje lastig gezien de uitzendkrachten en in principe moeten die inderdaad in elke instelling die ze komen opnieuw geautoriseerd worden. Ik weet niet hoe dat in de praktijk verloopt. Dat houd inderdaad ook in dat als je als verpleegkundige/verzorgende IG gaat solliciteren in een andere instelling dat je weer geautoriseerd moet worden in je BIG handelingen.
EHBO, EHBDO weet ik wat er allemaal is. Het staat niet in de BIG beschreven en dus mogen ze niet met zuurstof rondlopen.
Natuurlijk moet je wel eerste hulpverlenen aan de gene die dat nodig hebben. Maar eerste hulp heeft weinig tot niets te maken met verpleegtechnische handelingen.
Zaken en prive gescheiden houden toch ?
Hoop dat ik niet teveel mensen tegen het verkeerde been heb geschopt
Groetjes Joost.
Volgens mij zijn jullie het wel met elkaar eens hoor.
Voorbehouden handelingen mogen 'in geval van noodzaak' uitgevoerd worden door een ieder, dus ook door de vplk in zijn/haar vrije tijd.
(of beter gezegd, het uitvoeren van die handelingen onder die omstandigheden is in de wet BIG niet strafbaar gesteld)
Handelingen die kunnen wachten mogen niet beroepsmatig door een 'bekwame' uitgevoerd worden zonder opdracht van een 'bevoegde'. (er is geen noodzaak)
Voor wat betreft de discussie over zuurstof, ook hier geldt dat bij noodzaak (bijvoorbeeld duikongeval) iedereen zuurstof mag toedienen.
De duikongevallenkoffer zal ik echter niet gebruiken bij een copd patient met matige dyspneu