Voorbehouden handelingen & Rode Kruis

Auteur Topic: Voorbehouden handelingen & Rode Kruis  (gelezen 29122 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #70 Gepost op: 4 september 2006, 14:41:32
Het klopt inderdaad dat een onbevoegde in opdracht van een bevoegde een handeling mag uitvoeren. Maar hoevaak zal dat voorkomen ? Bij de meeste evenementen zijn geen artsen aanwezig. Indien er wel een arts aanwezig is of een ander bevoegde zullen die de nodige handelingen meestal denk ik zelf wel uitvoeren.

Dan de o2. In geval van noodzaak mag niet iedereen o2 geven. Anders is de wet BIG ook voor Jan met de korte achternaam in werking getreden. EHBO, EHBDO staan daar niet in genoemd.

EHBO met o2, naalden, tubes, weet ik niet wat allemaal heeft gewoon niets meer met EHBO te maken. Het is zoizo al vreemd dat bepaalde EHBOers die rommel allemaal opzak hebben. Als ze dan zo graag die trucjes willen leren en willen gebruiken moeten ze maar naar school om verpleegkundige of wat dan ook te studeren. Dan mag je het wel  ;). Wil je dat niet dan moet je je gewoon als een EHBOer gaan gedragen en niet iets willen gaan lijken wat je niet bent. Ik denk dat de mensheid daar veel meer mee is geholpen.

Tot slot ; die regel/wetgeving is er niet voor niets en neem die ook in acht.

Met vriendelijke groeten
Joost.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #71 Gepost op: 4 september 2006, 15:20:45
Dan de o2. In geval van noodzaak mag niet iedereen o2 geven. Anders is de wet BIG ook voor Jan met de korte achternaam in werking getreden. EHBO, EHBDO staan daar niet in genoemd.

Joost,

1. Het toedienen van zuurstof is niet genoemd als voorbehouden handeling.
2. De wet BIG stelt alleen het uitvoeren van voorbehouden handelingen door niet bevoegden/bekwamen strafbaar wanneer dit beroepsmatig en buiten noodzaak gebeurt. Wanneer ik als duikinstructeur bij een duikongeval zuurstof geef dan is dat om die reden dus niet strafbaar op grond van de wet BIG (er is immers wel noodzaak en bovendien het is niet beroepsmatig) zie artikel 35 lid1 van de wet BIG

Verder ben ik het wel met je eens hoor.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #72 Gepost op: 4 september 2006, 17:50:38
Medisch-Verpleegkundige Protocollen

Kwaliteit en wetgeving
De Wet BIG is een kwaliteitswet.
Dat wil zeggen dat de overheid zich bemoeit met kwaliteit door wet en regelgeving.
Het doel hiervan is enerzijds de kwaliteit van de beroepsuitoefening te bevorderen en te bewaken en anderzijds de cliënt te beschermen tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen

Voorbehouden Handelingen

De bevoegdheidsregeling Voorbehouden Handelingen heeft betrekking op alle beroepsbeoefenaren in de individuele gezondheidszorg. Zij die niet beroepsmatig Voorbehouden Handelingen uitvoeren, zoals cliënten, ouders en familieleden, vallen niet onder de wet BIG

Het uitgangspunt van de wet BIG is dan ook dat in principe iedereen handelingen op het gebied van de individuele gezondheidszorg mag uitvoeren, mits men aan de gestelde voorwaarden voldoet.

De regeling Voorbehouden Handelingen kent drie categorieën bevoegdheden:

- Bevoegd tot de indicatiestelling van de Voorbehouden Handeling en de uitvoering hiervan, de arts;

- Bevoegd tot het functioneel zelfstandig verrichten van de Voorbehouden Handeling in opdracht van de eerstgenoemde bevoegde, de verpleegkundige;

- Bevoegd tot het verrichten van de handeling in opdracht, onder toezicht en met aanwijzing van de eerstgenoemde bevoegde.

De handelingen waarvoor protocollen van toepassing zijn.

Om vorm te geven aan de Wet BIG kunnen verschillende protocollen zijn ontwikkeld.
1.  Protocollen die betrekking hebben op Voorbehouden Handelingen
2.  Protocollen die betrekking hebben op Risicovolle Handelingen
3.  Protocollen die betrekking hebben op Overige Handelingen

1. De Voorbehouden Handelingen
- injecteren

- katheteriseren van de blaas bij mannen

- katheteriseren van de blaas bij vrouwen

- inbrengen van een Gastrostomie-katheter

- inbrengen van een neus/maagsonde

- inbrengen van een supra-pubische-katheter

2. De Risicovolle Handelingen

Deze handelingen worden in principe op dezelfde wijze benaderd als de Voorbehouden Handelingen.Het betreft de volgende handelingen:

- het verstrekken van medicijnen via een vernevelaar

- het toedienen van zuurstof in acute situaties

- het toedienen van zuurstof permanent

- het verzorgen van een tracheotomie-wond

- het geven van sondevoeding in bulk

- het geven van sondevoeding via voedingspomp

- het toedienen van klysma’s en / of rectioles

- het manueel verwijderen van faeces

- uitzuigen van slijm in keel- en mondgebied

3. De Overige Handelingen

Deze worden hier niet nader omschreven omdat deze handelingen betrekking kunnen hebben op een veel omvattend arsenaal van verzorgende handelingen.

Het arsenaal van de Overige Handelingen (waaronder het op voorschrift verstrekken van orale medicatie) valt wel onder de Wet BIG, namelijk onder de noemer van het zorgvuldig handelen.

In deze voorkomende gevallen kan men binnen een voorziening zelf een protocol opstellen.

Ik presenteer u de wet BIG. Zuurstof staat beschreven bij de risicovolle handelingen die zoals je kan lezen op dezelfde wijze wordt benaderd als de voorbehouden handelingen.  ;)

Met vriendelijke groeten
Joost.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #73 Gepost op: 4 september 2006, 19:17:27
Joost, een protocol is geen wet en niets is strafbaar totdat het als zodanig in de wet bepaald is.
Kijk even in de Wet BIG op bijvoorbeeld www.wetten.nl en je zult zien dat het woord zuurstof niet eens in de wet voorkomt ... ;)
Maar dan nog, al zou het er in staan, dan nog steeds geldt dat het niet strafbaar is volgens de wet BIG bij noodzaak en/of niet beroepsmatig handelen. Lees het betreffende artikel svp even.

en lees je eigen geciteerde tekst even: "Zij die niet beroepsmatig Voorbehouden Handelingen uitvoeren, zoals cliënten, ouders en familieleden, vallen niet onder de wet BIG"  ;)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #74 Gepost op: 4 september 2006, 21:40:00
Dat zijn de protocollen met betrekking tot de wet BIG en dus een wet. Ik heb op je link gekeken en het komt bij mij over als een huis en tuin wetboek. Zo miste ik een aantal zaken over de indeling van de wet BIG. Zuurstof toedienen behoord tot de risicovolle handelingen die op dezelfde wijze benaderd dient te worden als een voorbehouden handeling. Ik kan die zin niet anders lezen.

"Zij die niet beroepsmatig Voorbehouden Handelingen uitvoeren, zoals cliënten, ouders en familieleden, vallen niet onder de wet BIG"

Dat kan ik verklaren. Clienten wordt mee bedoeld bijvoorbeeld een diabeet die zichzelf insuline spuit. Ouders en familieleden vallen onder matelzorg. Die voeren een voorbehouden handeling uit voor hun gehandycapte kind of hun zieke moeder en doen dat in opdracht van de huisarts en hebben een cursus gevolgd. Maar mogen alleen bij hun familielid die handeling uitvoeren. Dus ook geen excuus voor een EHBOer om aan voorbehouden handelingen te beginnen.
In mijn praktijk opleidingsboek staat zuurstof toedienen op nummer 1 van de voorbehouden verpleegtechnische handelingen onder deelkwalificatie 304 verplegende ellementen.

Mag ik vragen in wiens opdracht je zuurstof toediend ?

Met vriendelijke groeten Joost.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 4 september 2006, 21:44:13
Even off-topic hoor. Maar heeft een VIGger eigenlijk wel een BIG registratie? Op www.bigregister.nl kan ik hier niets over vinden.

Als dat niet zo is zouden ze het puntje zuurstof ook uit jouw boek 304 moeten schrappen.  ;)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 4 september 2006, 22:36:54
Dat zijn de protocollen met betrekking tot de wet BIG en dus een wet. Ik heb op je link gekeken en het komt bij mij over als een huis en tuin wetboek. Zo miste ik een aantal zaken over de indeling van de wet BIG. Zuurstof toedienen behoord tot de risicovolle handelingen die op dezelfde wijze benaderd dient te worden als een voorbehouden handeling. Ik kan die zin niet anders lezen.

"Zij die niet beroepsmatig Voorbehouden Handelingen uitvoeren, zoals cliënten, ouders en familieleden, vallen niet onder de wet BIG"

Dat kan ik verklaren. Clienten wordt mee bedoeld bijvoorbeeld een diabeet die zichzelf insuline spuit. Ouders en familieleden vallen onder matelzorg. Die voeren een voorbehouden handeling uit voor hun gehandycapte kind of hun zieke moeder en doen dat in opdracht van de huisarts en hebben een cursus gevolgd. Maar mogen alleen bij hun familielid die handeling uitvoeren. Dus ook geen excuus voor een EHBOer om aan voorbehouden handelingen te beginnen.
In mijn praktijk opleidingsboek staat zuurstof toedienen op nummer 1 van de voorbehouden verpleegtechnische handelingen onder deelkwalificatie 304 verplegende ellementen.

Mag ik vragen in wiens opdracht je zuurstof toediend ?

Met vriendelijke groeten Joost.

Beste Joost,

(Het bekende klok en klepel verhaal en sprookjes..) Dit geld ook voor sommige lesstof schrijvers.  Sommige lesstof schrijvers hebben Instellingsvoorbehouden handelingen, wettelijk voorbehouden handelingen genoemd en dat lijdt tot veel verwarringen.
Gelukkig is
Zuurstof toedienen is geen wettelijk voorbehouden handeling conform de wet BIG en wet WOG..  In sommige instellingen hebben eigen voorbehouden handelingen, zogenaamde Instellingsvoorbehouden handelingen..

Er zijn op dit forum al diverse verhandelingen over geschreven..

Zuurstof toedienen kan door eerste hulpverleners geleerd worden. Het DAN europe leert dit aan eerste hulpverleners, strandwachten duikers, en diverse reddingsteam.

Een telefoontje naar het ministerie en naar de inspectie helpt je zo uit de droom.  De inspectie vind wel dat je aantoonbaar bekwaam zou moeten zijn en gecertificeerd moet zijn.  DAN Europe.

Dat heeft te maken naar met de risico's die een zuurstof cilinder opzich zelf in houdt. Dus dat je in een bepaalde mate deskundig moet zijn in handelen van de aparatuur..  
Er zijn geen contra-indicaties buiten het ziekenhuis voor Medicinale Zuurstof.. Dat geld ook voor de zogenaamde astma patienten. Dit soort sprookjes blijven hellaas hardnekkig bestaan..

Lees dit forum eens goed..

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #77 Gepost op: 4 september 2006, 23:16:49
Een verzorgende IG staan BIG geregistreerd. Het staat inderdaad niet in de wet beschreven omdat verzorgende IG geen beschermde titel is in tegenstelling tot een verpleegkundige. Toen ik mezelf voorstelde heb ik al wat erover verteld. Maar ben de berorerdste niet dus zal het nog een keer doen.  ;D

IG betekent Individuele Gezondheidszorg. Dat houd bijna alle verpleegtechnische handelingen in. Ook het o zo discutabele puntje zuurstof. Dat zit allemaal onder deelkwalificatie niv.3 verzorgende IG 304 verplegende ellementen. Ben je een verzorgende of een verzorgende AG, die mogen die handelingen dan weer niet uitvoeren. Maar die kunnen het IG deel zo halen bij de plaatselijke ROC indien relevant op de werkplek. Ik weet dat als je bijvoorbeeld werkzaam bent als kraamverzorgende in de kraamzorg die het niet hebben. Maar als je het zou willen geeft de werkgever je de ruimte om het te halen.

m.v.g.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #78 Gepost op: 5 september 2006, 08:08:01
Dat zijn de protocollen met betrekking tot de wet BIG en dus een wet....

Dat kan ik verklaren. Clienten wordt mee bedoeld bijvoorbeeld een diabeet die zichzelf insuline spuit. Ouders en familieleden vallen onder matelzorg. .....

Joost het spijt me maar ik kan niet anders concluderen dat je blind je eenmaal ingenomen standpunt volgt en daarbij de standpunten en bewijzen zoals wetsteksten die je ongelijk aantonen negeert.
Je zoekt alleen de argumenten die jouw mening zouden kunnen ondersteunen enje bent blind voor zaken die het omgekeerde doen.
Ik verwijt dat niet hoor en het is ook zeker niet denigrerend bedoeld , maar het is wel jammer omdat je op deze manier geen goede inhoudelijke discussie kunt voeren. verder schept het bij andere lezers (vaak studenten) die niet thuis zijn in de juridische achtergronden verwarring over wat nu wanneer mag en wat niet.

Probeer het onderscheid te zien tussen meningen en feiten, tussen leerboeken en wetsteksten, tussen "niet wenselijk" en "wettelijk verboden" en tussen wettelijke regels en bedrijfs/instituutregels. Ik weet zeker dat wanneer je er eens op je gemakje voor gaat zitten, je tot de conclusie komt dat het toch iets anders in elkaar zit als dat je nu denkt.

Jacques

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #79 Gepost op: 5 september 2006, 08:13:54
Een verzorgende IG staan BIG geregistreerd. Het staat inderdaad niet in de wet beschreven omdat verzorgende IG geen beschermde titel is in tegenstelling tot een verpleegkundige.

Joost, de opleidingstitel verzorgende IG is inmiddels al bijna 7 jaar een beschermde titel. (en terecht)

Op 1 december 1999 trad het "Besluit verzorgende in de individuele gezondheidszorg" in werking. Dit besluit regelt de opleiding, de deskundigheid en de titel van de Verzorgende IG. Met dit besluit werd het nieuwe beroep Verzorgende IG onder de werking gebracht van de Wet BIG (artikel 34). Alleen personen die in het bezit zijn van het diploma VIG mogen de opleidingstitel voeren.

Artikel 1 van het besluit zegt:
Het recht tot het voeren van de titel van verzorgende individuele gezondheidszorg is voorbehouden aan degene aan wie het diploma is uitgereikt waaruit blijkt dat betrokkene met goed gevolg het afsluitende examen heeft afgelegd van de opleiding tot verzorgende die is opgenomen in het Centraal register beroepsopleidingen, bedoeld in artikel 6.4.1 van de Wet educatie en beroepsonderwijs, waarvan de deelkwalificatie verplegende elementen onderdeel heeft uitgemaakt.

De complete tekst van het besluit kun je vinden op http://wetten.overheid.nl door te zoeken op titel naar "Besluit verzorgende in de individuele gezondheidszorg "

Voor de aankondiging door de rijksvoorlichtingsdienst:
http://www.minvws.nl/persberichten/meva/besluit__verzorgende_individuele_gezondheidszorg.asp