Die discussie over recht door meters hoge golven (en daarbij loskomen) heb ik ook al gevoerd met de trainers.
Voor de beeldvorming is het een drama. Met iemand achterop is het een drama.
Maaaaaaar qua techniek is het helemaal top en de machine heeft er ook niets onder te lijden.
Ik heb nou al 2 zomers er mee getest op slecht weer dagen.
Ok even voor de duidelijkheid, hier in NL hebben we niet echt noemenswaardige golven die je niet zou kunnen ontwijken. Dit komt mede door de muien en banken. Hierdoor is er altijd wel een plekje om links of rechts te gaan.
Maar stel je eens voor, je hebt een golf die er aan komt. Jij bent op zoek naar je slachtoffer. Vanaf de toren op de kant was hij zichtbaar. Op strand niveau al bijna niet meer door de golfslag en op de scooter in de dalen achter de golven al helemaal niet meer. Dan moet je gebruik maken van de hoogte van de golven.
Je kan dan met sliding turns om de golven heen, het gevolg is dat je zo druk bezig ben met keren de hele tijd, dat je totaal het overzicht kwijt bent waar je heen moet. Dan nog niet te hebben over het materiaal waar je over heen of tegen aan kan varen wat er drijft.
Op het moment van weggaan bepaal je een plek waar de golven bijna niet breken. (er van uit gaan dat er geen betere plek is.) Vervolgens time je de golf, en een paar seconden voor dat de golf begint te breken kan je kiezen, of er overheen "dobberen" of met vaart.
Gevaar:
Dobberen of ook wel stilliggen geeft als probleem dat als de golf wel breekt, jij onderste boven ligt.
Met vaart er overheen: geeft als probleem dat je te ver, te hard, op de volgende golf klapt.
Er is een middenweg. Als de golf bijna begint te pieken, geef je vol gas. De scooter krijgt meer verticale als horizontale beweging. Vervolgens trek je het naar je borst en met je achterste been druk je de scooter weg. De scooter land keurig met de sled of de kont eerst en je ligt vrijwel direct weer stil. Het grootste voordeel is, dat door de hoogte je overzicht hebt, het meteen weer stilliggen en je hoeft niet links rechts links rechts etc.
Bijna elke golf is te pakken, hoewel het wel zo is, hoe hoger de golf en dieper het dal je best even zo'n onderbuik kriebel krijgt van ooooooooo jeeeeeeeeee.
Nogmaals voor de beeldvorming is het drama, maar het gaat er om, om snel bij het incident te zijn zonder jezelf of het slachtoffer er mee in gevaar te brengen. omdat je elke keer zulke hoogte hebt, kan je hem steeds compleet in het zicht houden. Uiteraard word het lastiger als de persoon zelf in de branding ligt, want dan moet je oppassen dat je niet te dicht in de buurt komt. Geen geruststellend idee als er een scooter 1m loskomt naast je hoofd.
dit kan er gebeuren met dobberen (en de timing is off):
Dit resultaat heb je als je er een beetje kracht achter zet:
Dit kan je dus ook alleen maar door goed te oefenen. Op de RWC/PWC varen is net als motorcross. Net zo instabiel en net zo ruw in slecht condities. Je kan er op gaan varen alsof je met een snelle motorfiets op een circuit rijd, maar dan zal je er heel snel afliggen.