Reddingboten onderling gebruiken bij ons kanaal 00 van de marifoon (KNRM kanaal), De kustwacht kan ook schakelen overal naar dubbel 00
Bij een echte SAR inzet met meerdere eenheden gebruiken zullen we uitwijken naar 67 of welk ander kanaal op initiatief van de kustwacht of OSC.
VHF 16 is gebruiken we alleen om Noodoproepen te ontvangen, Kustwacht c.q Den Helder Rescue aan te roepen voor een kort bericht. Siteraps horen niet over VHF 16 die niet relevant zijn voor andere eenheden. We proberen spaarzaam met VHF 16 om te gaan.
Langere of verduidelijking c.q. directe afstemmings gesprekken met de centralist van de kustwacht doen we via de GSM. In ons inzet gebied hebben we nagenoeg overal GSM bereik of anders zal de walploeg met de kustwacht overleggen via GSM.
Communicatie met de mobiele walploeg gaat via onze eigen kanalen of via VHF 00. Bij ons is C2000 nog niet in gebruik.
Incidenten die we eenvoudig zelf kunnen oplossen, die we tegenkomen , melden we niet nog een keer via VHF 16.
Gek, bij ons werkt de kustwacht héél anders. De onderling communicatie begint op 16 met het inmelden van de eenheden en het incident/reden van uitrukken wordt altijd gemeld op 16. Doe je dit niet dan bestaat de kans dat via een andere weg (passant, automobilist) een gebeurtenis bij een andere eenheid terecht komt die dan voor niets uitrukt.
Bovendien weet je dan "oh, die en die is daar en daar bezig, (RB Blaricum bij Spakenburg of zelfs bij Nijkerk komt voor) laten wij wat richting Eemmeer opschuiven zo het gat dat is ontstaan dichten".
Dubbel nul is niet een kanaal van de reddingsboten maar van de KNRM, sommige anderen mogen daar gebruik van maken, maar alleen met boten van de KNRM, niet voor onderling niet KNRM verkeer.
Verduidelijkende gesprekken dienen volgens de kustwacht waar wij mee werken via een werkkanaal van de marifoon te geschieden. Dit is beleid van de kustwacht volgens haar direkteur omdat GSM verkeer één op één is, wat als een nadeel wordt gezien, slechts twee partijen delen immers slechts de aldus gegeven informatie.
Heel uitzonderlijk dat je kanaal 00 mag gebruiken met je eigen walploeg. Bedenk wel dat gebruik van dit kanaal officieel op je vergunning door Agentschap Telecom vermeldt dient te zijn. KNRM kan wel geen bezwaar hebben, maar verleent geen vergunningen!
Het bereik van een marifoon naar een andere marifoon is 10 km bij een kleine boot met de antenne op twee meter hoogte. De kans dat je bijde tegelijk de kustwacht/Den Helder Rescue oproept (zoals dat bij Blaricum en de Seamac gebeurt op het bandje) is groot omdat je elkaar simpelweg niet hoort, dus je niet kan weten dat er al iemand oproept.
Daarbij maakt de KW nogal eens de fout om te antwoorden op iemand die roept met "zegt U het maar" waarbij elk van de roepende bootjes denkt dat het tegen hem is.
Veel wordt gebruik gemaakt van de waterdichte ICOM marifoons. Deze hebben het nadeel dat de niet regelbare (ook door de importeur AMPCON niet) modulatiesterkte niet berekend is op de openbootjes bij windkracht zes of meer. Als er een golf overkomt en er water in de marifoon komt is het eind helemaal zoek (het geluid wordt dof).
Sommige gedeelten zijn simpelweg te ver weg en zijn slecht te verstaan, maar bv de Seamac komt toch nog goed door ondanks dat ze zich op 15 mijl van de spriet van de ontvanger bevindt. Het werkgebied is veel groter dan bv een ambu en de antenne van de onvanger staat maar op 6 meter hoog.
De overal op af vliegende bootjes is historisch zo gegroeid in midden Nederland, Enkhuizen, Urk, Randmeren overal is dat het zelfde. De KNRM rukt sowiezo altijd met twee boten uit als ze die hebben. Komt daar een berger bij zijn dat er al drie. Hoort een reddingsbrigade het dan gaat ie er ook op af, dat is geheel volgens het afgesloten convenant.
Is het ernstig/cq levensbedreigend (en geen motorpech of vastgelopen maar zoals nu een boot met echtpaar dat dreigt op de dijk te belanden) dan gaat de Seeker ook uit.
Heb je al vijf bootjes onderweg, zo gaat dat.
Toch is dit in mijn ogen een prima dag, de stuurloze motorboot wordt voor ie op de dijk komt vastgemaakt en gesleept naar veiliger oorden bij een actuele straffe windkracht zes met uitschieters naar zeven (bron meldpost ijselmeergebied), de inmiddels weer varende omgeslagen cat wordt achterhaald waardoor de Gooijer binnen kan blijven, een aan het Krabbersgatsluisremwerk liggend motorjacht geholpen en zelfs iemand in Giethoorn wordt bediend.
Natuurlijk haalt dit analoog opgenomen MP3 bestandje het niet bij de kwaliteit C2000. Maar als ik bij flevoland vaar kan ik alle collega's die ook een marifoon aan hebben zomaar bereiken die zich binnen een straal van 10 km bevinden, ongeacht in welke regio zij zich bevinden, doe dat maar eens na...
op C2000
.
Henk