Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156907 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #100 Gepost op: 15 augustus 2008, 15:53:36
En die van radioverkeer/do14aug2008.mp3

Vraag is of de SIMAC wist dat de Frans Verkade meteen al gealarmeerd was, nog voor ze vroegen of ze er misschien heen moesten, omdat ze toch op het water zijn. Het komt op mij niet zo efficient over allemaal...

De rest van de opname (verwijderd dus) zit vol met geknijp en draaggolven, de ATIS van die marifoon (PD54**) is doogegeven aan de kustwacht, die handelt het verder af...

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #101 Gepost op: 17 augustus 2008, 18:01:41
Heb je nog een leuk fragment???? Ik heb toch vakantie.....


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #102 Gepost op: 17 augustus 2008, 18:14:17
Vraag is of de SIMAC wist dat de Frans Verkade meteen al gealarmeerd was, nog voor ze vroegen of ze er misschien heen moesten, omdat ze toch op het water zijn. Het komt op mij niet zo efficient over allemaal...

Negatief. Wie riep je vanmiddag nou op, de hilbillie ofzo? Is dat een nieuwe boot bij jullie ofzo?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #103 Gepost op: 18 augustus 2008, 17:19:25
Negatief. Wie riep je vanmiddag nou op, de hilbillie ofzo? Is dat een nieuwe boot bij jullie ofzo?

Hilbrand is de schipper op de Cobra. Zijn koosnaampje is Hilbillie.

Nu Rob,  het  radioverkeer/zo17aug2008.mp3

Allereest een Alida die aan een zeilboot loopt te slepen ten koste van de berger de No Limit, die ook terplaatse was. De Alida moet het daarom laten afweten bij melding van de kustwacht van een surfer in nood. De tweede boot moet daarvoor van huis geroepen worden, waarmee veel tijd verloren gaat.

Daarna vraag ik zondag tegen de  avond om assistentie voor vier zeilers die in een open valkje "verrast" worden door het slechte weer. We sleepten ze al naar de Aanloophaven vanaf de Hollandse brug maar gaan het duidelijk niet droog redden, we zien het noodweer zich boven ons samentrekken en met nog 25 minuten varen volgens mijn GPS, laat ik via de kustwacht de de KNRM,waarschuwen, dan kan die dan mooi die mensen, twee kinderen en hun ouders, er af halen dacht ik en snel naar de aanloophaven brengen, waar de boot vandaan komt.



Als je goed kijkt zie je ons varen, in het vierkantje...

Om 18.16 uur vraag ik ter hoogte van Oud Valkeveen om assistentie, maar ben slecht te verstaan vanwege het noodweer wat boven ons losbarts, met onweer, windstoten, zware regen en zicht van nog geen 10 meter.

De kustwacht maakt alarm:

18:22:44 17-08-08 27 G KNRM VAARTUIG PROBLEMEN,PRIO1,ENERGIEWEG HUIZEN (HUIWEST) (+KNBRDNaarden)  
808171822441735498      1735498 Kustwachtcentrum ( WEST + RB Naarden Gooimeer/IJmeer/Markermeer )
808171822441735099      1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
808171822441735064      1735064 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek )


om 18.32 vaart de Gooijer uit, maar we zijn dan al voor de Aanloophaven van Huizen. Ik zie geen kans dit aan de Gooije uit te leggen die zoekt naar een zeilboot in nood bij Oud Valkeveen en ga dus maar even langszij, dat gaat beter.

Deze zeilers zullen volgende keer wel wat meer meenemen dan een T-shirtje. Ik leer ook weer wat: volgende keer de zeilboot voor anker, mensen naar de kant, boot probleem van de verhuurder.

Wat duurt dat lang als je op een reddingsboot wacht... ;)

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #104 Gepost op: 24 augustus 2008, 19:36:10
En die van radioverkeer/vr22aug2008.mp3

Met de reddingsboot Johanna Smit van Reddingsbrigade Naarden gelukkig weer inzetbaar en een boze kustwacht  >:( ...

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #105 Gepost op: 24 augustus 2008, 19:52:21
Ik kan je bestand niet openen....http 404
Die van de 17e wel...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #106 Gepost op: 24 augustus 2008, 22:23:07
Ja, je hebt gelijk Rob, ik had het bestand vrijdag22aug2008.mp3 genoemd. Veranderd in vr22aug2008.mp3 en nu is tie goed.

Het zit de operator KW even niet mee geloof ik...  ;) "standby" betekent dat je je mond moet houden...

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #107 Gepost op: 25 augustus 2008, 23:25:07
Henk,

afgelopen zaterdag was de NAM-REM race. Dat is een langebaan catamaran wedstrijd vanaf Zandvoort naar de NAM boei voor Katwijk. In overleg met de regionaal C2000 beheerder, is op proef, gebruik gemaakt van C2000 door KNRM-eenheden uit 2 hulpverleningsregio's en de reddingsbrigades van Kennemerland. Waar normaliter een relaisstation/ boot moest komen om het analoge gesprek door te geven, was nu perfecte dekking. Met een portofoon op de NAM boei bij Katwijk, direct en kwalitatief een perfecte verbinding met de CP Zandvoort.

Hier heeft C2000 absoluut een meerwaarde. Geen problemen zoals de BRW heeft in gebouwen. Hier is gewoon niets tussen de wal en 10 mijl uit. Probleem is wel voor een aantal het gebruik van C2000 binnen de hulpverlening. De eene eenheid wilde voet bij stuk houden door VHF 77 en RN 2 erbij te houden, terwijl voor die eenheden alleen VHF 16 en VHF 00 en C2000 genoeg was. Dan kan je het zo druk maken als je zelf wilt.

RR (zeer geslaagde proef, maar niet voor een normale stranddag)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #108 Gepost op: 26 augustus 2008, 08:18:33
Tja, het probleem van rednet kanalen is dat ze VHF zijn. We hadden met de Gayparade een VHF relais station van de beveiliging staan op het Muziekcentrum aan het IJ. Die paar kilometer konden in de grachten met relais al niet overbrugt worden en de verbinding viel regelmatig uit. Onze UHF porto's kan ik zelfs IN mijn betonnen opslag gebruiken, van porto naar porto is altijd daar altijd wel een 6 km te halen, ook binnen de bebouwing en die deden het dus ook zonder relais door het hele homoveld. Van porto naar CP is op UHF 10 km wel het minimum. En over water haal je die 10 mijl met een porto naar een porto nog wel. Ik heb ook wel dat geknoei meegemaakt met slechte verbindingen, bijvoorbeeld hadden de toezichthouders in Hilversum hadden maar een kilometer of twee bereik. Tot er een vakman bij komt die weet wat ie doet en dan wordt het bereik in eens heel Hilversum en nog kilometers er buiten.

Het is net als geluid, goede spullen alleen zijn niet genoeg, je moet er ook nog een beetje verstand van hebben. Als je op open water nog geen 10 mijl kan overbruggen dan deugen de spullen- (en/) of de installateur niet...


Henk


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #109 Gepost op: 26 augustus 2008, 15:08:42
Henk,

afgelopen zaterdag was de NAM-REM race. Dat is een langebaan catamaran wedstrijd vanaf Zandvoort naar de NAM boei voor Katwijk. In overleg met de regionaal C2000 beheerder, is op proef, gebruik gemaakt van C2000 door KNRM-eenheden uit 2 hulpverleningsregio's en de reddingsbrigades van Kennemerland. Waar normaliter een relaisstation/ boot moest komen om het analoge gesprek door te geven, was nu perfecte dekking. Met een portofoon op de NAM boei bij Katwijk, direct en kwalitatief een perfecte verbinding met de CP Zandvoort.

Hier heeft C2000 absoluut een meerwaarde. Geen problemen zoals de BRW heeft in gebouwen. Hier is gewoon niets tussen de wal en 10 mijl uit. Probleem is wel voor een aantal het gebruik van C2000 binnen de hulpverlening. De eene eenheid wilde voet bij stuk houden door VHF 77 en RN 2 erbij te houden, terwijl voor die eenheden alleen VHF 16 en VHF 00 en C2000 genoeg was. Dan kan je het zo druk maken als je zelf wilt.

RR (zeer geslaagde proef, maar niet voor een normale stranddag)

Afgelopen voorjaar tijdens een actie hadden we nog 100% contact met de RAC Alkmaar op 14,8 NM uit de kust, lijkt mij niet slecht..........

Res ( die gisteren weer lekker aan het prutsen geweest is)  8)
NoordBorgh go's North again in 2009