Negatief. Wie riep je vanmiddag nou op, de hilbillie ofzo? Is dat een nieuwe boot bij jullie ofzo?
Hilbrand is de schipper op de Cobra. Zijn koosnaampje is Hilbillie.
Nu Rob, het
radioverkeer/zo17aug2008.mp3Allereest een Alida die aan een zeilboot loopt te slepen ten koste van de berger de No Limit, die ook terplaatse was. De Alida moet het daarom laten afweten bij melding van de kustwacht van een surfer in nood. De tweede boot moet daarvoor van huis geroepen worden, waarmee veel tijd verloren gaat.
Daarna vraag ik zondag tegen de avond om assistentie voor vier zeilers die in een open valkje "verrast" worden door het slechte weer. We sleepten ze al naar de Aanloophaven vanaf de Hollandse brug maar gaan het duidelijk niet droog redden, we zien het noodweer zich boven ons samentrekken en met nog 25 minuten varen volgens mijn GPS, laat ik via de kustwacht de de KNRM,waarschuwen, dan kan die dan mooi die mensen, twee kinderen en hun ouders, er af halen dacht ik en snel naar de aanloophaven brengen, waar de boot vandaan komt.
Als je goed kijkt zie je ons varen, in het vierkantje...Om 18.16 uur vraag ik ter hoogte van Oud Valkeveen om assistentie, maar ben slecht te verstaan vanwege het noodweer wat boven ons losbarts, met onweer, windstoten, zware regen en zicht van nog geen 10 meter.
De kustwacht maakt alarm:
18:22:44 17-08-08 27 G KNRM VAARTUIG PROBLEMEN,PRIO1,ENERGIEWEG HUIZEN (HUIWEST) (+KNBRDNaarden)
808171822441735498 1735498 Kustwachtcentrum ( WEST + RB Naarden Gooimeer/IJmeer/Markermeer )
808171822441735099 1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
808171822441735064 1735064 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek )
om 18.32 vaart de Gooijer uit, maar we zijn dan al voor de Aanloophaven van Huizen. Ik zie geen kans dit aan de Gooije uit te leggen die zoekt naar een zeilboot in nood bij Oud Valkeveen en ga dus maar even langszij, dat gaat beter.
Deze zeilers zullen volgende keer wel wat meer meenemen dan een T-shirtje. Ik leer ook weer wat: volgende keer de zeilboot voor anker, mensen naar de kant, boot probleem van de verhuurder.
Wat duurt dat lang als je op een reddingsboot wacht...
Henk