Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156922 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #110 Gepost op: 26 augustus 2008, 21:36:53
Afgelopen voorjaar tijdens een actie hadden we nog 100% contact met de RAC Alkmaar op 14,8 NM uit de kust, lijkt mij niet slecht..........

Res ( die gisteren weer lekker aan het prutsen geweest is)  8)

Ja Res,

maar jij hebt een Motorola mobilofoon met motorhead aansluiting en een antenne op de mast. En ook nog iets van hoogte. Wij behaalde met een MTP 850 het zelfde resultaat. Wat ik overigens wel hoopte, maar niet verwacht had.

RR (volgende keer mag je ook Kennemerland proberen)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #111 Gepost op: 27 augustus 2008, 13:15:25
Niet alleen de hoogte van de antennes speelt een rol.
Anders dan bij analoge verbindingen wordt de maximale afstand ook begrensd door de looptijd van de digitale signalen.
Voor GSM is dat dacht ik 35 km en voor C2000 weet ik het niet maar zal het ook zo iets zijn.

Voor ons in ieder geval meer dan genoeg, en de hele hoge masen van C2000 zorgen daarbij op zee voor uitstekende mogelijkheden.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #112 Gepost op: 27 augustus 2008, 14:08:03
En die van radioverkeer za23aug2008vervolg.mp3

Alweer een boze kustwacht, maar nu op mij. Mijnheer Wijga toch. Ik zit echter thuis voor de TV en weet van de prins geen kwaad. Bij het uitlezen van de ATIS op de band blijkt dat de PG 4586, de "Jonge Willem" de boosdoener is. Ook op het display van de kustwacht moet dat te zien zijn geweest... De mensen op de Hollandsebrug zijn gepakt.


Ik weet niet of het om het betreffende zeiljacht gaat maar er zit een iedergeval eentje vast aan de kant van Almere genaamd "Belle" meldt de Meander.

De Gooijer vertaalt dit ten onrechte als een melding dat de Meander "de zeilboot" gevonden heeft en zegt hierover op de KNRM site:

Citaat
De eerste melding om 14.40uur betreft een vastgelopen zeilboot ter hoogte van Muiderberg. Na de alarmering is reddingboot De Gooier uitgevaren. Ook de reddingbrigade Naarden vaart uit. De Meander van JSH meldt dat de zeilboot vastligt voor de Hollandsebrug. Ondanks deze melding is De Gooier toch doorgevaren naar Muiderberg en treft daar aangekomen de boot aan. Na losgetrokken te zijn kon de zeilboot op eigen kracht zijn weg vervolgen en is De Gooier retour station gegaan.

Het zou toch handig zijn als het kustwachtcentrum wat meer bijzonderheden vroeg als naam en soort van de boot en juiste positie. Als je coördineert behoort dit toch immers tot je hoofdtaak?

Er ligt een bootje ik weet niet wat voor een ergens bij Muiderberg is wat aan de vage kant. Je hoort ook weer hoe belangrijk het is goed te luisteren, één verkeerd verstaand woord en je zit er helemaal naast. Verkeerde aannames zijn weer aan de orde van deze dag.
 

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #113 Gepost op: 27 augustus 2008, 17:46:07
radioverkeer zo24aug2008.mp3

Dat bedoel ik met een vage positie: "tweede eilandje bij Muiden".
Pampus is het eerste eiland bij Muiden, waar ligt dan het tweede? Waar de speedboot in werkelijkheid lag is het eiland 't Hoofd bij Muiderberg. Tegen de dijk met twee opvarenden balancerend op de basaltblokken om het bootje af te houden. Best dapper, want de kans dat je uitglijdt en tussen dijk en schip beland is niet denkbeeldig.

Trouwens, is het nog wel leuk? Of moet ik mij beperken tot de heftige uitrukken (die komen vanzelf...)

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #114 Gepost op: 27 augustus 2008, 18:37:12
Is het nog wel leuk? Of moet ik mij beperken tot de heftige uitrukken (die komen vanzelf...)

Ik vind het wel leuk hoor Henk, kan. 16 kan ik hier slecht / niet ontvangen.
Het hoeft ook niet altijd actie te zijn, dit geeft m.i. juist een goed beeld van de daadwerkelijke gang van zaken.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #115 Gepost op: 27 augustus 2008, 20:23:55
Zeg Henk,

moet dit topic niet eens een andere naam krijgen. De reddingsbrigades spelen bijna geen primaire rol in de miscommunicatie. Wat dacht je van "radioverkeer tussen hulpdiensten op het binnenwater". Dan heb je niet alleen de reddingsbrigades, maar ook KNRM, JSH, HOGÉ en Kustwacht.

RR (eere wie eere toekomt)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #116 Gepost op: 27 augustus 2008, 20:26:49
Zeg Henk,

moet dit topic niet eens een andere naam krijgen. De reddingsbrigades spelen bijna geen primaire rol in de miscommunicatie. Wat dacht je van "radioverkeer tussen hulpdiensten op het binnenwater". Dan heb je niet alleen de reddingsbrigades, maar ook KNRM, JSH, HOGÉ en Kustwacht.

RR (eere wie eere toekomt)

Goed idee....  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #117 Gepost op: 27 augustus 2008, 20:38:41
Ik vond het wel aardig dat als je "radioverkeer" intypt in google als eerste hit het hulpverleningsforum er uit komt. Trekt wel bezoekers, toch?  ;D

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #118 Gepost op: 27 augustus 2008, 20:41:12
Ik vond het wel aardig dat als je "radioverkeer" intypt in google als eerste hit het hulpverleningsorum er uit komt. Trekt wel bezoekers, toch?

Henk

Ok.... zal het weer even omgooien...  ;D ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #119 Gepost op: 27 augustus 2008, 20:47:52
Ok.... zal het weer even omgooien...  ;D ;)

Laat maar, wie weet wat er straks gebeurd als je "hulpdiensten" intypt  :D  ;D  ;)

Henk