Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156920 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #160 Gepost op: 9 november 2008, 00:06:50
In vertrouwen niet vanacht van mijn bed geligt te worden:


Het radioverkeer zaterdag 8 november 2008


Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #161 Gepost op: 10 november 2008, 10:01:30
Heb je even drie kwartier?

We varen ergens bij Amsterdam, hebben Pampus gepasseerd aan stuurboord en zien windmolens. We zijn een tweemaster met blauwe romp, 9 meter, met gescheurde zeilen. De telefoon is bijna leeg. De motor doet het niet meer. Echt veel ervaring hebben we niet.
Er staat dan een wind uit zuid zuid west kracht 7 met uitschieters naar ruim 8.
de golfhoogte bedraagt 1,80 en neemt toe tot meer dan 2 meter bij een toenemende wind van 20 m/sec .


23:49:33 09-11-08 27 G KNRM VAARTUIG STUUR/MOTOR PROBLEMEN,PRIO1,STATIONEHUZUI  
811092349331735478      1735478 Kustwachtcentrum ( Enkhuizen - Bemanning Watersport KNWV )
811092349331735099      1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
811092349331735060      1735060 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant Meldkamer N.H Noord )
811092209410703061
22:09:41 09-11-08 14 G KNRM Pr 1 IJMEER MUIDEN RB4629 RB4619 Dienstverlening/reddingsbrigade/ass KNRM  
811092209410703061      0703061 KNBRD Blaricum ( Bemanning Blaricum-1 en Mayflower )
811092153200703309
21:53:20 09-11-08 14 G KNRM Pr 1 IJMEER MUIDEN Dienstverlening/reddingsbrigade/2e alarmeering  
811092153200703309      0703309 KNBRD Naarden ( Bemanning Johanna Smit en Ronduit )
811092141050703309
21:41:05 09-11-08 14 G KNRM Pr 1 IJMEER MUIDEN RB7119 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade/boot vermist  
811092141050703309      0703309 KNBRD Naarden ( Bemanning Johanna Smit en Ronduit )
811092141050703029      0703029 KNBRD Huizen ( Bemanning De Gooier )
811092137591735498
21:37:59 09-11-08 27 G KNRM VAARTUIG DE WEG KWIJT,PRIO 1, HAVENBUURT MARKEN (MKN) , HUIWEST  
811092137591735498      1735498 Kustwachtcentrum ( WEST + RB Naarden Gooimeer/IJmeer/Markermeer )
811092137591735468      1735468 Kustwachtcentrum ( Marken Bemanning Frans Verkade en Hendrik Jacob )
811092137591735099      1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
811092137591735064      1735064 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek )
811092137591735061      1735061 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant Meldkamer Zaanstreek-Waterland )
  


De Meander, de Gooijer en de Frans Verkade varen kort na elkaar uit om 21.47, resp 10, 11 en 12 minuten na de melding.
de Reddingsboot Johanna Smidt van RB Naarden volgt om 21.51, de Hendrik Jacob om 21.56, de  Seeker om 21.59
De Huizer vaart om 22.10 uit, gevolgd door de later gealarmeerde Blaricum 1 om 22.22 uur. Om 00.05 komt daar de Watersprt bij.

Voor de Seeker, de Huizer en de Blaricum 1 wordt het te ruig, die gaan terug als de zoekaktie zich steeds verder richting lelystad verplaatst. De antenne gebruikt voor 67 ontvangt niet optimaal, de schepen zijn niet goed te horen, ik zal dit veranderen.

Om 00.25 wordt de tweemaster met het echtpaar schuilend onder de buiskap gevonden door de Reddingsboot Johanna Smidt van RB Naarden, vlak voor de haven van Leliestad.
Samen met de Gooijer wordt door de Frans Verkade het jacht Leliestad binnen gesleept. Om kwart voor vier sluit de Gooijer (de terugweg was wat omstuimig meldt ze: er staat dan een windkracht 9 met golfhoogtes van 2,8 meter) aan station.


Het radioverkeer zondag 9 november 2008
Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #162 Gepost op: 10 november 2008, 12:22:06
Henk,

Zonder in discussie te vervallen vraag ik mij serieus af hoe jullie de afweging maken om ook uit te varen. In bovenstaand geval zijn jullie niet al op het water, dus thuis zondagavond lekker op de bank. Ik zie ook geen alarmering door de kustwacht voor de Seeker. Worden jullie dan getipt door iemand of gebeld?
Hoe en wie besluit er vervolgens dat jullie uitvaren en hoe worden de collega's dan geallarmeerd? En varen jullie dan uit en melden je in bij de kustwacht 'hallo we zijn er ook'?

Wij hebben de discussie hier ook wel is gehad wanneer je 'ongevraagd' aanhaakt. Bv als je op de post zit en bij de buren is wat aan de hand. Wij hebben de regel dat we daar niet zomaar op af stuiven, maar telefonisch/mobilofonisch overleggen of onze hulp welkom/noodzakelijk is. Ben vooral nieuwsgierig naar de afweging die jullie maken om wel of niet te gaan varen en waar de meldingen vandaan komen?

gr
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #163 Gepost op: 10 november 2008, 13:04:34
Goeie vraag Erney. In het begin werden wij gewaarschuwd door Scheveningen Radio (1985!) en later door de kustwacht.
Wij voeren toen als enige reddingsboot uit naar het Markermeer, dus had de kustwacht weinig keus.
Ook hadden wij toen als enige één alarmnummer en geen telefoonlijst, wat het ook aantrekkelijk maakte ons te alarmeren.

Nadat de RADAC -een samenwerking van de reddingsbrigades aan het Gooimeer- aktief werd en station de KNRM station Marken opende, werden wij alleen nog maar gealarmeerd als de anderen geen gehoor gaven, een soort vangnet functie. Wij hadden daar wat problemen mee, want alleen af en toe komen opdragen op dinsdag ochtend als er niemand anders kan dat is geen dankbare taak.
We hebben dat proberen op te lossen door de Kustwacht -onderbouwd met een aantal incidenten warbij geen gehoor aan een alarm werd gegeven- te verzoeken aan het Gooimeer een station te openen, waar de KNRM welwillend tegenover stond. Dat werd dus station Huizen.

Maar dien ten gevolge werden wij nog maar in uitzonderlijke gevallen gealarmeerd, bv bij opkomend zwaar weer. Steeds gevolgd door luide protesten van onze collega's.

Het is nu zo ver dat wij alleen nog maar rechtstreeks door watersporters in problemen gebeld worden. Dat stelt ons voor de keus of wij nog wel hulp moeten bieden op het water, alleen uitvaren als je gealarmeerd wordt betekent niet meer uitvaren. Ik zou bijvoorbeeld niet graag bij de reddingsbrigade Almere zitten, die gisteren weer niet gealarmeerd is en ook niet gevaren heeft.
Aangezien wij een vereniging zijn met als doel hulp op het water aan mens en dier in nood en je dat doel niet bereikt door binnen te blijven zitten op de bank, hebben wij besloten altijd na een alarm de kustwacht op te bellen voor een advies. Soms, héél soms wordt dan gezegd dat we beter binnen kunnen blijven, wat we doen, soms mogen we het zelf weten "daar bemoeien we ons niet mee" en soms wordt ons verzocht uit te varen, zoals bij een zoekaktie, waarbij je iedere boot goed kunt gebruiken. Ook melden wij alles netjes over de marifoon. Andersom stellen wij altijd ook direkt de kustwacht op de hoogte als wij een oproep ontvangen of horen. Dat is deel van onze -beperkte- afspraken.
Niemand zit te wachten op bootjes zonder marifoon die als echte piraten buiten alle officiële kanalen links en rechts geheime hulpverleningen doen.  ;)  ;D
 
Zoals gisteren bij motorpech duurt het wel even eer we uitvaren, want we helpen altijd eerst Jacht Service Huizen op weg bij motorpech gevallen, zoals door het inwinnen van inlichtingen in Den Helder (daar krijgen we dus altijd alle medewerking van) en het regelen van bemanning, hij is immers de berger. Hier bleek het wel een behoorlijk gecompliceerd gevalletje motorpech te zijn. Alle zeilen gescheurd voor de wind met een lege telefoon met 6 knopen je laatste aan de reddingseenheden opgegeven positie uit zeilen, zodat je 40 km noordelijk gevonden wordt... De telefoon was bij Durgerdam nog even gepijld voor hij uit ging. De Hendrik Jacob werd bij het overzetten van een mannetje door een golf hoog opgetild en met de voorkant boven op de tweemaster gesmeten. Ja, ja ik had daar graag bij willen zijn, maar voor de kleine bootjes als de Seeker hield het even op.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #164 Gepost op: 11 december 2008, 00:03:39
Geen reddingsacties meer?  :)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #165 Gepost op: 11 december 2008, 23:16:53
Nee, het is een beetje stil...
Als er weer wat te melden is, komt dat zeker hier te staan.   8)

Henk


Ymere

  • Gast
Reactie #166 Gepost op: 15 december 2008, 23:45:38
Henk brengt het weer alsof het zijn water is en hij alles weet, maar gelukkig is dit niet het geval. Ik kan mij zo ergen aan zijn manier van reageren  :( .
Er is zeker wel een en ander gebeurd, alleen was hij of de jachtservice daar niet bij. Ik lees in iedergeval een paar klussen op knrm.nl.

Groetjes Victor.
(Ex ARB)

Nee, het is een beetje stil...
Als er weer wat te melden is, komt dat zeker hier te staan.   8)

Henk


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #167 Gepost op: 17 december 2008, 11:46:48
welke actie bedoel je dan op de knrm site victor??


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #168 Gepost op: 17 december 2008, 12:01:11
Evert-Jan: er staan drie vuurpijlen, een medivac (beknelling), en een nachtelijk aangestoken bootbrand in de haven op de site van de KNRM. Leveren geen van allen interessant radio verkeer op. Volgens de Kustwacht zijn tijdens zoekakties naar aanleiding van een vuurpijl in de maand december en januari twee gealarmeerde boten voldoende en zijn onze diensten niet nodig.
Bij de beknelling was JSH wel aanwezig, maar gezien het reeds geregelde ambupersoneel was er voor hem en ons niets te doen.


Voor de rest ga ik er niet op in, klinkt weer een beetje te gefustreerd  :-X .

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #169 Gepost op: 21 december 2008, 16:20:22
Verdere 'HOGE versus the rest' (en vice versa) berichtgeving kan in dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,25273.0.html

Dan houden we het hier bij geluidsfragenten en aanverwante berichtgeving ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s