Goeie vraag Erney. In het begin werden wij gewaarschuwd door Scheveningen Radio (1985!) en later door de kustwacht.
Wij voeren toen als enige reddingsboot uit naar het Markermeer, dus had de kustwacht weinig keus.
Ook hadden wij toen als enige één alarmnummer en geen telefoonlijst, wat het ook aantrekkelijk maakte ons te alarmeren.
Nadat de RADAC -een samenwerking van de reddingsbrigades aan het Gooimeer- aktief werd en station de KNRM station Marken opende, werden wij alleen nog maar gealarmeerd als de anderen geen gehoor gaven, een soort vangnet functie. Wij hadden daar wat problemen mee, want alleen af en toe komen opdragen op dinsdag ochtend als er niemand anders kan dat is geen dankbare taak.
We hebben dat proberen op te lossen door de Kustwacht -onderbouwd met een aantal incidenten warbij geen gehoor aan een alarm werd gegeven- te verzoeken aan het Gooimeer een station te openen, waar de KNRM welwillend tegenover stond. Dat werd dus station Huizen.
Maar dien ten gevolge werden wij nog maar in uitzonderlijke gevallen gealarmeerd, bv bij opkomend zwaar weer. Steeds gevolgd door luide protesten van onze collega's.
Het is nu zo ver dat wij alleen nog maar rechtstreeks door watersporters in problemen gebeld worden. Dat stelt ons voor de keus of wij nog wel hulp moeten bieden op het water, alleen uitvaren als je gealarmeerd wordt betekent niet meer uitvaren. Ik zou bijvoorbeeld niet graag bij de reddingsbrigade Almere zitten, die gisteren weer niet gealarmeerd is en ook niet gevaren heeft.
Aangezien wij een vereniging zijn met als doel hulp op het water aan mens en dier in nood en je dat doel niet bereikt door binnen te blijven zitten op de bank, hebben wij besloten altijd na een alarm de kustwacht op te bellen voor een advies. Soms, héél soms wordt dan gezegd dat we beter binnen kunnen blijven, wat we doen, soms mogen we het zelf weten "daar bemoeien we ons niet mee" en soms wordt ons verzocht uit te varen, zoals bij een zoekaktie, waarbij je iedere boot goed kunt gebruiken. Ook melden wij alles netjes over de marifoon. Andersom stellen wij altijd ook direkt de kustwacht op de hoogte als wij een oproep ontvangen of horen. Dat is deel van onze -beperkte- afspraken.
Niemand zit te wachten op bootjes zonder marifoon die als echte piraten buiten alle officiële kanalen links en rechts geheime hulpverleningen doen.
Zoals gisteren bij motorpech duurt het wel even eer we uitvaren, want we helpen altijd eerst Jacht Service Huizen op weg bij motorpech gevallen, zoals door het inwinnen van inlichtingen in Den Helder (daar krijgen we dus altijd alle medewerking van) en het regelen van bemanning, hij is immers de berger. Hier bleek het wel een behoorlijk gecompliceerd gevalletje motorpech te zijn. Alle zeilen gescheurd voor de wind met een lege telefoon met 6 knopen je laatste aan de reddingseenheden opgegeven positie uit zeilen, zodat je 40 km noordelijk gevonden wordt... De telefoon was bij Durgerdam nog even gepijld voor hij uit ging. De Hendrik Jacob werd bij het overzetten van een mannetje door een golf hoog opgetild en met de voorkant boven op de tweemaster gesmeten. Ja, ja ik had daar graag bij willen zijn, maar voor de kleine bootjes als de Seeker hield het even op.
Henk