Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156900 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #170 Gepost op: 22 maart 2009, 23:33:15
OK mensen, we gaan weer beginnen. Ontvangst is nog niet optimaal, vanwege wat onderhoud aan de antennemast (er komen wat antennes bij), maar zoalang de reddingne zich op de randmeren afspelen gaat het nog net.

zo22maart2009.mp3 .

Persoonlijk vind ik wel dat er weer flink drukte gemaakt wordt voor een vastgelopen zeilboot en een gele ton. Maar dat ligt geheel aan mij natuurlijk.

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #171 Gepost op: 23 maart 2009, 18:08:20
Persoonlijk vind ik wel dat er weer flink drukte gemaakt wordt voor een vastgelopen zeilboot en een gele ton. Maar dat ligt geheel aan mij natuurlijk.

Blijf het toch apart vinden, dat er elke keer zoveel boten uitvaren voor zo'n klein incident ....
Zou de Kustwacht niet gewoon kunnen zeggen ''Nee, niet nodig'' ?

Klinkt volgens mij gewoon als een bergingsklus? Geen reddingsbotenwerk? (of misschien ter assistentie van de berger 1 reddingsboot)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #172 Gepost op: 23 maart 2009, 18:38:19
bij aankomst eerst tossen wie er wat mag doen  :D
Het kustwacht centrum zou hier toch wat moeten coordineren...ik hoor volgens mij 4 reddingsboten voor een vastgelopen jachtje beetje overdreven lijkt me...
(of meld gewoon dat je een rondje wil varen omdat het mooi weer is!)
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #173 Gepost op: 23 maart 2009, 22:14:22
Inderdaad, vier reddingsboten voor één vastgelopen zeilboot:  ;D

"We nemen die rooie, die is mooi..."

"Nee schat, die gele vind ik leuker, of die grote...."

"weet je wat, we laten er nog één komen..." 8)

Henk


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #174 Gepost op: 24 maart 2009, 15:51:34
als de opvarende nu om de KNRM vragen en vervolgens allemaal andere gaan varen krijg je dit


batavier

  • Gast
Reactie #175 Gepost op: 24 maart 2009, 16:52:19
Henk is weer in zijn element.
Zelf is hij er niet bij en praat weer voor de berger en vindt het het dus weer allemaal niks.

Welkom in een nieuw vaarseizoen met  Henk als aangever van alles wat de redders foutdoen.
Hij is zelf zo goed(al is hij er bijna nooit) ::)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #176 Gepost op: 24 maart 2009, 17:33:25
als de opvarende nu om de KNRM vragen en vervolgens allemaal andere gaan varen krijg je dit  

Waarop basseer je dit... ze vragen ook zo vaak om een bepaalde reddingsbrigade en als daar idd een reddingsbrigade is wordt die gealarmeerd en anders laten ze zich wel 'koppelen'(ik wete niet hoe ze dit bij de kustwacht noemen) door het KWC. Als er geen 'alarmeerbare' RB is of niet aanwezig is gaat toch echt de KNRM, soms samen... ik zie het probleem hier niet echt in ;)

Dus het KWC kijkt gewoon in de 'knrm/rb stations volgordetabel'(afgeleid van het kazerne volgordetabel ;D) en alarmeert de dichstbijzijnde eenheid en andere die (toevallig) in de buurt zijn melden dat ze er ook even langs gaan.

Alleen zou het misschien handig zijn dat het KWC hier wat meer in stuurt, dus als de eerste eenheid ter plaatse is kan even worden gekeken of de rest nog nodig is... ;)

Trouwens nog iets, je ziet in de KNRM meldingen prioriteiten staan... hebben de andere organisaties ook geen toestemming nodig om hard te gaan varen etc. Wij hebben hier wel degelijk toesteming nodig van het RAC of een CP om snel te varen...(hetzelfde geldt ook voor de OGS van de voertuigen)

Joost (Ze kunnen hier trouwens lang wachten als ze de KNRM willen :D)


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #177 Gepost op: 24 maart 2009, 17:40:31
Waarop basseer je dit... ze vragen ook zo vaak om een bepaalde reddingsbrigade en als daar idd een reddingsbrigade is wordt die gealarmeerd en anders laten ze zich wel 'koppelen'(ik wete niet hoe ze dit bij de kustwacht noemen) door het KWC. Als er geen 'alarmeerbare' RB is of niet aanwezig is gaat toch echt de KNRM, soms samen... ik zie het probleem hier niet echt in ;)

Dus het KWC kijkt gewoon in de 'knrm/rb stations volgordetabel'(afgeleid van het kazerne volgordetabel ;D) en alarmeert de dichstbijzijnde eenheid en andere die (toevallig) in de buurt zijn melden dat ze er ook even langs gaan.

Alleen zou het misschien handig zijn dat het KWC hier wat meer in stuurt, dus als de eerste eenheid ter plaatse is kan even worden gekeken of de rest nog nodig is... ;)

Trouwens nog iets, je ziet in de KNRM meldingen prioriteiten staan... hebben de andere organisaties ook geen toestemming nodig om hard te gaan varen etc. Wij hebben hier wel degelijk toesteming nodig van het RAC of een CP om snel te varen...(hetzelfde geldt ook voor de OGS van de voertuigen)
Joost (Ze kunnen hier trouwens lang wachten als ze de KNRM willen :D)

Joost ;)

dat zegt een van de boten toch ze willen wachten op de knrm


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #178 Gepost op: 24 maart 2009, 17:57:25
als de opvarende nu om de KNRM vragen en vervolgens allemaal andere gaan varen krijg je dit  

Nou, dat zie ik anders, en dan is het zo handig dat alles op band te horen is:


Even de feiten van zondag 22 maart 2009 op een rijtje:

12.23: de Pike meldt dat ze "vastgelopen is bij de Hollandse brug, aan de Gooimeerkant nabij de GM 63".

Daarna vraagt de kustwacht de Pike het hemd van het lijf, kleur boot, al of niet zeilen gestreken enz.

Menno van De Cobra hoort de oproep, waarschuwt de bemanning en vertrekt naar de boot.

12.29 maakt de kustwacht alarm voor de KNRM station Huizen en voor de reddingsbrigade Naarden (SP, standaard procedure).

12.32 vaart de Cobra van Jachtservice Huizen uit en roept de Pike duidelijk op met "dit is de Cobra van de water hulpdienst, wij komen U losslepen".

De Pike antwoord met "dat is goed nieuws" en geeft nogmaals haar positie. De cobra meldt aan de kustwacht dat ze ter plaatse gaan. Daarna meldt de reddingsboot Adriana zich in (niet op de band te horen, ligt ongunstig in de haven van Almere op de ligplaats) en zegt uit te gaan varen naar de Pike. De Pike meldt dat er ook al een reddingsboot (bedoelt de Cobra) uit Huizen onderweg is. Omdat niemand reageert op de oproep van de kustwacht "kunt U dat herhalen" gooit ze een veiligheidsbericht in de ether.

12.40 De Cobra is ter plaatse, roept de Kustwacht op en kondigt aan een sleepverbinding te gaan maken. direkt daarna meldt de Gooijer van KNRM Huizen dat ze is afgevaren naar de Pike.
Heeft begrepen dat de Cobra reeds aanwezig is, gaat toch even kijken.

12.41 de Pike verifieert of er nóg een reddingsboot onderweg is naar haar, wat wordt bevestigd door de Kustwacht.

12.46 de Adriana meldt dat ze reeds enige tijd ter plaatse is bij de Pike, maar het KWC niet kon bereiken.

Pas dan -met reeds twee boten ter plaatse geven de opvarenden aan dat hun voorkeur uitgaat naar de knrm.

12.48  ook de KNRM is nu ter plaatse

12.52 is ook de Johanna Smit van RB Naarden van de Partij en kondgt aan te gaan assisteren. De Adriana vraagt of ze terug mag, dat is goed, de pike heeft maar 10 cm water te kort onder de kiel.

12.53 de RB Naarden is ter plaatse. Ziet dat de Gooijer van KNRM Huizen het prima onder controle heeft, blijft toch even.

12.55 de Cobra gaat terug
13.01 de Gooijer meldt een klein rukje te hebben gegeven, de Pike is weer vrij varend.
1302 de Cobra sluit Haven van Huizen
13.16 RB Naarden weer terug aan de post
13.37 de Gooijer is weer terug aan station.

Ik zie niet in waarom de berger niet mag uitvaren voor een vastgelopen zeilboot die dat op 16 meldt.

Ik hoor pas nadat later de Cobra ter plaatse is en de Adriana bij het zeilbootje aangekomen is dat de voorkeur uitgaat naar de KNRM.

We hebben het hier over een zeilboot van wel zeveneneenhalve meter.
Ik observeer dat er toch vier "reddings"boten zijn die met grote snelheid uitrukken naar een vastgelopen zeilbootje dat 10 cm water te kort heeft. De afstand is 7 km, er wordt 8 minuten over gevaren, dus met een gemiddelde snelheid van 50 km per uur.

Tja, verwijt ons maar dat we daar niet aan mee doen, ook al zijn we paraat...
Als het echt nodig is zijn we er wel, hoor!


Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #179 Gepost op: 24 maart 2009, 18:02:56
Waarop basseer je dit... ze vragen ook zo vaak om een bepaalde reddingsbrigade en als daar idd een reddingsbrigade is wordt die gealarmeerd en anders laten ze zich wel 'koppelen'(ik wete niet hoe ze dit bij de kustwacht noemen) door het KWC. Als er geen 'alarmeerbare' RB is of niet aanwezig is gaat toch echt de KNRM, soms samen... ik zie het probleem hier niet echt in ;)

Dus het KWC kijkt gewoon in de 'knrm/rb stations volgordetabel'(afgeleid van het kazerne volgordetabel ;D) en alarmeert de dichstbijzijnde eenheid en andere die (toevallig) in de buurt zijn melden dat ze er ook even langs gaan.

Alleen zou het misschien handig zijn dat het KWC hier wat meer in stuurt, dus als de eerste eenheid ter plaatse is kan even worden gekeken of de rest nog nodig is... ;)

Trouwens nog iets, je ziet in de KNRM meldingen prioriteiten staan... hebben de andere organisaties ook geen toestemming nodig om hard te gaan varen etc. Wij hebben hier wel degelijk toesteming nodig van het RAC of een CP om snel te varen...(hetzelfde geldt ook voor de OGS van de voertuigen)

Joost (Ze kunnen hier trouwens lang wachten als ze de KNRM willen :D)



Je hebt volkomen gelijk. Ik zie hier geen meerwaarde van de kustwacht. We (althans de kustwacht, verder niemand, KWC houdt dat lekker voor zichzelf)  weten wel de kleur van de romp enzo, dat wel. Coördinatie = 0

Meer dan het dubbele van de toegestane snelheid (gemiddeld 50 ipv 9), invordering vaarbewijs?

Henk