En nu ik je toch aan de lijn heb: LMG weet ik, maar wat betekent SLA?
Maarten
vertaling "specials landelijk". Is een "verplichte" gespreksgroep voor alle randapparatuur van elke discipline. En als elke discipline die gespreksgroep in zijn randapparatuur heeft staan en ook kan vinden, dan is communicatie heel gemakkelijk.
Probleem is vaak dat de gespreksgroep door de gebruiker van C2000 niet gevonden wordt en vervolgens gezegd wordt dat C2000 niet werkt. Maar het gros van de problemen komt door de gebruiker. Mooi voorbeeld is de interregionale opschaling van ambulances tijdens de brand in Amsterdam Zuid-Oost. De voertuigen van Kennemerland krijgen van hun MKA de verkorte kiescode al aangegeven en hoeven alleen die code in te voeren. Dat doen andere MKA's niet waardoor de gespreksgroep zoeken veel tijd kost en frustaties oplevert.
Veel wordt gebruik gemaakt van de waterdichte ICOM marifoons. Deze hebben het nadeel dat de niet regelbare (ook door de importeur AMPCON niet) modulatiesterkte niet berekend is op de openbootjes bij windkracht zes of meer. Als er een golf overkomt en er water in de marifoon komt is het eind helemaal zoek (het geluid wordt dof).
Henk, hier hebben we de randapparatuur zo geprogrammeerd dat je naast een sirene kan staan en deze wordt er na ongeveer 0,7 seconde uitgefilterd. Hierdoor blijft de stem over en heb je ondanks je omgevingsherrie toch een heel goede modulatie. En wat windkracht 6 betreft, rijwind van de motorverpleegkundigen is er ook uitgehaald door de nieuwe software. Oke we hebben er bijna een half jaar aan gewerkt, maar de motorrijder kan nu gewoon met z'n helm open rijden en met de MKA communiceren. Dat redt jij met je Icom niet.
Ik ben ervan overtuigd, dat als de KNRM ook de juiste apparatuur met de juiste software en goede accessoires gaat gebruiken dat de KNRM snel overgaat naar de C2000 gespreksgroep met de Kustwacht. Om een heel simpele rede, de kwaliteit van de communicatie is vele male beter. Maar omdat de KNRM en de Kustwacht nog steeds in de ban zijn van historie, blijft men hannesen met het oude analoge marifoon gebeuren.
Patient informatie geven wij niet aan de kustwacht. Ook geen namen en adressen van overtreders.
Henk, maar als je ff een overdracht doet naar de MKA, kan deze info doorgegeven worden aan de aanrijdende of gereedstaande ambu. Op deze manier gaat informatie niet verloren en komt deze op de juiste plek.
En Henk, passanten verkeer is iets anders dan coördinatie verkeer van reddingsboten en hulpverlenende instanties.
RR
(als je de middelen hebt, waarom niet . . . . . . )