Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156927 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #210 Gepost op: 3 mei 2009, 12:44:42
Citaat
1735499 23:15:33 02-05-09 VAARTUIG PROBLEMEN,PRIO,STATION HUIOOST
Kustwachtcentrum Den Helder
1735099 23:15:33 02-05-09 VAARTUIG PROBLEMEN,PRIO,STATION HUIOOST
KNRM IJmuiden Hoofdkantoor ( Lichtkrant )
1735064 23:15:33 02-05-09 VAARTUIG PROBLEMEN,PRIO,STATION HUIOOST
BRW Gooi en Vechtstreek ( Lichtkrant Meldkamer Veiligheidsregio 14 )

23.15 alarmering
23.20 uitvaren Blizzard Jachtservice Huizen
23.27 Blizzard ter plaatse zoekgebied
23.28 uitvaren RB Blaricum
23.29 uitvaren KNRM Huizen
23.32 Blizzard besluit terug naar station te gaan, niets aan de hand



Citaat
1735099 00:46:29 03-05-09 VUURPIJL WAARGENOMEN,PRIO1,STATION ZVG
KNRM IJmuiden Hoofdkantoor ( Lichtkrant )
1735098 00:46:29 03-05-09 VUURPIJL WAARGENOMEN,PRIO1,STATION ZVG
Kustwachtcentrum Den Helder ( Lichtkrant )
1735061 00:46:29 03-05-09 VUURPIJL WAARGENOMEN,PRIO1,STATION ZVG
BRW Zaanstreek-Waterland ( Lichtkrant Meldkamer Veiligheidsregio 11 )

--------------------------------------------------------------------------------

00.46 Betreft melding van een vuurpijl gezien vanuit Hoorn richting zuidwest. Het zicht is slecht, 50 meter!
00.57 Hayo rukt uit
01.02 Simac rukt uit
01.06 De Beer rukt uit
01.39 de Hessel Snoek rukt ook uit ter assistentie
01.40 de Orion heeft een melding over twee jongens die mogelijk een vuurpijl hadden afgestoken.
01.54 einde aktie


za2mei2009avond

Groeten,

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #211 Gepost op: 4 mei 2009, 00:50:25


radio verkeer 3 mei 2009

Tja, een beetje wind en de watersporters raken van de leg, aktie genoeg vandaag. En dat terwijl ik van plan was een dagje thuis te blijven...

Nou ja, luister zelf maar, naar omvallende en er alleen vandoor gaande catamarans, pan pan berichten die de kustwacht alleen via via bereiken, en schippers die zichzelf en hun mooie witte schip vol rode vlekken spatten en er toch weinig "aan de hand" (snee in de vinger) blijkt te zijn.  

De Frans Verkade van KNRM station Marken lijkt de Blizzard niet te horen en is er maar druk mee.


Henk




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #212 Gepost op: 5 mei 2009, 22:16:48
maandag 4 mei 2009 : Pan Pan

Citaat
13:53:09 04-05-09 Melding : VAARTUIG STUUR/MOTOR PROBLEMEN,PRIO 2,STATION MKN
  Regio : Landelijk - Kustwacht Centrum
  Urgentie : Middel



Dinsdag 5 mei 2009.


Waarin een zeilboot weer een pan pan bericht uitzend voor een motorbootje met motorstoring voor Volendam, de Seeker, de Cobra en de Blizard dinsdagmiddag onderweg zijn naar een kranslegging en precies als zij onder de Hollandsebrug doorgaan een melding zien op de pager van een aldaar omgeslagen zeilboot.

Citaat
15:35:54 05-05-09 Melding : Pr 1 GOOIMEER NAARDEN RB7139 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade/zeilbootje in problemen
  Regio : 14. Gooi en Vechtstreek
  Urgentie : Hoog
15:33:51 05-05-09 Melding : ZEILBOOT OMGESLAGEN,PRIO1,STATION HUIWEST
  Regio : Landelijk - Kustwacht Centrum
  Urgentie : Hoog



15.33 alarm omgeslagen zeilboot (een auto op de dijk ziet het gebeuren en belt 112)
15.34 Cobra vraagt om bijzonderheden, is ter plaatse
15.35 Seeker en Blizzard melden zich ook in het zoekgebied.
15.41 Seeker ter plaatse, een paar kilometer van de opgegeven positie. Neemt twee drenkelingen aan boord en brengt ze in veiligheid, de boten van Jachtservice Huizen bergen de zeilboot, die een gebroken mast blijkt te hebben.
15.41 De Gooijer vaart uit.
15.46 de Johanna Smidt vaart uit. Informeert naar de toetstand van de drenkelingen. Die is uitstekend krijgen ze van ons te horen, maar ze moeten nog wel even controleren of de drenkelingen niets mankeerd.
15.50 de brandweer en de politie die met loeiende sirene de haven op rijden controleren of de drenkelingen niets mankeerd.
15.55 de Gooijer komt ter plaatse en controleert of de drenkelingen niets mankeerd.


  

om 16.55 gaan we alsnog, ietwat vertraagd met de familie van de vorig jaar verdronken matroos vanuit Muiden naar de P12, om hem daar met het te water laten van een krans en bloemen vanaf de ook aanwezige P95 van de KLPD te gedenken.

Het is precies een jaar geleden dat wij -samen met een bemanningslid van de P95 van de KLP te water Amsterdam- de matroos -een lid van deze familie-  van de bodem gedregd, gereanimeerd en naar het wachtende MMT in de haven van Muiden gebracht hebben. Dezelfde agent -nu als schipper van de P95- kon gelukkig ook nu weer aanwezig zijn

Zie:

dat gaat hier ok al weer over

radioverkeer 4 en 5 mei 2009


Later meer hier over.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #213 Gepost op: 6 mei 2009, 10:11:41




bron:  De Gooi- en IJ... eeeh Eemlander 6 mei 2009


De boodschap: DRAAGT EEN REDDINGSVEST

Henk


  en een stukje op de website van zeilen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #214 Gepost op: 7 mei 2009, 10:37:06
1735499 12:17:05 06-05-09 VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO 2,STATION HUIOOST
Kustwachtcentrum Den Helder

--------------------------------------------------------------------------------
 
1735498 12:15:44 06-05-09 KAYAK IN PROBLEMEN ,PRIO 1 ,STATION HUIWEST (KNBRD NAARDEN)
KWC Station Huizen ( Oost RB Blaricum Gooimeer Eemmeer Nijkerkernauw )


Twee meldingen vrijwel tegelijkertijd. De reddingsboten naar de Kayaker in problemen, de berger naar de vastgelopen boot.

De vervanger van de Blaricum 1 is de Hendrika Theodora, de Huizer vervangt de Gooijer, iedereen moet daar even aan wennen, ook de bemanning.

Voor de communicatie zijn de omstandigheden niet gunstig, hoewel op de band goed te horen is de ontvangst bij- en van de Kustwacht is slecht.

De RB Blaricum heeft een voorsprong, ze is al met de nieuwe boot aan het oefenen op het water van het Eemmeer.

12.15 alarmering Kayak
12.17 alarmering boot vast
12.18 Henrika Theodora reageert
12.21 Blizzard meldt zich in voor de vastgelopen boot bij Muiderzand
12.23 Gooijer uuh de Huizer meldt zich onderweg naar Muiderberg
12.30 de Seeker meldt zich onderweg.
12.32 de vermiste is gevonden door de Hendrika Theodora.
12.36 de Ronduit meldt zich in.

wo 6 mei 2009

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #215 Gepost op: 9 mei 2009, 00:44:28
7 en 8 mei 2009

Pan pan, mijn motor is stuk bij Marken en bij Hoorn ook allemaal redingsboten bij een zeiljacht met motorproblemen, waarin Kitesurfers op het Wolderwijd wel erg hoge, soms zelfs fatale sprongen maken en morgen vertel ik hier meer over, ben een beetje ranzig geworden van al dat water. Waarin de kustwacht op nu.nl het beste kan lezen wat er allemaal zoal speelt, want de communicatie was weer zoals gewoonlijk bij dit soort incidenten met meerdere betrokken regio's:
Weet je wat? Ik vertel over 67 wat ik hoor op mjn C2000 van mijn RAC, dan vertel jij mij over hetgeen jij hoort op jouw c2000 van jouw RAC, En dat speel ik gewoon weer door aan mijn RAC en jij aan het jouwe!

Makkelijk toch? Veel beter als vroeger, met dat analoge gedoe!

De OVD door laat zoeken, maar de kustwacht het welletjes vindt en zuurstof bij reanimatie onzin gevonden wordt.
Dodelijk ongeval kitesurfer Wolderwijd
Elburg, 08 mei 2009 (aktie 13-2009)

Op vrijdagmiddag 08 mei 2009 komt, net nadat de Orca retour boothuis is van de vorige aktie, een nieuwe melding binnen om 1630 uur. Nu met de melding "persoon te water". Wederom worden naast de KNRM reddingboot Orca ook de diverse brandweerboten gealarmeerd. Ook vaart de oud reddingboot Jacoba Elisabeth mee uit, dit gezien de aard van de aktie.

De duikers van brandweer Harderwijk
lees meer[/color]

Het schijnt dat alleen de Orca daar is geweest met een paar brandweer boten ???

Henk


bezoeker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #216 Gepost op: 9 mei 2009, 09:15:25
7 en 8 mei 2009

Pan pan, mijn motor is stuk bij Marken en bij Hoorn ook allemaal redingsboten bij een zeiljacht met motorproblemen, waarin Kitesurfers op het Wolderwijd wel erg hoge, soms zelfs fatale sprongen maken en morgen vertel ik hier meer over, ben een beetje ranzig geworden van al dat water. Waarin de kustwacht op nu.nl het beste kan lezen wat er allemaal zoal speelt, .want de communicatie was weer zoals gewoonlijk bij dit soort incidenten met meerdere betrokken regio's.
Weet je wat? Ik vertel over 67 wat ik hoor op mjn C2000 van mijn RAC, dan vertel jij mij over hetgeen jij hoort op jouw c2000 van jouw RAC, En dat speel ik gewoon weer door aan mijn RAC en jij aan het jouwe!

Makkelijk toch? Veel beter als vroeger, met dat analoge gedoe!

De OVD door laat zoeken, maar de kustwacht het welletjes vindt en zuurstof bij reanimatie onzin gevonden wordt.

Henk

Het C2000 verhaal ligt echt aan de eenheden TP want je kan gewoon koppelen met de kanalen en dan hoor je alles en kun je gewoon met elkaar praten over c2000


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #217 Gepost op: 9 mei 2009, 09:26:59
Dat is ook zo, het ligt altijd aan "iemand", nooit aan het systeem. Maar ik loop er wel telkens tegen aan dat, zodra er meerdere regio's bij het incident betrokken deze ieder hun eigen ding gaan doen. Bijvoorbeeld verzoekt de OVD om een heli via de OSC.

Eigenlijk is het de OSC die zo'n inzet moet initiëren. Eerst vindt de KUWA dat onzin maar na telefonisch overleg komt ie er toch en vindt een van de so"s in het riet.

De Orca deed het goed, maar er voeren allemaal brandweerbootjes zonder marifoon en alleen in kontakt met hun eigen RAC,  hun eigen plan, geen antwoord en alleen vragen. Dat bij elkaar liggen en wachten op een beslissing van een in overleg zijnde OVD is ook niets voor mij.

Er zal wel weer een evaluatie komen met een rapport dat het beter en anders moet. Ik heb er hier nog zo een liggen, die kun je zo overpennen.

op de site van de KNRM:

Dodelijk ongeval kitesurfer Wolderwijd
Elburg, 08 mei 2009 (aktie 13-2009)

Op vrijdagmiddag 08 mei 2009 komt, net nadat de Orca retour boothuis is van de vorige aktie, een nieuwe melding binnen om 1630 uur. Nu met de melding "persoon te water". Wederom worden naast de KNRM reddingboot Orca ook de diverse brandweerboten gealarmeerd. Ook vaart de oud reddingboot Jacoba Elisabeth mee uit, dit gezien de aard van de aktie.

De duikers van brandweer Harderwijk lees meer


Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #218 Gepost op: 9 mei 2009, 09:53:23
Helemaal met je eens Henk!

De randmeren vallen onder het Search&Rescue gebied van de Kustwacht.
De Kustwacht had als enige de leiding moeten hebben en die had als Search Mission Coordinator de boten en de heli's moeten aan sturen.
Nu zijn er RAC's bij betrokken geweest die zelfstandig dingen zijn gaan regelen en ook nog alles via C2000 hebben gecoordineert.
C2000 is NIET het communicatie systeem waarop SAR gecoordineert dient te worden binnen het kustwacht gebied.
Dit dient via de marifoon te gaan op het door de kustwacht aan gegeven kanaal.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.