Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156918 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #220 Gepost op: 9 mei 2009, 10:17:39
Voor de liefhebbers nogmaals het OPPLAN SAR:

http://www.waterrand.nl/typo3conf/ext/naw_securedl/secure.php?u=0&file=uploads/media/OPPLAN_SAR_02.pdf&t=1211057695&hash=7e43bf70c84cb2d51482b9dc83b144c5

versie 7 heb ik nog niet kunnen vinden op internet.
En vergeet deze niet, Dorus: incidentbestrijdingplan Ijsselmeergebied  .

Deze is de consultatie ronde in geweest naar alle burgemeesters in het betreffende gebied en gaat nu worden vastgesteld.

Henk


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #221 Gepost op: 12 mei 2009, 23:07:46
Beste Henk,

Heb je het radio verkeer van vandaag al...
Ben benieuwd. De KNRM en de reddingsbrigade die gaat bergen en een berger die naar een drenkeling gaat...

Treat first what kils first....

Matthijs


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #222 Gepost op: 12 mei 2009, 23:47:24
Ja, dat ging bijna fout. Alvast een stukje (waar het om gaat) van vandaag.

De KNRM belt een schipper met pech: als U belooft geen hulp van anderen accepteren en te blijven liggen tot wij ook aangekomen zijn komen we U helpen, want we hebben geen zin voor niets te varen. Zo gezegd zo gedaan, de man accepteert geen hulp van de berger JSH. Waar ik regelmatig op wijs gebeurt: terwijl ze redders druk in de weer zijn met bergingswerk moet de kustwacht voor het reddingswerk zijn toevlucht nemen tot de berger: er is iemand van zijn catamaran afgedonderd en prbeert hem zwemmend in te halen. Als hij inziet dat het niet lukt keert hij uitgeput keert hij om en probeert naar de kant te komen. Gelukkig is toevallig de Johanna smidt in de buurt die de sleep alleen ook wel baas kan. De Gooijer gooit los als hij ziet dat Menno omkeert en ergens vol gas naartoe snelt.

Er zit iemand kennelijk met een handmarifoon in een flat. Hij geeft aanwijzingen aan de reddings/bergingsboten. (Wie precies wat is, is hier niet meer duidelijk.


De KNRM bergt, de berger redt...

Ben benieuwd wanneer dit echt een keer goed fout gaat.


Henk


15:15:42 12-05-09 GROUP Pr 3 IJMEER MUIDEN RB7139 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade
Reddingsbrigade Brandweer Huizen GooienVechtstreek

15:22 uitvaren Blizzartd (ja, zo schrijf je het tegenwoordig  :D )
15:27 uitvaren Johanna Smidt en de Gooijer
15:35 Blizzartd ter plaatse, mag niets doen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #223 Gepost op: 14 mei 2009, 00:19:41
Wat ook duidelijk wordt in deze radio verkeer opname is dat er reddingboten worden gealarmeerd door Regionale Alarm Centrales terwijl de Kustwacht nergens van weet. :'(
Op deze manier kan er natuurlijk nooit goed gecoordineerd worden.
Geen 2 kapiteins op 1 schip!
Dus inzet van reddingboten, binnen het Kustwacht SAR gebied, ten alle tijden laten coordineren door de kustwacht a.u.b!


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #224 Gepost op: 14 mei 2009, 01:56:32
Niiks mis mee toch de gooier heeft de drenkeling toch binnenboord genomen. En het verhaal verhaal van het sleepje er worden 2 boten gealarmeerd dus 1 kan slepen de andere is gewoon inzetbaar. Wat ook opvalt is dat de kustwacht verbaasd is dat de seeker gealarmeerd is wat hij feitelijk niet is omdat hij gewoon mee leest. En info vragen aan de RAC  kan hij doen maar zou hij niet krijgen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #225 Gepost op: 14 mei 2009, 03:52:25
RBGV schreef:

' Wat ook opvalt is dat de kustwacht verbaasd is dat de seeker gealarmeerd is wat hij feitelijk niet is omdat hij gewoon mee leest. En info vragen aan de RAC  kan hij doen maar zou hij niet krijgen.'

Waar leest de kustwacht dat de Seeker gealarmeerd is?
En waarom zou de kustwacht die info niet krijgen? ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #226 Gepost op: 14 mei 2009, 09:09:05
Het is de Reddingsbrigade Almere die gealarmeerd is. In de praktijk kan deze brigade overdag niet uitrukken en 's avonds alleen met uitruktijden tot drie kwartier. Toch wordt in sommige gevallen alleen de RB Almere gewaarschuwd, zoals bij een man die door het ijs was gezakt bij de Dode Hond. Toen deze melding op mijn pieper verscheen heb ik in overleg met de kustwacht de reddingsbrigade Blaricum gebeld, die de man nog maar net op tijd -met behulp van een van onze mensen- uit het water haalde en naar de gereedstaande traumaheli kon brengen.

zie hier

In de weekenden en op vrije dagen is de RB Almere -samen met ons en de Blizzartd- de enige brigade die continue op het water is en direkt inzetbaar en een waardevolle bijdrage voor de hulpverlening.  

Om die reden rukken wij na een alarmering van RB Almere direkt uit en stellen RAC Flevoland daarvan op de hoogte.


Natuurlijk kunnen wij er voor kiezen gewoon binnen te blijven en de zaak te laten escaleren, maar dat is niet waarvoor wij opgericht zijn.

In dit geval hoorde de RAC Flevoland om 15.55 van de drenkeling en sloeg om 15.56 alarm, vandaar onze "mosterd na de maaltijd opkomst", we melden ons om 16.04 in, 8 minuten na de alarmering. Om 15.54 riep de kustwacht de Blizzartd op of zij naar de zwemmer in problemen kon, dus tusen het inlichten van RAC Flevoland en het alarmeren zaten maar twee minuten.

"Niets aan de hand, er waren immers twee boten"  is grote kolder, want beide reddingsboten waren gekoppeld aan het incident ("de Johanna Smidt en de Gooijer slepen de boot naar Muiderzand" was de melding) dus niet inzetbaar (status "TOWING") voor de kustwacht, zo werkt dat. Als de Blizzardt er niet was geweest had men alarm gemaakt voor de RB BLaricum of iets dergelijks, die dan van huis hadden moeten komen. Vandaar ook de terechte achterwacht alarmering van de RB Almere.

De KNRM Huizen heeft niets van de communicatie tussen de kustwacht en de Blizzartd bemerkt, op hun eigen site zeggen ze hierover:

Citaat
Tijdens het slepen ziet de bemanning van de Johanna Smidt een omgeslagen catamaran waarop De Gooier direct losgooit en ter plaatse gaat. Inmiddels is er door een passant via 112 melding gemaakt van dit incident en worden er via RAC Flevoland de Reddingsbrigade Almere, Ambulance en Politie gealarmeerd.

Pas toen de Blizzartd langs-scheurde werd men wakker. En ik vind het advies van de KNRM geen hulp te accepteren niet stroken met haar gepretendeerde doel de veiligeheid op het water te bevorderen. Het is ook niet veiliger als niet getrainde bergers op drenkelingenjacht worden gestuurd omdat de redderste druk zijn met bergen.

Henk


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #227 Gepost op: 15 mei 2009, 20:45:32
Tja Henk het blijft een grote competitie. Wellicht is de keuze voor Huizen destijds wel te snel gemaakt want de situatie die er nu is had niemand verwacht en voorzien. Maar ik blijf erbij jullie competitiestrijd houd iedereen scherp en een watersporter in nood krijgt altijd gegarandeerd snel hulp.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #228 Gepost op: 16 mei 2009, 08:47:04
@henk:
Is het radioverkeer welke het gevolg is van onderstaande melding al beschikbaar?

15-05-09 22:07:41 Brandweer Gooi en Vechtstreek Pr 1 IJMEER ALMERE RB7139 RB3919 WO573 WO571 Ongeval/Te water/Persoon te water
    0703491 Brandweer Nederhorst den Berg Duiksectie
    0703904 Brandweer Hilversum Lichtkrant
    0703907 Brandweer Nederhorst den Berg Lichtkrant
    0704999 Brandweer Regionaal Monitorcode GMK
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #229 Gepost op: 16 mei 2009, 08:54:35
Is Hoge gisteren ook nog bij die vermiste surfer geweest ?