Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156923 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #250 Gepost op: 21 mei 2009, 09:04:14
Ik denk dat KNRM Huizen ook niet representatief is voor wat de KNRM doet. Dit is weer een voorbeeld met deze communicatie, en waarom zou Blaricum ( is bijna loopafstand) zijn gelieerd aan de KNRM denk daar maar eens over na !


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #251 Gepost op: 23 mei 2009, 11:51:59
Ik weet ff zo snel niet waar ik dit moet plaatsen...

p2kflex
09:27:40 23-05-09-ALPHA-##23052009092658##
1500550BRW Haaglanden (Reddingsbrigade Den Haag)


 ??? codering? ;D


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #252 Gepost op: 23 mei 2009, 12:34:49
??? codering? ;D

Ja, dezelfde codering die iedereen gebruikt om datum en tijd aan te duiden :P
(maar dan met leestekens ertussen 23-05-2009 09:26:58)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #253 Gepost op: 23 mei 2009, 12:46:27
Ik denk dat KNRM Huizen ook niet representatief is voor wat de KNRM doet. Dit is weer een voorbeeld met deze communicatie, en waarom zou Blaricum ( is bijna loopafstand) zijn gelieerd aan de KNRM denk daar maar eens over na !

nou vertel ik heb geen idee


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #254 Gepost op: 23 mei 2009, 20:56:49
Ik denk zelf -maar dat is natuurlijk maar een gok, wat weet ik daar nou van- omdat de RB Blaricum een serieuze, professionele Reddingsbrigade is, die een flink stuk van de Randmeren voor zijn rekening kan nemen: van de Stichtse Brug tot aan de Nijkerkersluis. Inlijven zorgt ervoor dat een groot verzorgingsgebied in een keer in KNRM handen valt.

De RB Blaricum heeft dan ook zijn langste tijd als reddingsbrigade gehad en zal vroeg of later (lees binnenkort) volledig KNRM station worden.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #255 Gepost op: 25 mei 2009, 00:55:40
op 21 - 05 - 2009 11.43 uur Pan Pan door zeiljacht Escape op kanaal 16 van de marifoon.
De schipper gaf te kennen met een gebroken roer te kampen te hebben. Een half uur geleden had de schipper reeds naar de reddingspost van Naarden gebeld, maar aangezien hulp uitbleef en de schipper het benauwd kreeg zo stuurloos in de druk bevaren vaargeul van het IJmeer, besloot de schipper een PAN PAN bericht uit te zenden. De Ronduit van reddingsbrigade Naarden was de kustwacht te snel af, beantwoordde het PAN PAN bericht en vertelde dat zij kennlijk op de verkeerde positie aan het zoeken waren: bij Pampus omdat de reddingsbrigade niet begrepen had dat de positie van de Escape in werkelijkheid bij de windmolens nabij marina Muiderzand was. De ronduit zegde mijnheer toe nu in de goede positie te gaan zoeken.
De kustwacht geeft over kanaal 16 te kennen "niets van dit geval te weten", de Reddingsbrigade Naarden had niets over dit geval aan de kustwacht gemeld en wilde graag alsnog de bijzonderheden van de brigade. Het is namelijk de bedoeling dat alle reddingsboten direkt bij het uitvaren (en liefst eerder nog) het melden als ze ergens naar toe gaan. Aard en plaats van het ongeval, tijd van aankomst en alle andere bijzonderheden die van belang kunnen zijn. Zo had het noodbericht voorkomen kunnen worden en de veiligheid van de Escape eerder gewaarborgd kunnen worden.

De Johanna Smidt van de Reddingsbrigade Naarden vindt de de Escape even later en sleept naar de jachthaven van Naarden.

Onderweg (13.15 uur) komt de Johanna Smidt kennelijk een aan de grond gelopen jacht tegen, want de RB Blaricum meldt zich even later in voor assistentie aan RB Naarden. Omdat de kustwacht niet op de hoogte gesteld was van een nieuw incident, nam men aan dat de vraag om assistentie van Naarden hulp bij het binnenslepen van de Escape betrof. Maar omdat de Johanna Smidt het over "een Jacht heeft dat inmiddels door een passant is losgetrokken is" wordt het de kustwacht duidelijk dat dit een nieuw niet gemeld incident betreft. weer een "daar wisten we niets van" gebeuren.

Om 16.34 roept over kanaal 16 de reddingsboot Adriana van RB Almere enkele malen de reddingsboot Albertus op van dezelfde brigade, maar krijgt geen antwoord. Om 16.52 uur roept de Albertus de Adriana op, maar weer komt geen verbinding tot stand.
Om 16.54 krijgt men verbinding met elkaar en verzoekt de Adriana de Albertus kontakt op te nemen over het eigen kanaal (kanaal 1 KNBRD) voor "overleg".

om 17.13 blijkt waar dat over ging: een botter met motorpech, de HM1 die de haven van Almere ingesleept werd door de beide reddingsboten, de derde keer op één dag dat de kustwacht niet weet waar reddingsboten mee bezig zijn.


radioverkeer wo19 en do 20 mei 2009


podcast:  http://search-and-rescue.nl/index.php?p=episode&name=2009-05-24_wo19endo20mei2009.mp3
Henk


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #256 Gepost op: 25 mei 2009, 17:16:52
henk heb je nog marifoon verkeer van de bootbrand in de haven van huizen

alvast bedankt

Bart


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #257 Gepost op: 25 mei 2009, 18:13:22
Nee, sorry, dat heb ik niet. Er waren een paar Spanjaarden op 67 aan het kleppen en dan blijft ie daar op hangen en neemt 16 niet op, er was die dag een hoge druk gebied en dan ontvang je de halve wereld. Ik heb wel de demonstratie van die dag, van de KNRM:

In het kader van het Stoomfestival Almere geeft de KNRM een Demo met een heli voor de haveningang op het drukke Gooimeer.

De toeschouwers verdringen zich voor een spetterende show, en ja hoor, Frans Verkade, 15 knopen is een perfecte snelheid: vaste koers, vaste snelheid.

HOGE en Jachtservice Huizen lossen een probleem op van een vastgelopen jacht verwikkeld in het schoot van de Bolle Jan. Duikers van HOGE halen het touw uit de schroef en het roer.


 
za 23 mei 2009


Henk


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #258 Gepost op: 25 mei 2009, 23:00:13
Henk wat zijn dat voor jassen om de motoren en de berger ? De winter is toch voorbij ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #259 Gepost op: 25 mei 2009, 23:57:57
;D  ;D. Dat is waar, maar "alles is handel" en een onbeschadigde motor brengt meer op. Het zijn hele mooie motoern nog, die er dus nog als nieuw uitzien door de "jasjes". Hij denkt dat het ook de kans op diefstal vermindert. Ik denk dat je dan beter juist een hele oude kap op kan zetten, zoals op onze nieuwe 200 pk optimax FX.

Henk