Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156912 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #260 Gepost op: 3 juni 2009, 18:01:47
Het Pinksterweekend was een druk weekend voor de hulpdiensten. Naarden liet daarover het volgende persbericht uitgaan:

 Reddingsboten uit Naarden, Huizen, Blaricum en Almere moesten afgelopen Pinksterweekeinde veel hulp verlenen op de Randmeren. Veel watersporters trokken er met het mooie zomerse weer op uit.Door het mooie weer van afgelopen Pinksterweekeinde zochten veel watersporters hun vertier op de randmeren.
De wateren werden dan ook druk bevaren. Reddingsboten uit Naarden, Huizen, Blaricum en Almere moesten veel hulp verlenen op het Gooi-, IJ-, Eem- en Markermeer. Veel motorboten en zeilboten kregen problemen met hun motor en moesten daardoor gesleept worden naar een veilige haven. Ook de sterke wind zorgde gedurende de beide Pinksterdagen voor problemen. Diverse catamarans sloegen om, maar konden bijna in alle gevallen weer recht op worden gezet en hun vaart vervolgen.  Maandagmiddag sloeg nog een open zeilboot om met twee opvarende tussen Marken en het Blocq van Kuffeler, op dat moment stond er een krachtige wind. De opvarenden, afkomstig uit Amsterdam, mankeerden niets. Reddingsboten uit Naarden en Almere lukte het om de zeilboot uiteindelijk weer recht op te krijgen. De zeilboot werd met opvarenden gesleept naar de jachthaven bij het Blocq van Kuffeler. Er deden zich afgelopen weekeinde geen ernstige ongelukken voor met personen.

Gezamelijk persbericht Reddingsbrigade.


Het radioverkeer van zondag en maandag staat hier

en hier


Ik geef het toe: ik moet me meer op foto's toeleggen, die van de jongen en het meisje in een klein zeilbootje had hier mooi gestaan...

ik heb gisteren weer staaltjes gezien van mensen in veel te kleine bootjes in moeilijkheden op het IJmeer:

Jongen en meisje (beide zo'n 17 jaar) in een zeilbootje op het IJmeer. Gezellig naar eiland 't Hoofd, zonnen, dollen, leuke dag gehad. Maar nu waait het harder dan op de heenweg. Toch maar op weg, we moeten toch een keer naar huis. Bootje slaat om, ondanks dat er op het motortje gevaren wordt met de zeilen gestreken.  Meisje en jongen in het water, kilometers van de kant. Jongen in zwembroek gaat bootje overeind zetten, meisje zwemt er achter aan maar kan het niet bijhouden. Na een klein half uurtje lukt het de jongen de boot weer overeind te zetten. Door een wonder start het motortje hoewel dat volledig onderwater geweest is. Daardoor kan hij op zoek naar zijn vriendinnetje die nu behoorlijk aan het eind van haar latijn is, zwemmen in water van 17 graden met je kleren aan valt niet mee. Na enige tijd vindt hij haar en slaagt er in haar aan boord te krijgen. De motor vindt het dan welletjes en slaat af. Zo worden ze gevonden door de Grote Beer -een groot motorjacht- en ook gespot door de Seeker, die door de kustwacht naar Muiden gestuurd werd voor een ander veel te klein bootje dat daar in moelijkheden geraakt was, maar inmiddels binnen gesleept werd.

De bedoeling was dat ze Amsterdam zouden halen op die manier, maar door Noordenwind was het IJmeer lagerwal en de golfjes werden daar te hoog voor kleine Loosdrechtse Plassen bootjes.
De Seeker roept de Cobra die in de buurt is voor de sleep naar Amsterdam. Deze neemt het span aan boord en pakt ze lekker in warmte dekens en een isolatiezeil.

Door een wonder is het dit keer goed gegaan. Mijn motoren starten niet als ze onderwater zijn geweest. Ik betwijfel of ik meer dan een half uur kan blijven zwemmen in water van 17 graden met kleren aan in het IJmeer. Ik krijg zo'n boot in mijn eentje niet overeind denk ik in die golven. Daar een meisje lokaliseren dat af en toe helemaal onder water verdwijnt is ook als vinden van een spelt in een hooiberg. En dan wordt je nog gezien door een motorjacht en een reddingsboot.

Dan is het je tijd nog niet
.




De catamaran met gebroken mast bij het Block van Kuffeler. Er staat ook in het persbericht "bijna in alle gevallen"  ;D




Een "vader zoon moment" in nood waardoor ik de Aalscholver niet van dichtbij kon gaan bekijken


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #261 Gepost op: 3 juni 2009, 23:48:40
@henk:

is het marifoonverkeer van 03-06 al beschikbaar???

We waren met de aalscholver voor oefening op het gooi- en ijmeer, op het ijmeer zagen we een omgeslagen catamaran drijven zonder opvarende, gemeldt via kwc op 16 en op verzoek zijn we direct naar de opvarende gaan zoeken welke we vrij snel konden lokaliseren en aan boord nemen, ze lagen naar eigen zeggen 20 min in het water (goed gekleed). uiteindelijk werkte onze marifoon niet meer naar behoren en heeft menno ons uitgemeldt (waarvoor nog dank). Graag wil ik nog even het berichtenverkeer naluisteren om te horen waar mijn leermomenten liggen ::) ;D
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #262 Gepost op: 4 juni 2009, 00:42:56
Ja, gefeliciteerd met de actie, mooi dat jullie er zo snel bij waren!

Wel even naar de marifoon laten kijken, want dat is nog niet optimaal. En als je zo door gaat willen we graag allemaal kunnen horen wat je uitspookt  ;D  ;) ... Jouw inmelden vandaag is ongeveer op 32 minuten...

Je moet dan wel even door dinsdag heen (spoelen), waar veel buitenlanders te horen zijn op 16. Die krijgen zelfs een waarschuwing van de Nederlandse Kustwacht, die het helemaal zat wordt.



radioverkeer dinsdag 2 en woensdag 4 juni 2009

Groet Henk


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #263 Gepost op: 4 juni 2009, 01:10:31
het verbaasde mij al dat er een brandweerboot werd gealarmeerd werd vanavond

112meldingen
21:05:30 03-06-09Pr 1 GOOIMEER NAARDEN BRV861 ongeslagen boot
0704998GMS Koppelcode Voertuigen Gooi en Vechtstreek


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #264 Gepost op: 4 juni 2009, 01:16:46
@henk:

is het marifoonverkeer van 03-06 al beschikbaar???

We waren met de aalscholver voor oefening op het gooi- en ijmeer, op het ijmeer zagen we een omgeslagen catamaran drijven zonder opvarende, gemeldt via kwc op 16 en op verzoek zijn we direct naar de opvarende gaan zoeken welke we vrij snel konden lokaliseren en aan boord nemen, ze lagen naar eigen zeggen 20 min in het water (goed gekleed). uiteindelijk werkte onze marifoon niet meer naar behoren en heeft menno ons uitgemeldt (waarvoor nog dank). Graag wil ik nog even het berichtenverkeer naluisteren om te horen waar mijn leermomenten liggen ::) ;D

hebben jullie ook via c2000 gepraat met de RAC's ?


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #265 Gepost op: 4 juni 2009, 06:50:23
het verbaasde mij al dat er een brandweerboot werd gealarmeerd werd vanavond

112meldingen
21:05:30 03-06-09Pr 1 GOOIMEER NAARDEN BRV861 ongeslagen boot
0704998GMS Koppelcode Voertuigen Gooi en Vechtstreek

we waren op oefening en hebben zelf de omgeslagen boot gezien, is ook alleen een koppelcode.
En ja er is met de rac g&v en flevo contact geweest via c2000 maar via brwkanalen
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #266 Gepost op: 4 juni 2009, 08:56:24
GOOIMEER NAARDEN BRV861 ongeslagen boot.

Heb je die boot nog een dreun verkocht?  ;D  ;D :-X

Henk


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #267 Gepost op: 4 juni 2009, 09:05:55
;D ;D ;D LOL  ;D ;D ;D
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #268 Gepost op: 8 juni 2009, 13:47:08
Tosa, alvast hier de eerste foto van de reeks die wij maakten van de Aalscholver, het radioverkeer van afgelopen dagen volgt later.





Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #269 Gepost op: 12 juni 2009, 15:50:20
Heb het blad zelf niet, dus kan het niet posten, maar zag dat er in Vakblad Incident een artikel stond over Waterrand en de rol van de Kustwacht daarin. Een deel van dit artikel gaat over radioverkeer tussen hulpdiensten, oa het gebruik van marifoon vs. C2000.

Kan iemand dit misschien posten?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch