Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 157027 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #290 Gepost op: 11 augustus 2009, 17:55:04
Henk kennende plaatst hij het gewoon, hij is objectief en laat niet alleen de mooie dingen horen maar ook zaken om van te leren.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #291 Gepost op: 11 augustus 2009, 19:41:07
Ben benieuwd of het radioverkeer van vandaag ook geplaatst word waar de watersporters in de haven van Huizen over kanaal 16 klagen over het vaargedrag van de piraat uit huizen in de Haven.

Om nu de Gooijer van de KNRM ook al voor piraat uit te maken is niet erg aardig, want  de "watersporters" werden boos op de Gooijer. Toen deze voorbij kwam riep een mijnheer de reddingsboot van de KNRM  geërgerd op over 16: "Ik weet niet of julle helemaal goed snik zijn om hier met 80 door de haven heen te scheuren". Dat sloeg dus niet op de Cobra van Jachtservice Huizen die dan al praktisch ter plaatse was en zeker ook niet op de Seeker, die is helemaal niet van zijn ligplaats geweest, anders had de mijnheer nog een keer kunnen klagen. De mijnheer is op kanaal 83 van de marifoon geweest voor de kustwacht, daar moest ie even wachten want het was druk. Hij zou zich weer melden voor verder uitleg, maar heeft dat tot nu toe nog niet gedaan. Het behoeft ook geen uitleg, als er mensen in het water liggen gaat het gas er op. Punt. De bootjes schommelen dan wel even, maar een beetje boot kan tegen schommelen.

12.13 slaat de lukra litra alarm op 16 voor een omgeslagen zeilboot, hij ziet er geen mensen bij.

1735499   12:17:01   11-08-09   VAARTUIG OMGESLAGEN,PRIO1,STATION HUI
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (OOST + RB Blaricum Gooimeer/Eemmeer/Nijkerk
1735498   12:17:01   11-08-09   VAARTUIG OMGESLAGEN,PRIO1,STATION HUI
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (WEST + RB Naarden Gooimeer/IJmeer/Markermee
1735099   12:17:01   11-08-09   VAARTUIG OMGESLAGEN,PRIO1,STATION HUI
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (Lichtkrant K.N.R.M. Hoofdkantoor IJmuiden)
1735064   12:17:01   11-08-09   VAARTUIG OMGESLAGEN,PRIO1,STATION HUI
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek)

12.20 vaart de Cobra uit.
Om 12.22 de Johanna Smidt en om 12.27 de Gooier.
om 12.28 is de Cobra ter plaatse en meldt alles onder controle, niemand kwijt. Sleept het lasertje naar Muiderberg, samen met de Johanna Smidt.
om 12.29 meldt de Seeker zich, ze kan binnen blijven.


het radioverkeer:


ben je niet goed snik?.mp3

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #292 Gepost op: 11 augustus 2009, 20:20:12
Deze kreeg ik in mijn handen gedrukt door iemand uit Almere:




Een aantal gasten vond het wel leuk om af en toe vuurpijlen af te steken vanaf de parkeerplaats bij Marina Muiderzand in Almere.


Bron: Almeerder courant of dagblad van Almere, dat zoek ik nog even uit...

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #293 Gepost op: 11 augustus 2009, 23:54:55
Dat scheepje in de haven heeft zich verder niet gemeld? Misschien is de Gooier op de terugweg nog even langs gegaan om verhaal te doen..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #294 Gepost op: 12 augustus 2009, 00:14:31
Dat scheepje in de haven heeft zich verder niet gemeld? Misschien is de Gooier op de terugweg nog even langs gegaan om verhaal te doen..

Ja Jeff dat is niet onwaarschijnlijk, dat dachten wij ook al: "Mijnheer, als het Uw dochter is dan roept U waar bleven jullie nou! >:( "

Henk


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #295 Gepost op: 12 augustus 2009, 12:06:13
Die dag was er nog een mooie actie waar mooi via C2000 gekoppelt werd tussen de RAC Flevo GNV en de MKA Flevo heb je daar het marifoon verkeer van?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #296 Gepost op: 12 augustus 2009, 12:18:01
Jazeker, hoewel ik bij het statussen van het incident mijn vraagtekens zet. De mededeling over kanaal 16 van de marifoon, "we hebben telefonisch kontakt gehad met de mensen aan boord: "iedereen is ongedeerd". Naar aanleiding daarvan keren wij terug. Dat blijkt niet zo te zijn, de man heeft gekneusde/gebroken ribben en mogelijk rug letsel doordat de mast bovenop hem is gevallen. Ik zal het resterende radioverkeer van die dag er van middag even op zetten.
Krijgen jullie dan ook iets mee van de samenwerking van de Gooijer en de Cobra van JSH? De helmstok zat klem onder de mast en stuurde de sleep dus dwars. Menno heeft toen het roer er af gesleuteld zodat de zeilboot recht achter de Gooijer bleef. De Johanna Smidt ging naar de haven van Almere om een plaatsje te regelen.

Goede samenwerking op die ene voorbarige (niet goed doorgevraagd?) inschatting na dan.

Henk


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #297 Gepost op: 12 augustus 2009, 12:39:30
Jazeker, hoewel ik bij het statussen van het inciden mijn vraagtekens zet. De mededeling over kanaal 16 van de marifoon, "we hebben telefonisch kontakt gehad met de mensen aan boord: "iedereen is ongedeerd". Naar aanleiding daarvan keren wij terug. Dat blijkt niet zo te zijn, de man heeft gekneusde/gebroken ribben en mogelijk rug letsel doordat de mast bovenop hem is gevallen. Ik zal het resterende radioverkeer van die dag er van middag even op zetten.
Krijgen jullie dan ook iets mee van de samenwerking van de Gooijer en de Cobra van JSH? De helmstok zat klem onder de mast en stuurde de sleep dus dwars. Menno heeft toen het roer er af gesleuteld zodat de zeilboot recht achter de Gooijer bleef. De Johanna Smidt ging naar de haven van Almere om een plaatsje te regelen.

Goede samenwerking op die ene voorbarige (niet goed doorgevraagd?) inschatting na dan.

Henk

Op C2000 is vanaf het begin al duidelijk dat de man gewond was na telefoonisch contact met de opvarende zover ik het heb kunnen volgen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #298 Gepost op: 12 augustus 2009, 13:08:47
1735498   14:40:03   11-08-09   VAARTUIG TUIGAGE PROBLEMEN,PRIO 1,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (WEST + RB Naarden Gooimeer/IJmeer/Markermee
1735099   14:40:03   11-08-09   VAARTUIG TUIGAGE PROBLEMEN,PRIO 1,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (Lichtkrant K.N.R.M. Hoofdkantoor IJmuiden)
1735064   14:40:03   11-08-09   VAARTUIG TUIGAGE PROBLEMEN,PRIO 1,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek)

14.48 vaart de Gooijer uit en meldt "met de personen gaat het goed". Er wordt niet gerept over gewonden.  De Johanna Smidt doet dat beter, maar door de summiere info van de Gooier worden het bijna twee meldingen.
Als er wat te leren valt is het de brandweerboot die vol gas even bij de sleep langszij wilde komen maar nog net door de Cobra onderschept kon worden. Golfslag door een snel varende boot is niet iets waar je op zit te wachten als je een man met mogelijk rugletsel aan dek hebt liggen. Toch lastig dat je zo'n brandweerboot fysiek tot stoppen moet dwingen door er voor te gaan liggen en niet even op kan roepen: "he, doe even rustig aan , we hebben hier een gewonde met mogelijk cervicaal letsel"

mogelijk rugletsel.mp3

Henk


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #299 Gepost op: 12 augustus 2009, 13:57:03
Henk dankje voor het online zetten.