Ik ben ervan overtuigd, dat als de KNRM ook de juiste apparatuur met de juiste software en goede accessoires gaat gebruiken dat de KNRM snel overgaat naar de C2000 gespreksgroep met de Kustwacht. Om een heel simpele rede, de kwaliteit van de communicatie is vele male beter. Maar omdat de KNRM en de Kustwacht nog steeds in de ban zijn van historie, blijft men hannesen met het oude analoge marifoon gebeuren.
En Henk, passanten verkeer is iets anders dan coördinatie verkeer van reddingsboten en hulpverlenende instanties.
RR (als je de middelen hebt, waarom niet . . . . . . )
Voor op gesteld, Ik ben niet tegen het gebruik van C2000.
Echter er zijn internationale spelregels over maritiem gebruik van communicatie tijdens het redden.. En tot hoever de C2000 het op de noordzee ? Het heeft lang niet het zelfde bereik als een VHF installatie.
Daarnaast is een reddingseensheid op het grote water, sterk afhankelijk van informatie van andere passanten schippers en daarvoor moeten ze ook informatie delen.
Een reddingseenheid op het grote water die denkt dat ze het in hun eentje afkunnen, doet niet alleen zich zelf, maar ook mogelijke drenkelingen te kort.
Juist op het water heb je alle passanten hard nodig. C2000 gebruiken als aanvulling, prima .. Maar niet om passanten hulpverleners buiten te sluiten..
Je hebt tegenwoordig voor marifoons trouwen microfonen die omgevingsgeluid filteren, in combinatie met een gecko helm en headset kom je ook op hoge snelheid tot zeer acceptabele en verstaanbare communicatie. De koppeling met een dect draadloze intercom systeem, maakt al heel veel goed..