Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 161558 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #30 Gepost op: 23 juli 2008, 11:22:00

Ik ben ervan overtuigd, dat als de KNRM ook de juiste apparatuur met de juiste software en goede accessoires gaat gebruiken dat de KNRM snel overgaat naar de C2000 gespreksgroep met de Kustwacht. Om een heel simpele rede, de kwaliteit van de communicatie is vele male beter. Maar omdat de KNRM en de Kustwacht nog steeds in de ban zijn van historie, blijft men hannesen met het oude analoge marifoon gebeuren.

En Henk, passanten verkeer is iets anders dan coördinatie verkeer van reddingsboten en hulpverlenende instanties.

RR (als je de middelen hebt, waarom niet . . . . . . )

Voor op gesteld, Ik ben niet tegen het gebruik van C2000.
Echter er zijn internationale spelregels over maritiem gebruik van communicatie tijdens het redden..  En tot hoever de C2000 het op de noordzee ? Het heeft lang niet het zelfde bereik als een VHF installatie.
Daarnaast is een reddingseensheid op het grote water, sterk afhankelijk van informatie van andere passanten schippers en daarvoor moeten ze ook informatie delen.
Een reddingseenheid op het grote water die denkt dat ze het in hun eentje afkunnen, doet niet alleen zich zelf, maar ook mogelijke drenkelingen te kort.

Juist op het water heb je alle passanten hard nodig.   C2000 gebruiken als aanvulling, prima ..  Maar niet om passanten hulpverleners buiten te sluiten..

Je hebt tegenwoordig voor marifoons trouwen microfonen die omgevingsgeluid filteren, in combinatie met een gecko helm en headset kom je ook op hoge snelheid tot zeer acceptabele en verstaanbare communicatie.  De koppeling met een dect draadloze intercom systeem, maakt al heel veel goed..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 23 juli 2008, 11:25:13
Eens. Maar ik zal proberen mijn antennen iets verder van storingsbronnen als mijn computer op te stellen zodat het een wat beter beeld geeft van de kwaliteit van het audio. Ik had niet verwacht dat het voornamelijk daarover, en niet over de inhoud zou gaan  ;)  


radioverkeer/di22juli2008.mp3

Blaricum 1 over 16 nadat de Meander aangeeft een bootje wel alleen los te kunnen trekken: "dat hopen we dan maar"  ;D  ;D  ;D

De kustwacht verwart de Oostvaarderdijk op de Flevopolder met de dijk bij Marken. Over lokale bekendheid gesproken.


Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #32 Gepost op: 23 juli 2008, 12:02:11
Ik ben het met je eens dat loklae bekendheid een must is.......

Volgens mij wordt de verwarring veroorzaakt door de melder. Die heeft het volgens mij eerst over het Oostvaardersdiep, noemt dan Marken en tenslotte de Oostvaardersdijk.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 23 juli 2008, 12:06:59
En de operator durft niet door te vragen, krijgt ie weer een heel verhaal. Even naar 67?

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #34 Gepost op: 23 juli 2008, 12:14:28
Wel leuk om naar te luisteren.......deze fragmenten.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #35 Gepost op: 23 juli 2008, 13:25:30
Mogelijk niet aardig van me, maar als je de communicatie van bijv. Dover Coastguard vergelijkt met SAR verkeer in Nederland besef je dat het ook heel netjes volgens het boekje kan. Blijkbaar moet alles in ons landje op z'n janboerefluitjes.

Kees  8) (die de moed wat dat betreft al heel lang geleden heeft opgegeven)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 23 juli 2008, 13:48:37
een watertaxi bestel je het best op 16 in Engeland.

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #37 Gepost op: 23 juli 2008, 16:30:58
Forum vrienden,ik volg alweer het verhaal op de voet en er moet men van het hart dat er in deze topic weer teveel over verschillende zaken wordt gesporken,oke het is voor de scanner (waar ik meestal op luister nadat ik met mijn p2000 een ijsselmeer actie )volg dat er soms teveel wordt gesproken maar dat ligt denk ik ook aan het aantal reddingboten die worden opgeroepen in de buurt van Henk en een aantal bergingsvaartuigen en ook nog de reddingsboten die niet bij de KNRM of reddingsbrigades zijn aangesloten.Allicht men heeft gelijk als men 16 voor noodverkeer gebruikt en de 67 of 00 voor afwikkeling.
De reddingsboten die niet met het c2000 verhaal kunnen meedoen moeten zich wel realiseren dat de communicatie tussen de landdiensten en de waterboten via dit systeem plaatsvind (iedereen is blijkbaar vergeten dat het oude anologe systeem niet meer optimaal werkte !!!!).
Wil men als reddingsdienst een beetje meedraaien is een aansluiting op dit systeem niet te voorkomen.
een reddingsboot kan nu eenmaal niet alleen draaien met heeft contact met de meldkamers nodig zeker op het binnenwateren.
de kustwacht zal ook meer en meer op de binnenwateren gebruik moeten gaan maken met c2000 omdat dat nu eenmaal de lijnen zijn met de meldkamers van GGD Brandweer en Politie.
de marifoon is een goed middel voor oproep en communicatie tussen schepen onderling en daarom is de Kustwacht daar ook voor natuurlijk/
.
dat neemt niet weg dat iedereen een beetje minder moet ouwehoeren maar dat krijg je met zoveel boten die gevraagd en ongevraagd naar actie's toevaren.
Ik moet zeggen dat aan "mijn"kant van het ijsselmeer er veel minder verkeer op de marifoon te beluisteren is,ook tijdens actie's
dat was mijn lezing op het verhaal die c2000 ook niet leuk vind vanwege zijn hobby maar het is niet anders ................
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 23 juli 2008, 19:14:32
KNRMfan

Bedankt alweer voor je bezorgdheid, maar ik voel het niet hebben van C2000 absoluut niet als een gemis zolang er nog zoiets als een kustwacht bestaat. Om eerlijk te zijn ik vind het wel lekker rustig. Alles twee keer vertellen is ook weer zo wat.
En dan, hou toch eens op met dat wij aan de C2000 moeten, wanneer heb je die landdiensten nu helemaal echt nodig in de omvang waarin ze de laatste tijd zich manifisteren hier, ik mis absoluut niet de verbinding met al die tassen en duikteams op de kant die het water niet inmogen: echt niet, zie het ook niet als een beperking dat ik de aanwijzingen van de OVD niet hoor, de meeste kennen het water slechts als iets dat uit je spuit komt en ik kom ook niet terug naar de haven voor overleg als ik al aan het zoeken ben. Ik ken de aanpak en het "aanvalsplan" al jaren. Er is niets aanwijsbaar verbeterd sinds de invoering van c2000, de chaos wordt alleen maar groter en dan hoor ik 90 % van het radioverkeer nog niet eens omdat het geheim is.

Maak me niet weer boos  >:(  ;) !

Henk


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #39 Gepost op: 24 juli 2008, 09:19:12
KNRMfan

Bedankt alweer voor je bezorgdheid, maar ik voel het niet hebben van C2000 absoluut niet als een gemis zolang er nog zoiets als een kustwacht bestaat. Om eerlijk te zijn ik vind het wel lekker rustig. Alles twee keer vertellen is ook weer zo wat.
En dan, hou toch eens op met dat wij aan de C2000 moeten, wanneer heb je die landdiensten nu helemaal echt nodig in de omvang waarin ze de laatste tijd zich manifisteren hier, ik mis absoluut niet de verbinding met al die tassen en duikteams op de kant die het water niet inmogen: echt niet, zie het ook niet als een beperking dat ik de aanwijzingen van de OVD niet hoor, de meeste kennen het water slechts als iets dat uit je spuit komt en ik kom ook niet terug naar de haven voor overleg als ik al aan het zoeken ben. Ik ken de aanpak en het "aanvalsplan" al jaren. Er is niets aanwijsbaar verbeterd sinds de invoering van c2000, de chaos wordt alleen maar groter en dan hoor ik 90 % van het radioverkeer nog niet eens omdat het geheim is.

Maak me niet weer boos  >:(  ;) !

Henk


Nou als ik dit zo lees . Er wordt gesuggereerd dat men professioneel is , maar na het lezen van dit stukje heb ik daar toch sterk mijn twijfels over. Ga vooral zo door mensen !!!!!!!!! O0
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC