Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 157035 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #300 Gepost op: 13 augustus 2009, 01:51:29
Jazeker, hoewel ik bij het statussen van het incident mijn vraagtekens zet. De mededeling over kanaal 16 van de marifoon, "we hebben telefonisch kontakt gehad met de mensen aan boord: "iedereen is ongedeerd". Naar aanleiding daarvan keren wij terug. Dat blijkt niet zo te zijn, de man heeft gekneusde/gebroken ribben en mogelijk rug letsel doordat de mast bovenop hem is gevallen. Ik zal het resterende radioverkeer van die dag er van middag even op zetten.
Krijgen jullie dan ook iets mee van de samenwerking van de Gooijer en de Cobra van JSH? De helmstok zat klem onder de mast en stuurde de sleep dus dwars. Menno heeft toen het roer er af gesleuteld zodat de zeilboot recht achter de Gooijer bleef. De Johanna Smidt ging naar de haven van Almere om een plaatsje te regelen.

Goede samenwerking op die ene voorbarige (niet goed doorgevraagd?) inschatting na dan.

Henk

Melding gebroken mast en mogelijk rugletsel
Huizen, 11 augustus 2009

 Vijf personen waren op een gehuurde Valk uit Almere aan het zeilen op het Gooimeer ter hoogte van Oud Valkeveen toen door onbekende oorzaak de mast achterover viel. De persoon aan het roer op het achterdek krijgt de mast op zijn rug en klapt met zijn borst op het dek. Na alarmering door de Kustwacht legden we telefonisch contact met de opvarenden voor de exacte locatie. Aan boord was enige paniek, de persoon lag op het achterdek, kon wel zitten, de situatie was stabiel. We drongen erop aan de persoon zich niet te laten verroeren en dus te laten liggen, we zouden binnen tien minuten ter plaatse zijn. Eenmaal aangekomen troffen we de persoon in stabiele toestand en besloten om de Valk op sleep te nemen naar Almere om aldaar ambulancepersoneel de persoon te laten onderzoeken. De Johanna Smidt van Reddingbrigade Naarden was inmiddels ook ter plaatse en zette een opstapper over. Met gereedschap en hulp van de Cobra van Jachtservice Huizen konden we de helmstok demonteren zodat het roer enigzins in de lengterichting van het scheepje terug gezet kon worden. In Almere werden we opgewacht door het ambulancepersoneel en na kort onderzoek in de ambulance leek alles mee te vallen. Uit voorzorg werden in het ziekenhuis rontgenfoto's gemaakt.  bron knrm

het stukje wat de knrm Huizen heeft geschreven.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #301 Gepost op: 20 augustus 2009, 11:53:24
1735498   14:40:03   11-08-09   VAARTUIG TUIGAGE PROBLEMEN,PRIO 1,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (WEST + RB Naarden Gooimeer/IJmeer/Markermee
1735099   14:40:03   11-08-09   VAARTUIG TUIGAGE PROBLEMEN,PRIO 1,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (Lichtkrant K.N.R.M. Hoofdkantoor IJmuiden)
1735064   14:40:03   11-08-09   VAARTUIG TUIGAGE PROBLEMEN,PRIO 1,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek)

14.48 vaart de Gooijer uit en meldt "met de personen gaat het goed". Er wordt niet gerept over gewonden.  De Johanna Smidt doet dat beter, maar door de summiere info van de Gooier worden het bijna twee meldingen.
Als er wat te leren valt is het de brandweerboot die vol gas even bij de sleep langszij wilde komen maar nog net door de Cobra onderschept kon worden. Golfslag door een snel varende boot is niet iets waar je op zit te wachten als je een man met mogelijk rugletsel aan dek hebt liggen. Toch lastig dat je zo'n brandweerboot fysiek tot stoppen moet dwingen door er voor te gaan liggen en niet even op kan roepen: "he, doe even rustig aan , we hebben hier een gewonde met mogelijk cervicaal letsel"

mogelijk rugletsel.mp3

Henk

Hoi Henk,

Weet je welke brwboot het was?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #302 Gepost op: 20 augustus 2009, 12:26:57
1735498   14:40:03   11-08-09   VAARTUIG TUIGAGE PROBLEMEN,PRIO 1,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (WEST + RB Naarden Gooimeer/IJmeer/Markermee
1735099   14:40:03   11-08-09   VAARTUIG TUIGAGE PROBLEMEN,PRIO 1,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (Lichtkrant K.N.R.M. Hoofdkantoor IJmuiden)
1735064   14:40:03   11-08-09   VAARTUIG TUIGAGE PROBLEMEN,PRIO 1,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek)

14.48 vaart de Gooijer uit en meldt "met de personen gaat het goed". Er wordt niet gerept over gewonden.  De Johanna Smidt doet dat beter, maar door de summiere info van de Gooier worden het bijna twee meldingen.
Als er wat te leren valt is het de brandweerboot die vol gas even bij de sleep langszij wilde komen maar nog net door de Cobra onderschept kon worden. Golfslag door een snel varende boot is niet iets waar je op zit te wachten als je een man met mogelijk rugletsel aan dek hebt liggen. Toch lastig dat je zo'n brandweerboot fysiek tot stoppen moet dwingen door er voor te gaan liggen en niet even op kan roepen: "he, doe even rustig aan , we hebben hier een gewonde met mogelijk cervicaal letsel"

mogelijk rugletsel.mp3

Henk

en
Melding gebroken mast en mogelijk rugletsel
Huizen, 11 augustus 2009

 Vijf personen waren op een gehuurde Valk uit Almere aan het zeilen op het Gooimeer ter hoogte van Oud Valkeveen toen door onbekende oorzaak de mast achterover viel. De persoon aan het roer op het achterdek krijgt de mast op zijn rug en klapt met zijn borst op het dek. Na alarmering door de Kustwacht legden we telefonisch contact met de opvarenden voor de exacte locatie. Aan boord was enige paniek, de persoon lag op het achterdek, kon wel zitten, de situatie was stabiel. We drongen erop aan de persoon zich niet te laten verroeren en dus te laten liggen, we zouden binnen tien minuten ter plaatse zijn. Eenmaal aangekomen troffen we de persoon in stabiele toestand en besloten om de Valk op sleep te nemen naar Almere om aldaar ambulancepersoneel de persoon te laten onderzoeken. De Johanna Smidt van Reddingbrigade Naarden was inmiddels ook ter plaatse en zette een opstapper over. Met gereedschap en hulp van de Cobra van Jachtservice Huizen konden we de helmstok demonteren zodat het roer enigzins in de lengterichting van het scheepje terug gezet kon worden. In Almere werden we opgewacht door het ambulancepersoneel en na kort onderzoek in de ambulance leek alles mee te vallen. Uit voorzorg werden in het ziekenhuis rontgenfoto's gemaakt.  bron knrm

Zijn er foto's van dit incident ?


Herr_Leo

  • Gast
Reactie #303 Gepost op: 21 augustus 2009, 20:59:15
Marifoongesprekken op dit forum...  :o

"1.10 GEHEIMHOUDING

De certificaathouder is verplicht er voor te zorgen, dat alle berichten die niet voor publicatie bestemd zijn geheim gehouden worden. Indien we berichten ontvangen die niet voor ons eigen schip zijn bestemd, mogen we deze niet vastleggen, noch aan anderen meedelen of voor enig doel gebruiken. Met het plaatsen van zijn handtekening op het bedieningscerti ficaat verklaart de certificaathouder akkoord te gaan met de bepalingen inzake geheimhouding."


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #304 Gepost op: 21 augustus 2009, 22:41:37
Marifoongesprekken op dit forum...  :o

"1.10 GEHEIMHOUDING

De certificaathouder is verplicht er voor te zorgen, dat alle berichten die niet voor publicatie bestemd zijn geheim gehouden worden. Indien we berichten ontvangen die niet voor ons eigen schip zijn bestemd, mogen we deze niet vastleggen, noch aan anderen meedelen of voor enig doel gebruiken. Met het plaatsen van zijn handtekening op het bedieningscertificaat verklaart de certificaathouder akkoord te gaan met de bepalingen inzake geheimhouding."

Wat is de bron van dit artikel?
Als dit officiële wet- en regelegeving is, is het wel vreemd geforumuleerd. Deze (onderstreepte) persoonsvormen ben ik nog niet eerder in een wetsartikel tegengekomen.

En voor een radioscanner heb je geen certificaat nodig, dus dat scheelt ook weer :)

De discussie over de legaliteit van marifoongesprekken op het internet (waar op dit forum naar wordt verwezen) is hier uitgebreid gevoerd. Het Agentschap Telecom is volgens mij op de hoogte en maakt er verder geen werkt van.
Wat mij betreft dus een afgesloten hoofdstuk ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Herr_Leo

  • Gast
Reactie #305 Gepost op: 22 augustus 2009, 10:16:21
Ok, ik verbaasde mij er over. Neemt niet weg dat het erg lleuk is om naar de gesprekken te luisteren.  O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #306 Gepost op: 22 augustus 2009, 10:55:35
Ok, ik verbaasde mij er over. Neemt niet weg dat het erg lleuk is om naar de gesprekken te luisteren.  O0

Er is nog veel meer van dat spul op you-tube, tik maar eens in KNRM actie en zo.

Henk


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #307 Gepost op: 23 augustus 2009, 00:25:08
Zijn er nog gesprekken te beluisteren van de zoekactie van verlede week naar een man bij de stichtsebrug waar 2 heli's politie brandweer en knrm aan mee deden en ook de persoon gevonden is ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #308 Gepost op: 23 augustus 2009, 10:26:09
Zijn er nog gesprekken te beluisteren van de zoekactie van verleden week naar een man bij de stichtsebrug waar 2 heli's politie brandweer en knrm aan mee deden en ook de persoon gevonden is ?

Nee, dit was nu zo'n geheime zoekaktie waar al het radio verkeer over c2000 ging. Het noodkanaal 16 was gedegradeerd tot oproep kanaal voor C2000, ik zal zo even het geluidsbestand opzoeken.

Steeds meer gaat hier over C2000, RB Blaricum is volgens eigen zeggen 15 en 16 augustus zo'n "16 keer in actie gekomen voor watersporters in problemen op de Zuidelijke Randmeren. Bij deze meldingen werden 34 personen in veiligheid gebracht."
Slechts enkele van die acties werden via de Marifoon gemeld (veelal achter af "wij hebben zojuist dit en dat gedaan"), het merendeel gaat dus via c2000. De marifoon wordt in hoofdzaak deze brigade gebruikt om uit te luisteren wat de andere diensten melden en als oproepkanaal voor c2000.


Het marifoonverkeer betreffende de zoekaktie naar:

een vermist persoon  gevonden 17 augustus 13.30 nabij de Stichtse Brug




Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #309 Gepost op: 27 augustus 2009, 14:13:40
Even weer een beetje inhalen:
di 7 juni 2009

Een mevrouw springt toch maar niet van de Hollandse Brug, Iemand van de kustwacht op het Gooimeer, lekker koffie hebben ze op Pamous Eiland en zeilboot losgetrokken door JSH.

De helicopters oefenen wat af deze zomer.


Henk