Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 157034 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #310 Gepost op: 27 augustus 2009, 16:53:29
En hier nog een:

11 em 12 juli 2009.mp3


Waarin een mijnheer in een bootje ligt te slapen en daardoor een alarm veroorzaakt.

Het kan wel eens een poosje duren eer je kan melden dat je ter plaatse bent en wat er aan de hand is bij een incident als je geen Frans Verkade heet. De Blizzartd is om 15.49 terplaatse bij het sloepje, maar kan er pas om 15.53 melding van maken omdat eerst het radioverkeer met de Frans Verkade afgemaakt moet worden.

De mijnheer is spontaan om- en in slaap gevallen en na wakker gemaakt te zijn door Menno alleen wat verward vanwege het offer aan Bachius. Hij wordt aangesproken op zijn gedrag door de Blizzartd van Jachtservice Huizen.
De Frans Verkade  vaart later ook nog even uit en draait er op afstand ook nog een rondje om heen en ziet zo dat de man niets mankeert.

Naar aanleiding van melding over een vuurpijl 00.30 later in de nacht op 11 juli rukken de Blaricum één (13.39 uur), de Seeker (13.40 uur),  De Gooijer (13.41) en de Huizer (13.47 uur) uit. De Ronduit zoekt vanaf Naarden het Gooimeer af.

Op de site van KNRM station Blaricum staat hierover:

"Een persoon had vanaf de zomerkade richting het eiland Huizerhoef noodvuurwerk waargenomen en belde 112.
De reddingboten Blaricum-1, De Gooier en de Huizer zochten het water af later geassisteerd door de Seeker."

De kustwacht: "het zoeken kan ongecoördineerd geschieden, het is een klein gebied en er zijn vier boten".

Wat is het nu, restlichtkijker of nachtkijker?

De marifoon van de Blaricum één blijft slecht, maar die van de brandweerboot van Bunschoten nog slechter.

Aan het einde van het fragment hoor je nog even waar de operators van onze Nederlandse Kustwacht de hele dag naar moeten luisteren. Geen wonder dat ze een goed salaris verdienen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #311 Gepost op: 27 augustus 2009, 17:10:45
Als je die stukken luistert, dan krijg je toch een enorm respect voor Ron en z'n collega's ..  Ik ben ook bang dat ze af en toe rollend van lachen (of is het nu huilen) achter de meldtafels liggen..

je kan voor het Gooi en IJmeer wel een complete FTE aan extra bezetting organiseren zo..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #312 Gepost op: 27 augustus 2009, 18:56:01
De laatste van vandaag:

wo 15 juli 2009
Om 12.10 roept de "Conselo"dat hij is vast gevaren bij het remmingwerk dat is overgebleven uit de tijd dat de pont nog voer bij de Hollandse Brug. Om 12.22 "treft de  Cobra een speedkruisertje aan bij de Hollandse Brug" en sleept haar van de zandbult af.
Om 12.42 rukt de reddingboot Blaricum 1 uit en vraagt even uitleg waarom een reddingsboot bij de Stichtse brug gelegerd naar de Hollandse Brug moet voor een hulpverlening. De Kustwacht legt uit dat dat tijdelijke werkafspraken zijn vanwege de problemen met personele bezetting bij Reddingsbrigade Naarden en KNRM station Huizen vanwege de vakanties en ziekte.

Gelukkig kent Zeevang deze problemen niet en kan er snel uit voor een zeilboot met een mast (en geen hond) overboord.
10 Minuten na de melding om 14.13 uur via 16 vaart de Simac al uit, al snel gevolgd door de Mantelmeeuw en de Zeehond.

Ook de cobra mag zich nuttig maken en een losgeslagen sloepje opspeuren op het Markermeer.
Asclepios ziet het sloepje liggen ergens tussen Lelystad en Volendam.  Nou, met die wetenschap is het een koud kunstje en is de sloep zo gevonden!

Ondertussen sleept de Zeehond het jacht met de gebroken mast naar de haven van Enkhuizen. Het span arriveert daar om 16.23, ruim twee uur later.
Je kunt je verbazen over de problemen die een zeiljacht krijgt als de motor uit valt. Het zeiljacht, de 1+2 dat deze avond van de vijftiende even voor half zes op de dijk bij Pampushaven dreigt te verdagen moet door een ander jacht, "de Happy Sailor" er aan herinnerd worden dat je in zo'n geval weer ouderwets de zeilen zou kunnen hijsen.
Of een anker uit gooien natuurlijk. Maar gelukkig is daar de "reddingsboot Cobra" (zoals de kustwacht de berger op 16 betitelt, wat natuurlijk een compliment is) welke enige minuten later de boot spot en op sleep naar Uitdam neemt. De operator verzucht "lekker middag zo!" Maarja, die middag vliegt wel om zo natuurlijk.

Nog even een "boot in problemen bij de boei 55 bij Harderwijk".
Die vage melding moet haast wel bij een land georienteerde meldkamer vandaan komen.
"De Bruinvis", een oude RIB van de KNRM, vroeger gelegerd bij Ouddorp is nu in handen van een lokale berger die even gaat zoeken naar een boei 55 op het Wolderwijd of Veluwemeer.

De Maria Paula is niet te horen, maar schijnt de problemen op te lossen. Ook is er een varende Rescue one van de partij.

Henk is te laat terug van surfen en dus maakt zijn vriendin zich ernstig ongerust.  Maar die is gevonden en aan boord genomen door de reddingboot Bernadine van Medenblik. De man is onderkoeld en surfplank laat ie achter. De ambulance wordt naar de reddingboot gedirigeerd om de man na te kijken.

Ook de Alida van Hindelopen moet er nog even uit om in de haven van Hindelopen hulp te verlenen aan een jachtje "Umata".

De Blaricum 1 blijft tobben met de marifoons.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #313 Gepost op: 28 augustus 2009, 07:41:01
Als je die stukken luistert, dan krijg je toch een enorm respect voor Ron en z'n collega's ..  Ik ben ook bang dat ze af en toe rollend van lachen (of is het nu huilen) achter de meldtafels liggen..

je kan voor het Gooi en IJmeer wel een complete FTE aan extra bezetting organiseren zo..

Hoe bedoel je dat nou weer....Waar doel je op, om wie moeten Ron en zijn collega's nu zo lachen en huilen volgens jou...

Ik heb niet alleen respect voor Ron en zijn collega's, maar ook respect voor al die mensen daar die niet alleen oefenen, maar ook daadwerkelijk vanuit hun bootjes hun handen uit de mouwen steken en hun best doen om al die watersporters in problemen te helpen, zónder daarvoor betaald te worden.
Ik geef toe, in jouw contreien,  Ketelmeer, Vossemeer, Drontermeer is niet zoveel te beluisteren op de noodkanalen, dat klopt. Daar kunnen de mensen van de kustwacht het aan met twee vingers in de neus, met reddingsboten die je alleen hoort als ze pech hebben. Maar daar komen we nog op.

Henk


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #314 Gepost op: 28 augustus 2009, 11:24:10
Lastig te volgen, wie is Ron? Wie verlenen er daar op dit moment daadwerkelijk hulp?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #315 Gepost op: 28 augustus 2009, 11:44:24
Lastig te volgen, wie is Ron? Wie verlenen er daar op dit moment daadwerkelijk hulp?

Ron is iemand die als operator bij de kustwacht werkt. Ron en zijn collega's zjn dus de mensen die achter de meldtafel zitten van kanaal 16 en 67 van de marifoon.

Daadwerkelijk hulpverlenende reddingsboten zij alle operationeel inzetbare reddingsboten.

Er zijn reddingsboot bemanningen die jaren achtereen alleen nog maar aan oefenen toe gekomen zijn, maar wel veel kritiek hebben op mensen die wel operationeel zijn.

Henk


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #316 Gepost op: 28 augustus 2009, 12:57:32
Sommigen blijven ook alleen maar oefenen, kijk maar naar het station aan de IJssel.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #317 Gepost op: 28 augustus 2009, 13:24:08
Respect voor al die mensen, die het water opgaan om mensen te redden..
Echter als je sommige geluidsfragmenten hoort, en juist om dat alle pauzes er uit gefilterd zijn, hoor je goed, hoe het soms belachelijk aan toe gaat daar..

Als je kijkt dat voor 1 bootje of 1 vuurpijl  5 of 7 boten vertrekken en ook nog allemaal inmelden en allemaal uitmelden, en er onderling nauwelijks contact is, en de diverse boten allemaal hun eigen houtje werken er nauwelijks coordinatie is..  dat klinkt soms  allemaal erg vermakelijk, echter ik vind het meer om te huilen...
Het word soms bijna op belachelijke af omdat niet iedereen goed luistert, en sommigen elkaar (niet willen) horen..

En als je mij bedoelt Henk, kan je mij gewoon PM, laat dan die steken onder water ff weg.. dan is je boodschap nog steeds helder hoor..

Wij melden ons niet standaard in, en standaard uit als we op het water zitten en we melden ook niet alle incidenten over de marifoon.. We roepen alleen op, als we assistentie nodig hebben op een incident of we als we reageren op een op via marifoon 16 gemelde incident.  Afgelopen half jaar hebben we bij 15 incidenten geassisteerd..

Als de kustwacht wil weten wanneer we op het water zijn, kunnen ze dat natuurlijk altijd vragen..  We melden ons ook niet in bij het RAC of MKA als we op het water zijn.. We contacteren ze op als het nodig is..  
Indien ze het willen, waar we zijn, kunnen ze GPS tracking en tracing aanvragen.  Dat kan nu al geplot worden op citygis. we overwegen ook nog om AIS te activeren.


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #318 Gepost op: 28 augustus 2009, 13:49:12
@ rescue:  Oei nou kan ik het toch niet laten te reageren. Er varen daar op het Gooimeer wel vaak erg veel boten uit, daar zou je om kunnen lachen of huilen als je dat van nature snel doet. Ik hoor niet altijd dat de communicatie zo belabberd onderling is. En je doet het denk ik niet beter door niemand iets te melden en ze verwijzen naar GPStracking, dan snap je niet hoe het werkt! Ben je een reddingboot die operationeel is dan meld je je in. Als de melding niet van 16 komt dan geef je de melding aan het KWC door, wel over 16. Als er veel boten varen wordt dat veel communicatie, so-be-it. Het is erger als de kustwacht uberhaubt niet weet wie er varen. En dan zeg je dat er nauwelijks coordinatie is? moet je dus vooral de kustwacht er niet buiten houden ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #319 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:56:55
Op dit moment werkt het bij ons zo..

Worden we gealarmeerd  dan melden we ons in.., Klaar met de klus, dan melden we ons weer uit, tussendoor eventueel een siterap.
Zijn we op het water en er is een melding, vragen we of we assistentie kunnen verlenen..
Als we gaan trainen of gewoon een rondje varen melden we dat niet..

Moeten we elk bootje die we toevallig aantreffen melden ?  Dat doen we nu alleen als we gealarmeerd zijn, of we externe assistentie nodig hebben en anders niet... We documenteren de incidenten wel.

Als er op een mooie zomerdag een motorbootje van 10 meter met pech voor anker ligt.. Hoeven er toch geen 2 reddingsboten naar toe..Dan is een meer dan voldoende.. En bijvoorkeur een goede berger, die alle risico's van het slepen voor z'n rekening neemt..

Ik heb soms het idee dat de brandstof daar erg goedkoop is en in ieder geval veel goedkoper dan hier... en er geen rekening gehouden word met de soms (onnodige) belasting van de vrijwilligers en hun werkgevers..