Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 157030 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #320 Gepost op: 28 augustus 2009, 15:24:41
Ok, klinkt al begrijpelijker.
Als ik het goed heb begrepen worden jullie tioch nog niet gealrmeerd nu? Of is het een hypothetische situatie?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #321 Gepost op: 28 augustus 2009, 15:56:11
we worden regelmatig gevraagd om ergens te assisteren..  We zijn formeel nog niet operationeel, en projectmatig zijn we regelmatig op het water,en daar worden ook gealarmeerd voor andere activiteiten.  We worden nog niet opgeroepen via P2000


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #322 Gepost op: 28 augustus 2009, 19:34:47
Als je een bootje met motorpech tegen komt en je gaat dat helpen moet je dat melden vind ik. Voor het zelfde geld ziet een voorbijganger de boot liggen en belt 112. Weet de kustwacht dat er al hulp door iemand (jij dus) geboden wordt hoeft er niets gealarmeerd te worden.

Zeker als jij daarna naar binnen gaat en niet hoort (of hij denkt er net zo over en meldt ook niets) dan kan hij zich het schompes zoeken naar een bootje dat er niet meer is.


Net als Docus vind ik: je meldt het niet alleen voor de kustwacht, maar ook voor je collega redders en anderen die op het water zijn. Al meld je je actie maar telefonisch bij de kustwacht. Dat voorkomt doublures. Ik hoor wel eens dat sommigen mensen bij de kustwacht dat ook onzin vinden dat melden. Ze vergeten dat het coördineren nu eenmaal hun taak is, ook bij een bootje met motorpech. Je zou maar bij windkracht zeven zoals vanmiddag het Markermeer op knallen voor een bootje met motorpech bij het Block van Kuffeler en net zien dat een ander die dat niet gemeld heeft 'm er al achter heeft. Dat is lekker! Als de kustwacht het lastig vind om dat te coördineren, is dat hun probleem, ze zijn er voor. Als niemand meer iets meldt worden ze overbodig en kunnen ze ook een ander baantje zoeken.

En 15 acties uitvoeren en niets melden vind ik niets om over op te scheppen. Je in melden kan een enorm (tijds) voordeel voor de drenkeling opleveren. De kustwacht heeft dan de mogelijkheid te kiezen voor een boot die al op het water is naar een incident te sturen over 16  ipv een van huis te laten komen. Dat is nu precies wat de kustwacht meestal doet bij ons.  O0

Henk







vessel track Blizzartd vanmiddag (Tijd UTC+2) naar een motorsloep met kortsluiting in de elekrische installatie, nog maar 200 meter uit de dijk aan lager wal. Hagelnieuw naar de HISWA, maar kennelijk nog niet helemaal klaar. De Adriana van RB Almere was ook onderweg maar meldt dat dus niet aan de kustwacht. Als iedereen dat nu eens ging doen, werd het lekker rustig op 16. Maar of dat voor de coördinatie zo handig is...


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #323 Gepost op: 28 augustus 2009, 22:19:45
Als je die stukken luistert, dan krijg je toch een enorm respect voor Ron en z'n collega's ..  Ik ben ook bang dat ze af en toe rollend van lachen (of is het nu huilen) achter de meldtafels liggen..

je kan voor het Gooi en IJmeer wel een complete FTE aan extra bezetting organiseren zo..

Thanks

Ron

 O0
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #324 Gepost op: 28 augustus 2009, 22:26:16
Hoe bedoel je dat nou weer....Waar doel je op, om wie moeten Ron en zijn collega's nu zo lachen en huilen volgens jou...

Ik heb niet alleen respect voor Ron en zijn collega's, maar ook respect voor al die mensen daar die niet alleen oefenen, maar ook daadwerkelijk vanuit hun bootjes hun handen uit de mouwen steken en hun best doen om al die watersporters in problemen te helpen, zónder daarvoor betaald te worden.
Ik geef toe, in jouw contreien,  Ketelmeer, Vossemeer, Drontermeer is niet zoveel te beluisteren op de noodkanalen, dat klopt. Daar kunnen de mensen van de kustwacht het aan met twee vingers in de neus, met reddingsboten die je alleen hoort als ze pech hebben. Maar daar komen we nog op.

Henk

Henk,

Ik sluit mij hier volledig bij aan.
Het vuile werk wordt uiteindelijk door de mensen in het veld gedaan.

Maar de eerste evaluatie wordt door ons gedaan, en je hebt geen idee wat we af en toe aan de lijn krijgen.

Neemt niet weg dat we met z'n allen (KWC / eenheden (alle) / politie / GMK;s / CPA's ) geconfronteerd worden met rare gevallen en daarmee moeten handlen en zorgen dat alles op z'n pootjes terecht komt.

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #325 Gepost op: 30 augustus 2009, 15:33:36
do 16, vr 17. en zaterdag 18 juli 2009


Diverse zeilschepen raken vast of hebben motorpech.

donderdag 16 juli 2009:

Ook de Seeker komt er een paar tegen en roept daar assistentie voor op van de Johanna Smidt, de Cobra en de Blizzartd. Zeiljacht "Majas" ligt met een defecte motor bij Urk. De Tornado van Post Watersport biedt hulp aan, maar nadat mevrouw gehoord heeft dat hij niet van de KNRM is weigert ze deze en wacht op de gratis sleepdienst.

Twee binnenvaartschepen babbelen meer dan een half uur op kanaal 67, lekker rustig kanaal trouwens....Ik spoel ze lekker even snel door, maar laat het er even opstaan om te laten horen hoe lang dat door kan gaan...

Daaronder is ook de Erik Willem bij Uitdam.
De Simac (van reddingsstation Zeevang,  en de Cobra van Jachtservice Huizen zijn snel ter plaatse. De Simac pakt 'm eerst op de punt en trekt 'm van de dijk. Later pakt ie de Erik Willem, vijftien meter lang en drieëneenhalve meter breed op de kont en maakt de Cobra achter vast en zo trekken ze beide schepen het zeiljacht de haven van Uitdam in.
Een droog gevallen schip op het wad wenst pagagiersvervoer van de KNRM, want er zijn wat mensen aan boord die maandag weer moeten werken.
"Dan moeten ze maar een vrije dag opnemen, want de KNRM is alleen een optie als het belangrijk is. Ik wens U een goede nachtrust."

17 juli 2009:


Blaricum 1 heeft weer problemen met de marifoon.
Probeert door te geven dat ze een vissersbootje met motorpech op gaat halen bij de Dode Hond, maar de verbinding komt niet tot stand. Op de Randmeren moet je, omdat je je op de rand van het verzorgingsgebied van de zend/ontvangers van de kustwacht bevindt, de communicatie spullen goed voor elkaar hebben wil je verbinding krijgen. Gammele coax, losse pluggen, (gedeeltelijk) naast de metalen brug geplaatse antennes zijn uit den boze en zorgen voor een gebrekkige antennes. Het zorgt voor veel zinloos verkeer op het noodkanaal. De ook de brandweerboten van Nijkerk Bunschoten, de kleinere boten van Almere en Narden zijn slecht te horen en moeten hun bericht steeds herhalen eer het een beetje overkomt bij de kustwacht. Andere eenheden moeten tijdens een actie aan de kustwacht doorgeven wat er door die boten wordt gezegd.

18 juli 2009:

begeleid de Nijkerk 885 de opkikkerdag bij de Eemhof.

Bij een zeilboot die vast ligt bij de IJM5 reageert de Albertus als eerste. De cobra lijkt thuis te blijven omdat er "al voldoende hulp onderweg is, maar duikt toch later weer op om de "Albertus te assisteren".
De kustwacht grapt tegen de Ronduit, zo'n kleine boot van RB Naarden "Rond uit, U gaat wat slecht uit, maar de Albertus is al ter plaatse en de Gooier is al onderweg".
Ronduit: "u komt wat gebroken door, kunt u dit herhalen".
Kustwacht: " U bent ook gebroken, dus vaart U eerst even uit en roept U dan maar weer eens op."

Maar al met al zijn daar bij Muiderberg bij het vast gelopen zeiljacht "Waternest", in no time de "Albertus", de "Ronduit", de "Gooier", en de "Cobra" aanwezig.
Het lukt ze zowaar de zeilboot los te trekken.

De Kapiteins Hazewinkel van Urk komt niet aan oefenen toe, maar moet echt aan de bak. De P87 van de KLPD meldt een jacht met een gebroken mast. Ook zijn er daar verscheidene andere jachten in problemen.
Ijmuiden rescue wordt weer eens aangeroepen door de "Just Bubbles", die wordt door de Cobra de haven van Muiderzand in gesleept.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #326 Gepost op: 31 augustus 2009, 13:37:16
Als je een bootje met motorpech tegen komt en je gaat dat helpen moet je dat melden vind ik. Voor het zelfde geld ziet een voorbijganger de boot liggen en belt 112. Weet de kustwacht dat er al hulp door iemand (jij dus) geboden wordt hoeft er niets gealarmeerd te worden.

Zeker als jij daarna naar binnen gaat en niet hoort (of hij denkt er net zo over en meldt ook niets) dan kan hij zich het schompes zoeken naar een bootje dat er niet meer is.


Net als Docus vind ik: je meldt het niet alleen voor de kustwacht, maar ook voor je collega redders en anderen die op het water zijn. Al meld je je actie maar telefonisch bij de kustwacht. Dat voorkomt doublures. Ik hoor wel eens dat sommigen mensen bij de kustwacht dat ook onzin vinden dat melden. Ze vergeten dat het coördineren nu eenmaal hun taak is, ook bij een bootje met motorpech. Je zou maar bij windkracht zeven zoals vanmiddag het Markermeer op knallen voor een bootje met motorpech bij het Block van Kuffeler en net zien dat een ander die dat niet gemeld heeft 'm er al achter heeft. Dat is lekker! Als de kustwacht het lastig vind om dat te coördineren, is dat hun probleem, ze zijn er voor. Als niemand meer iets meldt worden ze overbodig en kunnen ze ook een ander baantje zoeken.

En 15 acties uitvoeren en niets melden vind ik niets om over op te scheppen. Je in melden kan een enorm (tijds) voordeel voor de drenkeling opleveren. De kustwacht heeft dan de mogelijkheid te kiezen voor een boot die al op het water is naar een incident te sturen over 16  ipv een van huis te laten komen. Dat is nu precies wat de kustwacht meestal doet bij ons.  O0

Henk





vessel track Blizzartd vanmiddag (Tijd UTC+2) naar een motorsloep met kortsluiting in de elekrische installatie, nog maar 200 meter uit de dijk aan lager wal. Hagelnieuw naar de HISWA, maar kennelijk nog niet helemaal klaar. De Adriana van RB Almere was ook onderweg maar meldt dat dus niet aan de kustwacht. Als iedereen dat nu eens ging doen, werd het lekker rustig op 16. Maar of dat voor de coördinatie zo handig is...




nog even een filmpje van de sleep bij wapper 7. Even voor de kustbrigades die vinden dat het allemaal wel meevalt op dat binnenwater:





Klik op de foto voor het filmpje.

Ik had er de grootste moeite mee bij het vastmaken van de sleeplijn om niet van de punt van de sloep af te glijden. Blij met mijn droogpak dat ik was!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #327 Gepost op: 2 september 2009, 15:09:19
Zo 19 en ma 20 juli 2009.

Er lopen die dag veel acties tegelijk, ook op Urk. De Blaricum 1 is weer met z'n marifoons aan het testen, de Kustwacht:"Blaricum 1, deze marifoon kan in de prullebak, over!".
Blaricum 1, nauwelijks verstaanbaar: "iets dergelijks gaan we proberen, over...".

De motor van de bergingsboot "de Bruinvis" op weg naar het Piereiland houdt er mee op. Gelukkig is daar nog de Maria Paula. Niet te horen want aan boord is net zo'n marifoon als de Blaricum 1 heeft.
De bruinvis krijgt de motor weer aan de praat en gaat verder.
Sleepvlet "de Marian", ook een berger -oorspronkelijk onderweg naar de "Bruinvis"- gaat ook naar de HK9 met motor problemen.

Even later rukt de Cobra uit met vliegende vaart naar een omgeslagen zeilboot voor Huizen. De Blaricum 1 blijkt al ter plaatse te zijn en meldt dit slechts telefonisch aan de kustwacht, want de marifoon ligt inmiddels in de prullenbak.

Maar de Cobra krijgt een nieuwe melding: een omgeslagen catamaran bij Muiderberg. Ter plaatse gekomen blijkt een politieboot van Gooi en Vechtsreek al hulp te bieden aan de omgeslagen catamaran, en sleept deze naar de haven Marina Muiderzand. Waarschijnlijk familie van de Blaricum 1, want ook deze RIB gebruikt de marifoon niet.
Geweldig zoals de RB Naarden samenwerkt en zich bekommert om de mensen op de door de bergers gesleepte motorboot.

De "Reddingsboot" Meander wordt naar de P15 gestuurd voor de Blendo B, een jacht met te weinig brandstof.
Eigenwijs als ie is gaat de Meander toch even door ondanks dat de kustwacht doorgeeft dat de boot geholpen wordt door een bunkerboot.
Ter plaatse gekomen blijkt dat de bunkerboot gesloten is en dus neemt de Meander de Blendo B, die inmiddels bij de P23 (!) is alsnog op sleeptouw.


Ondertussen rijdt de schrijver dezes over de Gooimeerdijk op weg naar huis na een verjaarsvisite.
Uit het raampje zie ik een binnenvaarder die de dijk volgt richting de Hollandse Brug. Ik stop de auto en neem mijn zoon van 11 mee.
Al snel ziet Pascal wat er te gebeuren staat, hij ziet wel de jachtbebakening waar de binnenvaarder tussen door vaart.
"Pappa, die gaat zo vastlopen, he?" En inderdaad, terwijl het schroefwater aan de achterkant steeds hoger opspat, verliest het schip steeds meer vaart, komt wat omhoog en valt daarna volledig stil. De schipper probeert met allemacht om te draaien, maar komt daardoor alleen maar verder op de plaat. Wij bellen even na half zes die zondagmiddag Menno van Jachtservice Huizen en vertellen hem wat er is gebeurd. De verrekijker wordt er bij gehaald, en nu zien we een paar padvinders die met pikhaken om het schip heen gaan kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn dat die schuit van 40 meter lang geen vaart meer wil maken.
Het duurt echter toch nog een half uur eer Menno arriveert, want hij moet eerst nog even een Kitesurfer redden, die zijn vlieger is kwijtgeraakt op het IJmeer. Maar de padvinders liggen daar goed en gaan toch nergens meer naar toe. De welmut gaat snel ter plekke en assisteert later ook bij het lostrekken.
Opvallend is dat de Meander wel alles keurig meldt waarnaar hij onderweg is.
Om 17.58 is de Meander ter plaatse en om 18.14 zijn de padvinders weer losgetrokken.

De Frans Verkade gaat er nog even uit met aan boord de nummers 10, 13, 21 ,29 en 10. Sinds het bij de wadden een beetje fout gegaan is en niemand wist wie er nu eigenlijk wel en niet mee was en dus vermist werd moeten de grote boten de bemanningsnummers over 16 doorgeven.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #328 Gepost op: 2 september 2009, 21:37:34
DI 21, WO 22 EN DO 23 JULI 2009

op dinsdag 21 juli 2009 varen de gooier en de Blaricum 1 uit voor het zeiljacht Santana, die vast gevaren is op de bank voor Almere.
De Huizer blijkt plots ook meegegaan te zijn, maar "moest zijn mond houden van ons" grapt de Gooijer, als de kustwacht er naar vraagt.
Later die dag zijn de Blaricum 1 en de Seeker preventies op het water, er was slecht weer beloofd, echter dat bleef uit.
Ondanks dat haalt de Seeker twee bootjes naar binnen. Je handmarifoon gebruiken om te kijken hoe hard pappa rijdt gaat kan ook natuurlijk.
"s Avonds nog een medivac door een helikopter is in zijn geheel te horen. Zoveel schepen... Doe even uw navigatie verlichting uit en aan,
dan weet ik welk schip U bent.

wo 22 juli 2009

De Gooier van KNRM Huizen meldt dat hij uitgevaren is, maar houdt iedereen nog even in spanning waarvoor en waarheen, mogelijk omdat bekend is dat de
berger al op het water is. Het blijkt te gaan om een boot op de dijk gestrand op de dijk bij Almere.
Het zeiljacht Balance zendt een heus Pan Pan bericht uit omdat de gaskabel gebroken is van de motor van zijn zeilboot.

De Meander van Jachtservice Huizen neemt de Balance voor zijn rekening. De Blaricum 1 van Reddingsbrigade Blaricum, een aan de KNRM gelieerde reddingsbrigade vaart ook uit en gaat de Gooier helpen.

Aan het eind van de middag doen de Cobra- en de Frans Verkade op

do 23 juli 2009

nog wat klusjes zo hier en daar.

Op het eind van de opname van deze dag om 14.30, roept een schipper met motorpech bij de Nijkerkersluis om hulp, een mooie cliffhanger, we zullen zien wie daar naar toe gaat...


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #329 Gepost op: 4 oktober 2009, 17:13:04
Zo 19 en ma 20 juli 2009.

De Frans Verkade gaat er nog even uit met aan boord de nummers 10, 13, 21 ,29 en 10. Sinds het bij de wadden een beetje fout gegaan is en niemand wist wie er nu eigenlijk wel en niet mee was en dus vermist werd moeten de grote boten de bemanningsnummers over 16 doorgeven.


ik neem aan dat je het incident met de KNRM boot van Ameland bedoeld?
Dat was op de Noordzee en niet bij de wadden ;)